Hej forumet :)

Jag tänkte köpa 2 mdf skivor till ett mindre projekt de ska bli små dörrar till ett litet skåp vid sängen 20x60cm. Jag tror MDF är rätt val om jag vill få fina kanter, stämmer det? Jag provade tidigare med IKEAs skivor som var av spån och när man fräser dessa blir det rätt ojämnt och splitter trots tejp.

Jag kommer skruva IKEA gångjärn åt dessa och de kommer jag förborra hål åt samt att dessa gångjärn har egen skruv med plugg. Kommer det att gå?
 
Just benämningen "IKEA Gångjärn" avslöjar tyvärr inte så mycket vilken typ av gängjärn du avser att använda ;)

Men är det dolda gångjärn like dessa du avser att montera?
Ett dolt gångjärn avsett för möbler på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går utmärkt!

MDF ger finare kanter än spån helt klart - Men skall luckan målas så rekommendera jag att du behandlar kanterna innan då dessa suger kanske så mycket färg mot in/utsida. Trälack, trälim, kvistlack - Alternativen är många för ett perfekt resultat. Sök här på forumet om hur man bäst målar MDF.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
IKEA´s gångjärn "Utrusta" har ett klämfäste som funkar bra, inga skruvar i dörren. MDF är ju värdelöst att skruva i.
 
Har precis avslutat ett projekt där jag borrade hål i 16 mm MDF för gångjärnets gryta. Med en 35 mm kvistborr och lite övning så borrar man lätt ett sådant för hand (brukar krävas ca 12 mm djup). Skruvar funkar i MDF men tål kanske inte att skruva upp dem för många ggr.
 
MDF har sina för- och nackdelar... Visst blir det finare kanter och gedignare dörrar, helt klart, men de tål inte fukt eller särskilt mycket mekanisk åverkan. Plus att de är knepiga att skruva i.

För att skruva i de plana ytorna rekommenderar jag självborrande skruv eller förborrning med så tunt borr som möjligt. Skruvar man i kanterna däremot så måste man borra innan, annars spricker det direkt och blir rejält fult.

Ju mer du kan undvika spik och skruv desto bättre. Skruvade gångjärn kan med fördel kompletteras med lämpligt bygglim.

Spånskivorna som du var inne på innan kräver fintandad såg och/eller att man tejpar snittytan innan man sågar, annars splittras de mycket riktigt. Men med lite planering och kantlister går de att få snygga de med.
 
W Wisting skrev:
Har precis avslutat ett projekt där jag borrade hål i 16 mm MDF för gångjärnets gryta. Med en 35 mm kvistborr och lite övning så borrar man lätt ett sådant för hand (brukar krävas ca 12 mm djup). Skruvar funkar i MDF men tål kanske inte att skruva upp dem för många ggr.
"Lätt" va väl en liten överdrift. Hålet är väl specat till 13 djup men man kan komma undan med grundare typ 12-12.5. Hursomhelst är spetsen på botten några mm (3-4) så det är verkligen på håret att göra ett sånt hål i 16mm material utan att spetsen tittar ut på andra sidan. Inget jag rekommenderar o då har jag ändå en bra pelarborr med stabilt djupstop.

Är det 16mm material brukar jag förborra 30mm kanske 10 djupt och sen mallfräsa ut grytorna, betydligt säkrare metod.
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 2 till
  • Laddar…
Så länge man tar det lugnt i slutet av borrningen brukar det inte vara några problem. Hade varken stativ eller annat hjälpmedel och borrade 14 hål utan någon gång gå för djupt. Använde mig av ett skjutmått för att hålla koll på att djupet blev 12 mm. Men annars finns det borr jiggar man kan köpa för 400-2000kr.
 
slacker slacker skrev:
Just benämningen "IKEA Gångjärn" avslöjar tyvärr inte så mycket vilken typ av gängjärn du avser att använda ;)

Men är det dolda gångjärn like dessa du avser att montera?
[bild]
Det går utmärkt!

