Ska göra sista monteringen på min svarv och ska koppla ihop elen igen.
Men jag misstänker att det sitter dubbla motorskydd monterat..

Inkommande matning går först in i denna:
Elektrisk kopplingslåda med en röd stoppknapp, vridbar strömbrytare och indikatorlampa, tillhörig en svarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elkopplingslåda med kabelanslutningar och eventuellt dubbla motorskydd inför montering av svarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk komponent med typetikett och anslutna kablar som misstänks vara ett motorskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter denna låda matas det vidare till denna:
Gammal grönmålad ASEA motorskyddslåda med röd stoppknapp och gul startknapp, liggande på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen elektrisk låda med motorskydd och terminalblock för svarvans inkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk komponent med anslutna kablar i en motorskyddslåda märkt "ASEA".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen går det in i svarven så att säga.
Ska jag koppla som det var eller ska jag ta bort någon av dom?
 
Vad jag kan se så är det bara ett motorskydd. Och jag tror att man har satt dit en massa "grejer" bara för skoj skull, så rensa bort allt. (ironi).
Det jag TROR att jag ser är 1 motorskydd, en nödstopp, en manöverbrytare. Jag skulle koppla tillbaka allt som det var tidigare.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Dom tre första bilderna är samma låda och dom tre sista den andra.
 
Så den svarta grejen i första lådan är en kontaktor?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Det är en gammal skolsvarv så första lådan med nödstopp är garanterat monterad i efterhand.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det är en gammal skolsvarv så första lådan med nödstopp är garanterat monterad i efterhand.
Aha, den går att låsa i avstängt läge med nyckel så den inte används utan lärares tillsyn.
 
Yes utan nyckel går inte maskinen.
 
Det är väl inte helt fel att ha en nödstopp ;)
Elektriskt motorskydd med strömjusteringsvred inringat i rött och kontaktor till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorskyddets strömavkänning och justeringsvred inringat i rött. Kontaktor till höger.

Edit: rättstavningshjälp rättad
 
Redigerat:
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Lådan med nyckel och en röd knapp är troligen ett nödstopp. När man stoppat kan man återställa stoppet med nyckeln MEN den lådan används normalt inte för start och stopp utan för det använder man brytaren som man ser baksidan av på bild två.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kontakter
Kontaktor?
Ingen av knapparna används för start/stopp av motorn utan det görs av en spak. Som påverkar denna kontaktor i gröna lådan?

Och visst är det fint med nödstopp, men då kan den inte sitta på sidan av maskinen... :rofl:
 
Den röda stora knappen, stannar den intryck när man tryckt på den?
Och sen får man vrida på den så den poppar ut igen?
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Kontaktor?
Ingen av knapparna används för start/stopp av motorn utan det görs av en spak. Som påverkar denna kontaktor i gröna lådan?

Och visst är det fint med nödstopp, men då kan den inte sitta på sidan av maskinen... :rofl:
Kontaktor skulle det förstås vara (fixat).

Det är väl en mekanisk koppling du manövrerar med spaken för att få snurr på chucken, medan elmotor snurrar hela tiden. Det blir mjukare start så. Så var det iaf på fars Pratt & Whitney.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Den röda stora knappen, stannar den intryck när man tryckt på den?
Och sen får man vrida på den så den poppar ut igen?
Exakt så, klassisk nödstopp.

Nej motorn går endast vid aktivering via spaken. Ganska ovanligt att det är koppling med "mjukstart".

Så här ser "omkopplaren"? Ut, Som spaken påverkar mekaniskt:
Närbild på en mekanisk omkopplare med etiketterade kontakter och spak, täckt med damm och små spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En klassisk nödstoppomkopplare med märkningar och mekanisk aktiveringsdel synlig i industrimiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har många ställen att starta och stoppa på om man räknar med nyckel, nödstopp, motorskydd och spak :thinking:
 
Som jag ser det att döma av bilderna så låt det vara då kontaktorn i låda1 fungerar troligtvis som nollspänningsutlösare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.