Hej
Vet någon om dessa silvriga plåtar är standard och var man köper dessa?
 
  • Silvrig plåt monterad vid takfot över fönster på hus med tegelpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Silvrig plåt vid takfot intill taktegel, troligtvis för takavvattning eller som vindskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Silvriga plåtar på takfot ovanför uteplats med soffgrupp, nära tegelvägg och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget sånt brukar vara standard, men alla plåtslagare fixar det.

Är ingen takfotsplåt, gömmer bara hängränna? Funktion?
 
Det där skulle jag inte kalla takfotsplåt.
Var sitter hängrännan, det finns stuprör men var är rännan i den konstruktionen.
Är rännan inbyggd i den konstruktionen?
Den där konstruktionen skulle inte fungera här i norr när snön ska rasa ned från taket.
Allt som sticker upp ovan taklinjen följer med ned.

Protte
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det där skulle jag inte kalla takfotsplåt.
Var sitter hängrännan, det finns stuprör men var är rännan i den konstruktionen.
Är rännan inbyggd i den konstruktionen?
Den där konstruktionen skulle inte fungera här i norr när snön ska rasa ned från taket.
Allt som sticker upp ovan taklinjen följer med ned.

Protte
ja rännan sitter bakom , takpannorna slutar vi hängrännan. Bor i skåne så snö har vi inte i så stor omfattning.

men okey takfotsplåt är fel namn. Jag vet inte vad det heter.
 
A Autodidak1 skrev:
Inget sånt brukar vara standard, men alla plåtslagare fixar det.

Är ingen takfotsplåt, gömmer bara hängränna? Funktion?
ja den gömmer rännan, kan inte se att sen fyller någon annan funktion än det.
 
Framför allt ingen utseendehöjare direkt. Kan inte se att den har nån som helst funktion.
 
MultiMan
Spalten för vattnet att rinna mellan verkar ju väldigt liten. Ser ut att kunna svämma över på fel sida vid allt annat än duggregn. Hoppas jag ser fel.
 
Bilden är nog missvisande. Takavattningen fungerar utan problem.

Jag undra bara om plåtarna var standard vilket det inte verkar vara. Skulle behöva ersätta en bit när jag tar bort ett tillbyggt tak över uteplatsen.
 
Det där kommer att innebära bekymmer framöver om det inte redan gör det. HUR kommer man åt att kunna rensa rännan från skräp? Antagligen är det för att efterlikna en gesims, men med illa resultat då gesimsen används ofta för att korta av takfoten. Frågan är bara hur konstruktionen ser ut? Och det kanske inte ens håller för en vinter till. Hoppas bara att det sitter en till på andra sidan så att inte huset välter omkull på grund av snedbelastningen.;) -Om den orkar med snöflingorna?Jag råder att ta bort detta innan det kommer att föra med sig omfattande andra skador på exempelvis takstolarna beroende på konstruktionen.
 
Noramasen Noramasen skrev:
Det där kommer att innebära bekymmer framöver om det inte redan gör det. HUR kommer man åt att kunna rensa rännan från skräp? Antagligen är det för att efterlikna en gesims, men med illa resultat då gesimsen används ofta för att korta av takfoten. Frågan är bara hur konstruktionen ser ut? Och det kanske inte ens håller för en vinter till. Hoppas bara att det sitter en till på andra sidan så att inte huset välter omkull på grund av snedbelastningen.;) -Om den orkar med snöflingorna?Jag råder att ta bort detta innan det kommer att föra med sig omfattande andra skador på exempelvis takstolarna beroende på konstruktionen.

Vi får hoppas. Inget besiktningsmannen anmärkte på i alla fall.
Vet ej varför dom gjort denna specialare faktisk.
 
Alla här tycks svara på alltsom ej efterfrågats. Plåten tror jag är aluzink!
 
  • Gilla
TobiasK233 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Du bor väl då i rätt del av landet, men som andra skrivit så där jag bor hade hela arrangemanget rivits bort vid första snösmältningen på våren. Man vill inte ha något utstickande över takbeläggningens nivå i mina trakter. Tycker ändå det ser ogenomtänkt ut och mer ett kosmetiskt påfund utan konsekvenstänkt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Du bor väl då i rätt del av landet, men som andra skrivit så där jag bor hade hela arrangemanget rivits bort vid första snösmältningen på våren. Man vill inte ha något utstickande över takbeläggningens nivå i mina trakter. Tycker ändå det ser ogenomtänkt ut och mer ett kosmetiskt påfund utan konsekvenstänkt.
Nja det beror väl på hur stabilt byggt det är.

En del sätter ju snörasskydd på sina tak och det fungerar ju.

Sedan vet jag inte hur snön åker av ett tegeltak känns som plåttak ger större krafter på eventuella skydd eller felmonterade hängrännor.

/ATW
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Alla här tycks svara på alltsom ej efterfrågats. Plåten tror jag är aluzink!
Svaret är att dom inte är standard och att man köper dom hos plåtslagare som tillverkar dom på beställning (som var frågan).

;)
 
A Autodidak1 skrev:
Svaret är att dom inte är standard och att man köper dom hos plåtslagare som tillverkar dom på beställning (som var frågan).

;)
Tack , ja det var svaret jag sökte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.