bjornw skrev:
[quote author=FredrikR link=1136982263/30#32 date=1141659751]bjornw
Stomreste ni själva + 80h snickarhjälp, eller köpte ni stomresning och har tagit hjälp av snickare i 80h utöver resningen?  :)
Vi har gjort allt själv, inte köpt någon snickare från/via FH. Det är en lokal snickare som vi tagit hjälp av. Största delen de 80h kommer från innertak och spån+gips skivor som jag inte orkade sätta själv.

/B

[/quote]

Hur lång tid har det tagit dig totalt? samt hur lång tid tar stommen tills det är tak på??

Hur tyckte du din säljare var på fiskarheden??
 
v70 skrev:
Hur lång tid har det tagit dig totalt?   samt hur lång tid tar stommen tills det är tak på??

Hur tyckte du din säljare var på fiskarheden??
Vi har inte skrivit upp de exakta tiderna så jag vet inte hur många timmar det tagit. Kalendertiden har varit ungefär denna:
Garageplattan göt vi i slutet på maj. Pappen på garget la vi på i början på juni. Teglet i slutet på aug. Saknas innertak, vindskivor och hängrännor, annars är grg klart.

Vi göt husplattan i början på juni, började med stommen efter midsommar och la på pappen på taket i slutet på juli. Tegelpannorna väntade vi lite med, gjorde panelen, fönster och dörrar först. Teglet var på i slutet på augusti. Jag var ledig från jobbet och det blev rätt långa dagar ibland. Vi fick hjälp av släkt och vänner 1-2 dagar i veckan.
Från och med september har jag jobbat heltid och spikar på helger och kvällar. Nu håller vi på målar väggar och väljer golv mm. Vi har inte förtagit oss utan jobbar på i en takt vi tycker känns lagom. Det ska vara kul också!

Alla vi haft att göra med på FH har varit bra. Säljare, konstruktör, matrialansvariga osv. Inget knussel eller annat. Har det saknats mtrl eller varit fellevererat har det bara varit att hämta ut nytt som dragits av på slutfakturan.
 
Hej Sofia! Vad hade ni för annan firma som satte upp huset då? Var det nån utlänsk firma eller? Vi har funderat på att göra ungefär så.

Tarnan skrev:
Hej!!
Vi har byggt ett lövsångaren från fiskarhedenvillan, flyttade in i november 2005 Vi valde att bara ta själva huset från fiskarheden (stommen) och sen fick en annan firma sätta upp den. Jag kan bara säga possitiva saker om deras hus, och deras vänliga bemötande, vi ringde runt och pratade med andra som har byggt deras hus och jag har inte hört nån som har haft något större problem.

Själva så bygger vi i Arboga, om ni har vägarna förbi så är det bara komma och kolla!

/Sofia
 
Hej! Ville bara tala om att vi ska oxå bygga hus från FH, 1:a leveransen kommer v 22. Det är ett domherren. Har hittills inte haft några problem med kontakterna. Hoppas att resten av bygget kommer gå lika bra. Vi ska göra allt själva med hjälp av släkt o vänner o en duktig snickare.
 
ellensmamma skrev:
Hej! Ville bara tala om att vi ska oxå bygga hus från FH, 1:a leveransen kommer v 22. Det är ett domherren. Har hittills inte haft några problem med kontakterna. Hoppas att resten av bygget kommer gå lika bra. Vi ska göra allt själva med hjälp av släkt o vänner o en duktig snickare.

Hejsan

vi tänkte också bygga ett Domherren, ska ni ha garage? isf är det vidbyggt eller fristående.

vart ska ni bygga, vi ska bygga i skåne

mvh Andreas
 
Vi bygger i Östergötland. Vi ska ha fristående garage men bygger det i egen regi. Har ni tänkt o bygga ihop hus o garage? Har ni ändrat något i planlösningen?
 
