Har bott i mitt hus i 3år och grannen fick för sig att vi skulle klippa ner häcken nu.
Sen är nog över 3 meter på sina håll och vi vill klippa ner den till Axel höjd ungefär.
Dom har tydligen aldrig klippt den tidigare.

Så kan man skära ner till Axel höjd?
Jag vet inte vad de är för häck...
Men där vid växthuset är de kanske bara 2m högt och sen mer åt vänster om bilden är de över 3 m så väldigt ojämn
Ojämn och överväxt häck bredvid växthus, höjd varierar från 2 till över 3 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en häck med gröna löv banar väg för frågan om beskärning till axelhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn häck nära växthus övergår från ca 2 meter till över 3 meter i höjd i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Detta är enda tiden på året när ni inte ska beskära. Inte för att häcken behöver dö men nu under savstigningen konsumerar den snabbt alla sin energi som den lagrat över vintern för att bygga blad. Sen börjar den samla in ny energi från solen. Putsning kan ni göra vid midsommar, större beskärningsprojekt framåt sensommaren. Eller om ni ska föryngringsbeskära längs backen så passar senvintern bättre. Den perioden grannen just har missat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Till det som Claes skriver kan man väl tillägga att en beskärning i axelhöjd brukar innebära att häcken blir i stort sett oförändrad upp till axelhöjd och där delar sig i massa smågrenar så det kommer att se ut som en kvast uppåt sen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är enda tiden på året när ni inte ska beskära. Inte för att häcken behöver dö men nu under savstigningen konsumerar den snabbt alla sin energi som den lagrat över vintern för att bygga blad. Sen börjar den samla in ny energi från solen. Putsning kan ni göra vid midsommar, större beskärningsprojekt framåt sensommaren. Eller om ni ska föryngringsbeskära längs backen så passar senvintern bättre. Den perioden grannen just har missat.

Hehe jaha där ser man, haha tack så! Får vi vänta skönt för mig
 
Claes Sörmland
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Hehe jaha där ser man, haha tack så! Får vi vänta skönt för mig
De där vårkänslorna är förrädiska. Jag har en granne som klippte en gammal ligusterhäck mitt i savstigningen. Enstaka planta dog och de andra led betänkligt i ett par år. Det ser för jäkligt ut.
 
  • Gilla
Fredrikkarlsson1992
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De där vårkänslorna är förrädiska. Jag har en granne som klippte en gammal ligusterhäck mitt i savstigningen. Enstaka planta dog och de andra led betänkligt i ett par år. Det ser för jäkligt ut.
Hehe ja de är ju inget vidare då..
Men om man skulle klippa ner denna till knä höjd ungefär hur långtid skulle de ta för den o växa upp till huvud höjd? Ungefär..
 
Claes Sörmland
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Hehe ja de är ju inget vidare då..
Men om man skulle klippa ner denna till knä höjd ungefär hur långtid skulle de ta för den o växa upp till huvud höjd? Ungefär..
Jag har aldrig odlat oxbär men jag skulle gissa att om ni klipper den nästa vårvinter så slår den upp 40-50 cm höga skott till i juli eftersom rotsystemet är så pass stort. Sen kan ni klippa de skotten till hälften vårvintern efter o s v. Så vill ni har en tät beskuren häck så släpper ni väl upp den kanske 20-30 om året.

Vill ni har en friväxande sak så går det nog fortare men den lär inte blir så mycket vackrare än idag.
 
  • Gilla
Fredrikkarlsson1992
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har aldrig odlat oxbär men jag skulle gissa att om ni klipper den nästa vårvinter så slår den upp 40-50 cm höga skott till i juli eftersom rotsystemet är så pass stort. Sen kan ni klippa de skotten till hälften vårvintern efter o s v. Så vill ni har en tät beskuren häck så släpper ni väl upp den kanske 20-30 om året.

Vill ni har en friväxande sak så går det nog fortare men den lär inte blir så mycket vackrare än idag.
Den är otroligt ful idag haha!!
Förstår ej varför man ens satt dom där och inte vanliga såna där "granar" men men..
Tack så mycket! Får höra med honom hur han vill ha de också..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.