Hej.

Jag ska precis till att byta trappströmbrytare. På bilden ser ni 5 kablar. Den svarta är fasen. Men det finns även el liten svart som är från fas (dubbel) till fas på andra sidan. Kopplar man då dubbelt i L och sen den lilla stumpen i andra L?
 
  • Öppen trappströmbrytare med fem kablar synliga, varav en svart fas och en kort svart kopplingskabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Varför tror du att den ska tas bort.? Sannolikt styr din brytare även en enkel belysningspunkt samt ingår i en trappkoppling.
Då gör man denna överkoppling av fasen.
Här hade det varit lämpligt med ett litet universalinstrument för att mäta upp funktionen på din gamla brytare och översätta det till den nya.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Nej. Ser ut som du har en dubbeltrapp?
 
E etompau skrev:
Varför tror du att den ska tas bort.? Sannolikt styr din brytare även en enkel belysningspunkt samt ingår i en trappkoppling.
Då gör man denna överkoppling av fasen.
Här hade det varit lämpligt med ett litet universalinstrument för att mäta upp funktionen på din gamla brytare och översätta det till den nya.

Oj, jag vet inte. Jag tänkte att man kanske inte får koppla så i nya. Men ser att på andra sidan rummet är det exakt så kopplat som där. Kopplar man bara lika då? Dvs 2 st svart (fas) i L och sen den stumpen i den andra L?
 
H hempularen skrev:
Nej. Ser ut som du har en dubbeltrapp?

Ja det stämmer. Då antar jag att det är två fas i en sen den stumpen i andra fas?
 
U
Kan du lägga upp en bild på den nya brytaren också?
 
Mollie87 Mollie87 skrev:
Oj, jag vet inte. Jag tänkte att man kanske inte får koppla så i nya. Men ser att på andra sidan rummet är det exakt så kopplat som där. Kopplar man bara lika då? Dvs 2 st svart (fas) i L och sen den stumpen i den andra L?
Inkopplingsprincipen blir identiskt på en ny brytare, notera att den nya brytarens anslutningsplintar kan skilja sig från den gamla brytaren på så sätt att de fysiskt sitter på andra platser.

Vad styr denna brytare? Är det en trappkoppling samt ytterligare någon enskild belsyningspunkt?
Som sagt då är den visade inkopplingen helt korrekt.
 
U under_construction skrev:
Kan du lägga upp en bild på den nya brytaren också?
 
U under_construction skrev:
Kan du lägga upp en bild på den nya brytaren också?
 
  • Eluttag utan frontplatta hålls i handen över en otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
Inkopplingsprincipen blir identiskt på en ny brytare, notera att den nya brytarens anslutningsplintar kan skilja sig från den gamla brytaren på så sätt att de fysiskt sitter på andra platser.

Vad styr denna brytare? Är det en trappkoppling samt ytterligare någon enskild belsyningspunkt?
Som sagt då är den visade inkopplingen helt korrekt.

Ja det är en likadan på andra sidan rummet så belysningspunkter
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du har ju redan startat en tråd om detta?

[länk]
Ja fast det var ju angående att jag hade fel brytare och inte visste att det var trapp :)
 
E etompau skrev:
Inkopplingsprincipen blir identiskt på en ny brytare, notera att den nya brytarens anslutningsplintar kan skilja sig från den gamla brytaren på så sätt att de fysiskt sitter på andra platser.

Vad styr denna brytare? Är det en trappkoppling samt ytterligare någon enskild belsyningspunkt?
Som sagt då är den visade inkopplingen helt korrekt.
Tack snälla :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.