Hejsan
vi vill ha det vidbyggt men säljaren sa att det då skulle se osymmetriskt ut.
Jag skulle gärna vilja se bilder på ett Domherren med vidbyggt garage så att man själv kan bilda sig en uppfattning om hur det ser ut.

vi har inte ändrat något i planlösningen än, tycker den bra ut. vi har dock funderingar på att sätta en vägg mitt framför ingången så att man inte kan se rakt in i vardagsrummet väggen skulle inte vara så bred utan mer som en rumsavdelare, kanske ha en kamin innanför den

vart ligger östergötland (hjärnsläpp ;D
 
Jag har inte sett domherren med vidbyggt garage så jag kan inte hänvisa dig heller tyvärr :-/. Vi bor ca 16 mil söder om stockholm ;). Vi har ändrat lite i planlösningen, bla så har vi satt igen en av dörrarna, och breddat den andra, till köket och ev så tänker vi ta bort mellanväggen från hall till v-rum så har vi även förlängt klädkammaren då vi tyckte att det var lite dåligt med förvaring.
 
Blockhusen är ju redan sammansatta med fönster o dörrar, isolering, reglar för el mm mm. Därför är priset dyrare i prefab. Att resa ett lösvirke tar mer än en vecka. Allt ska ju göras i regn o rusk. Bygg in det, så blir det roligt.

Skånetösen
 
ellensmamma skrev:
Jag har inte sett domherren med vidbyggt garage så jag kan inte hänvisa dig heller tyvärr :-/. Vi bor ca 16 mil söder om stockholm ;). Vi har ändrat lite i planlösningen, bla så har vi satt igen en av dörrarna, och breddat den andra, till köket och ev så tänker vi ta bort mellanväggen från hall till v-rum så har vi även förlängt klädkammaren då vi tyckte att det var lite dåligt med förvaring.
Hej igen

har ni varit och tittat på ett domherren i verkligheten? det verkar inta vara å många som har byggt det huset, iaf inte i skåne
 
Ja vi har varit o tittat på ett hus i Knivsta söder om uppsala. Det huset var jättefint. En hel "ort" med nybyggda hus, flera FH. Sedan har jag hittat en länk här där det finns massor med bilder. Sök på FH Domherren.
Andreas28 skrev:
[quote author=ellensmamma link=1136982263/30#41 date=1141988641]Jag har inte sett domherren med vidbyggt garage så jag kan inte hänvisa dig heller tyvärr :-/. Vi bor ca 16 mil söder om stockholm ;). Vi har ändrat lite i planlösningen, bla så har vi satt igen en av dörrarna, och breddat den andra, till köket och ev så tänker vi ta bort mellanväggen från hall till v-rum så har vi även förlängt klädkammaren då vi tyckte att det var lite dåligt med förvaring.
Hej igen

har ni varit och tittat på ett domherren i verkligheten? det verkar inta vara å många som har byggt det huset, iaf inte i skåne
[/quote]
 
Glömde ::). Ring till FH och hör om de har några byggen neråt till.
 
hammarskaftet skrev:
Blockhusen är ju redan sammansatta med fönster o dörrar, isolering, reglar för el mm mm. Därför är priset dyrare i prefab.  Att resa ett lösvirke tar mer än en vecka. Allt ska ju göras i regn o rusk.  Bygg in det, så blir det roligt.

Skånetösen
Vi ska bygga lösvirkes men väggarna blockas i en blockhall. Så regn och rusk får det va när huset ska resas det gör inget. Skillnaden är att våra väggar inte är isolerade när dom reser huset. Det görs när allt är på plats och skyddat från regn och rusk.
 
Vi beställde i början av februari med leverans måndag vecka 26, alltså ca 20 veckor.
 
Thobias skrev:
Vi beställde i början av februari med leverans måndag vecka 26, alltså ca 20 veckor.
Hejsan, jag är bara nyfiken på vilket hus som ni ska ha
mvh Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.