Hej,

jag behöver tips på hur jag ska lösa en spalt som blivit i min lägenhet mellan parkettgolvet och väggen. Detta pga sättningar. Spalten är ca 6-7 cm. Jag tänker att man kapar parketten så den blir rak och jämn. Sedan lägger man en ek planka/list vinkelrätt mot parketten och därefter golvlisten ovanpå. Jag tänkte täta med drevremsa mellan tegelväggen och golvet.
Men hur fäster jag den tilläggsplankan till befintligt golv?? Och jag behöver komma upp ca 2 cm ?? (Parketten är ca 20mm tjock).

Hjälp/tips på lösning tack!

Spalt mellan parkettgolv och vit vägg med tumstock visande 6-7 cm öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spalt mellan parkettgolv och vit vägg pga av sättningar, med behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spalt mellan parkettgolv och vit vägg med synliga tegelstenar, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har det funnits en golvsockel i puts?
 
Ja det ser så ut och att putsen gått sönder på de flesta ställena.
 
Det jag tänker som blir snyggast är en bred list och en kvartstav nedtill som du täcker glipan med. Tänk på att kvartstaven skall skruvas i listan och inte i golvet för att trägolvet skall kunna röra sig fritt under. Listen kan du limma upp i spänn med vanligt PL 400. Det sitter som berget. Se till att underlaget är jämnt innan.
 
Lättast och billigast är att gjuta upp en ny putssockel. Men det kanske inte alltid så snyggt.
 
Om jag förstår dig rätt blir väl listen jättetjock.? Här är originallisten jag ska återanvända, den är ca 1,5cm tjock. Glipan är ju 6-7 cm...
Eller har jag missförstått dig?
Vit list som är ca 1,5 cm tjock ligger på ett mörkbrunt trägolv, bredvid en glipa på 6-7 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Listen blir ganska tjock. Just den listen så kommer det se konstigt ut med en kvartstav nedtill. Det finns många sätt att göra det på. Det minst jobbiga är som du föreslog med en liggande bräda underst och sen listen ovanpå. Vill ha det perfekt är det ju ett nytt golv som gäller. Alternativet är en gjuten sockel som förut eller slätputsa ut vägarna tills en list täcker bra. En putsad sockel behöver ju inte vara fyrkantig och ful. Man kan ju fasa av den lite så att det inte ser ut som en kloss i nedkant.
 
Om man går på mitt förslag; hur skulle du göra för att få den liggande plankan i rätt höjd med parketten och hur förankras den?
Jag kan bygga upp sockeln längs väggen men inte hela vägen ut till parketten. Då får den inget understöd av tegelstenarna. Sen att limma plankan till parketten är väl dumt med tanke på att det ska kunna röra på sig..?
 
Du kan ju skruva brädan i golvet om du lämnar rörelsemarginal. Trä rör sig 1 mm per meter ungefär. Sena kan du låta listen löpa fritt. Det är enklast. Få fästpunkter med flexibel fog så är det inga problem.

Alternativet med sockeln är att putsa ut den för att låta listen täcka det sista.
 
  • Gilla
Moltipo
  • Laddar…
Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.