Hej!

Såhär ser det ut på vår altan. Vi behöver bygga något slags staket eller liknande för källartrappan då vi har småbarn som strax kommer vingla omkring där ute.
Sen får det gärna se snyggt ut också.

Jag tänker mig att om man får fast en "liggande" planka på ovansidan och sen sätter plankor (som ett staket) vertikalt hela vägen, så borde det funka. Sen borde vi väl ha en grind för trappan eller om vi bygger hela vägen och sätter en grind längst till höger...men då måste vi borra i grannens fasad (deras vägg mot höger).

Det skulle kunna bli så att vi skaffar en liten bar och ställer till höger. Isåfall kanske man kan fästa en ev grind i den.

Hur hade ni gjort? Tar tacksamt emot tips och synpunkter! :)
 
  • Altan med nedgång till källartrappa skyddad av enkelt räcke, behov av barnsäkert staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träaltan med svart räcke framför husvägg och källartrappa utan staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Narren666
F Figur skrev:
Hej!

Såhär ser det ut på vår altan. Vi behöver bygga något slags staket eller liknande för källartrappan då vi har småbarn som strax kommer vingla omkring där ute.
Sen får det gärna se snyggt ut också.

Jag tänker mig att om man får fast en "liggande" planka på ovansidan och sen sätter plankor (som ett staket) vertikalt hela vägen, så borde det funka. Sen borde vi väl ha en grind för trappan eller om vi bygger hela vägen och sätter en grind längst till höger...men då måste vi borra i grannens fasad (deras vägg mot höger).

Det skulle kunna bli så att vi skaffar en liten bar och ställer till höger. Isåfall kanske man kan fästa en ev grind i den.

Hur hade ni gjort? Tar tacksamt emot tips och synpunkter! :)
Jag hade monterat stående stolpar på trädäcket.
Precis intill källartrappan. Sen lagt två horisontella mellan alla reglar, för att sedan sätta staketspjälor på dem.
Grinden hade jag. Avslutat mot grannens vägg.
Använt samma infästning som till stolparna för att sedan de fråga grannen om det är ok att förstärka griden i ovankant .

Är det tillräckligt oklart vad jag menar

En sådan borde funka Galvaniserad stolpsko på en produktbeskrivning, använd för att fästa stolpar på trädäck nära källartrappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svaret! Det börjar bli dags att ta tag i detta bygge nu, och det har dykt upp lite funderingar.
Skulle det gå bra att bara skruva fast stolpar i altanen istället för att använda stolpskor? Då menar jag från sidan av altanen, då det är en bit från altanens slut till metallräcket skulle det bli svårt att använda stolpskor ovanpå altanen.

Stolpar samt reglar och spjälor bör väl skruvas fast i metallräcket på ett flertal ställen antar jag?
Vi är nybörjare så det går inte att vara FÖR tydlig :giggle: Det kanske skulle vara allra enklast att köpa nått slags insynsskydd istället, men samtidigt vore det kul att göra det själva.
 
Narren666
F Figur skrev:
Tack för svaret! Det börjar bli dags att ta tag i detta bygge nu, och det har dykt upp lite funderingar.
Skulle det gå bra att bara skruva fast stolpar i altanen istället för att använda stolpskor? Då menar jag från sidan av altanen, då det är en bit från altanens slut till metallräcket skulle det bli svårt att använda stolpskor ovanpå altanen.

Stolpar samt reglar och spjälor bör väl skruvas fast i metallräcket på ett flertal ställen antar jag?
Vi är nybörjare så det går inte att vara FÖR tydlig :giggle: Det kanske skulle vara allra enklast att köpa nått slags insynsskydd istället, men samtidigt vore det kul att göra det själva.
Ja, klart det går. Trodde trädäcket skulle gå hela vägen in till trapp.
Men kan du skruva i bärlinan så funkar det.

Sätt då lite grövre skruv där.

Skruva genom stålräcket kan man också göra för att få extra stadga på det. Kan bli jobbigt om det är stål rakt igenom.

Så kanske du kan sätta ett svep/klammra runt, som sedan skruvas i träet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.