MDF ger finare kanter än spån helt klart - Men skall luckan målas så rekommendera jag att du behandlar kanterna innan då dessa suger kanske så mycket färg mot in/utsida. Trälack, trälim, kvistlack - Alternativen är många för ett perfekt resultat. Sök här på forumet om hur man bäst målar MDF.
Haha ja det är de gångjärn jag menade! Tack för ditt svar läste mer om denna lack du pratar om och hittade något amerikanerna använder "sanding sealer" svenska motsvarigheten enligt en tråd här på byggahus var slipgrund men jag hittar inget på nätet. Stämmer översättningen? Dum fråga ska man slipa mdf före sanding sealer och sen applicera...
 
W Wisting skrev:
Har precis avslutat ett projekt där jag borrade hål i 16 mm MDF för gångjärnets gryta. Med en 35 mm kvistborr och lite övning så borrar man lätt ett sådant för hand (brukar krävas ca 12 mm djup). Skruvar funkar i MDF men tål kanske inte att skruva upp dem för många ggr.
Jaaa det är precis en sådan jag också köpt och tänkt göra. Vilken maskin borrade du med kvistborren, handfräs? Jag provade det och materialet flög åt... Provade därefter med skruvdragare men den var för klen. Tänkte testa istället fräsa ett hål och sen köra på snabbaste farten med handfräs, men du kanske har tips :)?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Ju mer du kan undvika spik och skruv desto bättre. Skruvade gångjärn kan med fördel kompletteras med lämpligt bygglim.
Tack för ditt svar :D ska jag alltså kräma på lite bygglim i de två hålen där gångjärnet ska in med sina skruvar?
 
A
Se till att ha stumt under, och ta det lugnt om du borrar på frihand så är det inga problem. Bilderna är borrade 16mm detaljer, så ca 4mm kvar där skären går. Naturligtvis gör borrspetsen en antydan till märke, men lämnar ca 2,5mm kvar. Nu är dessa för klaffgångjärn, men det är samma borrdjup. Närborrad 16mm djup hålighet i ljus trämaterialet för klaffgångjärnsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel av beigea trästycken med precision borrade 16 mm hål för klaffgångjärn, med synlig kvarvarande materialtjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
mowatom skrev:
Se till att ha stumt under, och ta det lugnt om du borrar på frihand så är det inga problem. Bilderna är borrade 16mm detaljer, så ca 4mm kvar där skären går. Naturligtvis gör borrspetsen en antydan till märke, men lämnar ca 2,5mm kvar. Nu är dessa för klaffgångjärn, men det är samma borrdjup.[bild]

[bild]
Vad fint det ser ut! Tack för tipsen.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tack för ditt svar :D ska jag alltså kräma på lite bygglim i de två hålen där gångjärnet ska in med sina skruvar?
Typ. Men använd då riktigt bygglim, inte t ex trälim.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jaaa det är precis en sådan jag också köpt och tänkt göra. Vilken maskin borrade du med kvistborren, handfräs? Jag provade det och materialet flög åt... Provade därefter med skruvdragare men den var för klen. Tänkte testa istället fräsa ett hål och sen köra på snabbaste farten med handfräs, men du kanske har tips :)?
Använde min Makita batteridrivna bort/skruvdragare med en kvistborr från Bosch.
Nedan ser du hur jag byggt mina dörrar..
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-egna-garderobsdoerrar.367694/#post-3640757
 
Ola C Ola C skrev:
"Lätt" va väl en liten överdrift. Hålet är väl specat till 13 djup men man kan komma undan med grundare typ 12-12.5. Hursomhelst är spetsen på botten några mm (3-4) så det är verkligen på håret att göra ett sånt hål i 16mm material utan att spetsen tittar ut på andra sidan. Inget jag rekommenderar o då har jag ändå en bra pelarborr med stabilt djupstop.

Är det 16mm material brukar jag förborra 30mm kanske 10 djupt och sen mallfräsa ut grytorna, betydligt säkrare metod.
Det finns beslagsborr utan spets som är avsedda för borrning i 16mm-skivor, dessa brukar fungera utan problem bara man har ett bra mothåll. Kräver givetvis att man har en stabil infästning som inte kastar alldeles för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.