A
Det här blir spännande. Utöver alla tankar om takkonstruktionen, håller jag med om den estestiska tanken med gamla hus. Vårat hus är tyvärr så sönderrenoverat under 60-70 talet, så min tanke är att hitta en trevlig stil som man kan leva med. Tanken med att öppna upp till nock, grundar sig egentligen i att jag vill plocka bort en extremt ful takkupa. Arkitektonisk ritning av ett traditionellt hus med rött trä och vita fönster, en dörr i centrum samt en symmetrisk takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk illustration av framsidan på ett orange trähus med gult dörrparti och symmetriska fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trevligt.
Ser ut som en klassisk enkelstuga?

Det är ju vällovligt att ta bort en ful takkupa. :)

Tyvärr vanligt med fula takkupor. Vi har också en, som jag vid tillfälle ämnar modifiera så gott det går för ett ngt mindre fult utseende, men det är ju som att sminka en gris. En trefacks takkupa passar helt enkelt inte på ett gammalt 1800-talshus. Tas den bort helt blir tyvärr hela övervåningen oanvändbar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mycket snygg fasadritning! Om du ska ha plåttak av klicktyp gissar jag att det är bättre ur hållbarhetssynpunkt att lägga det utan läkt direkt på ett pappbeklätt råspontstak. Då är heller inte prisskillnaden mot vanlig bandtäckning enormt stor. Det är absolut värt att kolla upp.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Oldboy Oldboy skrev:
Trevligt.
Ser ut som en klassisk enkelstuga?

Det är ju vällovligt att ta bort en ful takkupa. :)

Tyvärr vanligt med fula takkupor. Vi har också en, som jag vid tillfälle ämnar modifiera så gott det går för ett ngt mindre fult utseende, men det är ju som att sminka en gris. En trefacks takkupa passar helt enkelt inte på ett gammalt 1800-talshus. Tas den bort helt blir tyvärr hela övervåningen oanvändbar.
Ja, det är en enkelstuga. Dock är den lite större än vad man (i vilket fall här på närkeslätten) är van vid. Ja, alltså en ful takkupa är svår att leva med.
 
A
J justusandersson skrev:
Mycket snygg fasadritning! Om du ska ha plåttak av klicktyp gissar jag att det är bättre ur hållbarhetssynpunkt att lägga det utan läkt direkt på ett pappbeklätt råspontstak. Då är heller inte prisskillnaden mot vanlig bandtäckning enormt stor. Det är absolut värt att kolla upp.
Tackar! Nä, det kan ju vara så faktiskt, i synnerhet när taket är så pass enkelt. Det ger ju en helt annan känsla med äkta vara, inget snack om den saken.
 
A
Så här tex skulle man kunna bygga om den befintliga takkupan, om man hade tid,lust och ork. Och kunskap. Idag sitter där ett trelufts och ett flackt tak med korrugerad plåt på. Det var också en balkong en gång i tiden, men den vittrade sönder så den revs. Nu var den inte vacker den heller, så lika gott det. Illustration av en röd stuga med en ombyggd takkupa och vit plåttak, utan den tidigare balkongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Snofsigt värre! Fast det är nog en utmaning att få ett sådant glasparti på plats. Men det är rätt tänkt. Om övervåningen går upp till nock invändigt måste kupan göra det också. Takkupor är ett oöverträffat sätt att få mer luft på en övervåning med snedtak. Allra bäst blir det med två kupor mitt emot varandra på båda sidorna.
 
A
Glaspartiet är nog det jag bävar minst för, även om det är mkt jobb. Är nog 20 år sedan jag gjorde ett fönster, men det borde sitta i ryggraden fortfarande. Maskinparken har jag iom med mitt snickeri. Jag bävar mer för bygget:sweat:
 
Med ett eget snickeri har du goda förutsättningar! Jag antar att du också har goda kunskaper om trä som material, vilket är en stor fördel. Det är väl inte så mycket att oroa sig för annat än att det är mycket arbete. Även om du ska göra jobbet själv är det bra att rita igenom det ordentligt. Det är en väldigt bra form av problemlösning innan de har uppstått.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Man har möjligheterna iaf. Jag är egentligen den typiske "skivsnickaren", vi bygger butiksinredning, kök, inredning till offentlig miljö mm. Sågar och fräser ca 20 ton Mdf om året. Det finns inte den härliga doften från massivträ som man föreställer sig i ett snickeri, det luktar mest lackbox. Men, strunt samma. Verkar finnas gott om kunnigt folk här iaf beträffande mkt. Riktigt trevligt hittills, ser fram emot era synpunkter framöver. Byggfrågorna, de kommer att komma i en strid ström under våren:crysmile:
 
Mdf är kanske ingen höjdare, men det finns många andra fantastiskt fina skivmaterial som man kan använda i inredningssammanhang. Du har chansen att åstadkomma något som andra bara kan drömma om. Själv har jag bara en bandsåg och en svarv i min "verkstad".
 
A
Tiden går, snart dax att sätta igång. Idag har vi en sådan betongklump/trappa framför entrén ca 1,6*3 meter. Tanken var att bygga en ny entré på klumpen, men efter lite funderingar så nej. Dels för att den är oisolerad förstås, dels för att den är högre än granitgrunden på huset. Detta har medfört att nedersta varvet i timret behöver fixas till, har jag tur räcker det med en halvsulning. Nya entrén då, plintar eller?
 
Med entré så menar du själva trappan enbart?

Enklare hus förr (1800-t) hade väl huvudsakligen enkla trätrappor. De blev under 1900-t ersatta med betong ofta. Så plintar och trä bör fungera.
Farstukvistar, med eller utan sittbänk, var också vanligt.
Ni har en klassisk snygg symmetrisk ingång med pardörrar och spröjsade sidofönster. Den vill ni inte dölja.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Nja, tanken är att det ska bli som skissen. Eftersom jag bara ritat en frontvy så kanske jag missleder lite. Antar att du tänker att dörrarna är i liv med husfasaden? Eller? Jag tänker mig en förstuga. Men när jag tittar på skissen så ser det ju kanske ut som en farstukvist. Jag skulle kunna leva med det sistnämnda, dock inte min fru. Det var svårt att förklara känner jag. Ja, @Oldboy symmetrin är viktig, det här måste bli rätt.
 
A
För att klargöra @Oldboy Ett förfallet rött hus med vit dörr och otäta fönster som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin framför slitet hus med personer som arbetar på rivning av balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person reparerar fasaden på ett rött trähus i dåligt skick, med nytt snickeri inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset ser för jävligt ut, det finns liksom inget kvar av ursprunglig skönhet. Vi köpte det för ladans skull, då jag visste att jag skulle öppna ett snickeri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.