Det går inte tvinga din granne till något som du anser att du behöver!
Ett sätt kan vara att gräva på kortsidorna av huset och sätta en kallmur i marken av lämpligt material så att du kommer ner 200 cm utan rasrisk ?
 
Kontrollera om det finns tidigare servitut då det är knutet till fastigheten och inte ägaren och kan ge dig rätt till underhåll.
Inte helt ovanligt då det oftast är avstyckade tomter.
 
H
Kan sätta spunt och sen suga ut.
Blir dyrt men det går.
Så du kan göra det från din tomt.
Det som kan ställa till är om det går in el, vatten eller avlopp där spunten ska ned.

så bäst är om grannen kan gå med på det.
Alternativ 2 är att ta dit någon som klarar det på den ytan du har.

detta är tyvärr nackdelen med att bo tätt
 
Hur ter sig problemen i källaren? Jag tror du ska försöka hitta lösningar som undviker att gräva upp den problematiska fasaden.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
W witten skrev:
Hur ter sig problemen i källaren? Jag tror du ska försöka hitta lösningar som undviker att gräva upp den problematiska fasaden.
Ja man kan dränera och lösa problemet inifrån...också genom att sätta källarmuren kallt!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Grundproblemet är att du tycker att det är någon annans sak att hjälpa till och lösa dina problem. Det är det inte. Det kan förstås innebära att det blir betydligt dyrare för dig att lösa problemet, men fundamenta är alltjämt att det är ditt problem, inte grannens.

Har du mindre än en meter brett och måste nästan två meter djupt gissar jag att du behöver sponta kanten. Säkert dyrt, men då kanske du kan börja värdera vad hyra av grannens mark är värd. Kanske kan ni komma överens, kanske inte.
Nej? Ingen skall lösa mina problem, jag behöver bara få plats att göra det och själv återställa?
 
Problemet är att det rinner in vatten i källaren vid kraftigt regn. Troligen en sättning/hål mellan ny/utgbygd del (tidigare ägare) och helt avsaknad av dränering. Har även en dörr ca 30 cm under markytan som inte har brunn där vatten kan gå över tröskel/samlas mot källarväggen. Ser inget annan lösning än att 1) dränera om, 2) laga ev hål/sättningar och 3) sänka sista metrarna av marken under dörrhöjd (fungerar på vår tomt)
 
Fast jag ser det faktum att du inte anser dig kunna göra jobbet på din egen mark som ditt problem, inte själva jobbet som sådant.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast jag ser det faktum att du inte anser dig kunna göra jobbet på din egen mark som ditt problem, inte själva jobbet som sådant.
Sant, jag ser ingen annan "skälig" lösning, att sponta/suga/handgräva kommer lite killgissat minst tredubbla kostnaden. Det är ren gräsmatta som grannen har 8 meter mot vår tomt, skulle du inte själv tycka att ett kortare lån av 2 meter, att tillfälligt lyfta häcken, stå för alla kostnader (även framtida) och skyndsamt återställa vara okay?
 
Jo, men nu är jag ju tyvärr inte din granne, så vad jag skulle tillåta spelar inte så stor roll. Min bedömning är fortfarande att du inte har någon möjlighet att tvinga dig till att få använda grannens mark.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Erik Norr Erik Norr skrev:
Sant, jag ser ingen annan "skälig" lösning, att sponta/suga/handgräva kommer lite killgissat minst tredubbla kostnaden. Det är ren gräsmatta som grannen har 8 meter mot vår tomt, skulle du inte själv tycka att ett kortare lån av 2 meter, att tillfälligt lyfta häcken, stå för alla kostnader (även framtida) och skyndsamt återställa vara okay?
Det låter ju ok om grannen uppfattar dig som rationell och att jobbet får en tydlig tidpunkt när allt är klart
 
Kolla om grannen kan tänka sig att hyra ut mark. Sen som du skrev att du återställer allt till ursprungligt utseende efteråt.
 
Föreslå att du återställer till bättre än innan! Ny gräsmatta, annan sorts häck, ett plank istället, en friggebod på hans sida direkt mot din gräns etc, etc, etc.
 
Det går inte att samla upp ytvatten / dika, och pumpa bort från dörren?
Sker det direkt vid kraftigt regn är det kanske främst ytvatten som är problemet...
 
Läcker det in vid kraftigt regn så är det med största säkerhet inte dräneringen som är problemet. Jag vill påstå att många gräver bort fullt fungerande dräneringar bara för att källarväggens gamla asfaltstrykning är försvunnen av ålderns tand.
så jag skulle lagat där sprickan är där vattnet rinner in och ev handgräva en grop utvändig och kolla och försöka täta och lägga på lite ny kallasfalt lokalt där läckaget är. Det kan även vara regnvattenledningarna som är trasiga och läcker vatten. Dom ligger mycket grundare än dräneringen som ofta får skulden för alla möjliga problem med en källare samt inbringar fina förtjänster till diverse dräneringsentreprenörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.