Så här blev det.
Tvättmaskinen varnade att den inte kunde tömma vatten och dum som jag var så litade jag inte på det utan provade att köra igen med resultat att den varnade för överfullt med vatten.
Jag öppnade nålfällan och rensade från hårnålar m.m. samt tömde manuellt.
Nu funkade maskinen och körde programmet fullt ut.
När tvätten skulle tas ut så ser jag att maskinen har läckt. Det verkar vara från hörnan vid nålfällan.
Jag har rengjort igen t.o.m. med tandborste så nu är det kliniskt rent där och satt tillbaka fällan nogrannt men den läcker likväl.
Jag försökte skruva av sidoplåten men den satt i allt förbannat i maskinen, även i upphängningsbalken för trumman så jag kan inte se från insidan.
Vill helst inte ta hit reparatör för nåt enkelt.
 
  • Vattenläcka på golv från tvättmaskin med fokus på hörnet nära nålfällan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för tillverkare & modell på maskinen?

Det kan ha gått hål i någon gummibälg/slang.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för tillverkare & modell på maskinen?

Det kan ha gått hål i någon gummibälg/slang.
Det är en ASKO W6464.
Hur kan det gått hål? Sambon trodde att jag har dragit sönder nåt med tömning slangen i nålfällan men den här jag inte dragit i.
 
  • Frontlastande ASKO W6464 tvättmaskin i drift med oskarpt tvätt i trumman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har antagligen inte fått nålfällans lock rätt.
 
Immobil Immobil skrev:
Du har antagligen inte fått nålfällans lock rätt.
Det var en teori vi hade men nog sitter det rätt. Det finns spår i så det går bara att sätta på ett vis.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Sitter tätningsringen på locket rätt, är den hel?

[länk]
Det läcker inget från nålfällan. Läckaget är i maskinen och droppar från skarven mellan botten och sidoplåt
 
Det finns ingen tätning mellan yttre plastluckan och plåtfronten, det är inte där vi undrar om det läcker,
Stängd serviceöppning på en vit tvättmaskin utan synlig tätning eller läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du öppnat plastluckan så har du smuts-/nålfällan som sitter ihop med pumphuset.
Det är tätningen mellan skruvlocket och filter/pumphuset så sitter det en tätningsring.
Om det läcker mellan skruvlocket & huset så kommer vattnet ut inne i maskinen och kommer rinna ur maskin vid någon av plåtkanterna, tex mellan sidoplåten & bottenplåten.

Pumphus med smuts-/nålfälla för en tvättmaskin, svart tätningsring synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

såhär ser smuts-/nålfällan/pumphuset sätt från pumpsidan.

Vit smuts-/nålfälla till tvättmaskin med svart tätningsring synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den svarta ringen är tätningsringen, den måste komma tillräckligt långt in i filterhuset för att täta.


Om du tar en bild när du har plastluckan i frontplåten öppen/borta så kan det vara lättare att förklara. Med luckan öppen/borta så kan du eventuellt se var det läcker när du kör maskinen.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns ingen tätning mellan yttre plastluckan och plåtfronten, det är inte där vi undrar om det läcker,
[bild]
Om du öppnat plastluckan så har du smuts-/nålfällan som sitter ihop med pumphuset.
Det är tätningen mellan skruvlocket och filter/pumphuset så sitter det en tätningsring.
Om det läcker mellan skruvlocket & huset så kommer vattnet ut inne i maskinen och kommer rinna ur maskin vid någon av plåtkanterna, tex mellan sidoplåten & bottenplåten.

[bild]
såhär ser smuts-/nålfällan/pumphuset sätt från pumpsidan.

[bild]
den svarta ringen är tätningsringen, den måste komma tillräckligt långt in i filterhuset för att täta.


Om du tar en bild när du har plastluckan i frontplåten öppen/borta så kan det vara lättare att förklara. Med luckan öppen/borta så kan du eventuellt se var det läcker när du kör maskinen.
Spännande läsning, min tvättmaskin är en gammal Bosch från troligtvis sent 80-tal. Fungerar, men efter varje tvätt måste jag ta ut det där nålfiltret och ha en bytta framför, då det rinner ut ca halvlitern vatten. Skulle jag någon gång köra en överfull maskin eller råka köra 2 maskiner på raken utan ovan nämnda procedur emellan så har jag lite vatten under maskinen sen. Måste vara samma fel som hos ts. I mitt fall bryr jag mig egentligen föga, då det är våtrumsmatta på golvet och golvbrunn 30 cm från maskinen, det är mest ett störande moment bland alla andra tusen moment man gör varje dag.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns ingen tätning mellan yttre plastluckan och plåtfronten, det är inte där vi undrar om det läcker,
[bild]
Om du öppnat plastluckan så har du smuts-/nålfällan som sitter ihop med pumphuset.
Det är tätningen mellan skruvlocket och filter/pumphuset så sitter det en tätningsring.
Om det läcker mellan skruvlocket & huset så kommer vattnet ut inne i maskinen och kommer rinna ur maskin vid någon av plåtkanterna, tex mellan sidoplåten & bottenplåten.

[bild]
såhär ser smuts-/nålfällan/pumphuset sätt från pumpsidan.

[bild]
den svarta ringen är tätningsringen, den måste komma tillräckligt långt in i filterhuset för att täta.


Om du tar en bild när du har plastluckan i frontplåten öppen/borta så kan det vara lättare att förklara. Med luckan öppen/borta så kan du eventuellt se var det läcker när du kör maskinen.
Nu kör jag ett program och fram är det tätt men det droppar dock underifrån.
 
  • Öppen frontpanel på en tvättmaskin som visar en svart slang och en del av trumman, med vattenläckage underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har du en video som visar hur man får bort frontplåten,

2:06 in i filmen är följande bild
Öppen tvättmaskins underdel som visar tre anslutningar inklusive slang och avloppspump som potentiella läckpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där ser man att det är tre anslutningar som kan läcka.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Här har du en video som visar hur man får bort frontplåten,
[media]
2:06 in i filmen är följande bild
[bild]

Där ser man att det är tre anslutningar som kan läcka.
Wow, tack så mycket för all hjälp. Jag ska prova att ta av den lite senare idag.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Här har du en video som visar hur man får bort frontplåten,
[media]
2:06 in i filmen är följande bild
[bild]

Där ser man att det är tre anslutningar som kan läcka.
Här har vi läckaget! Nånting, troligen en skruv har gjort ett litet hål i pumphuset. Får täta med kanske fogmassan jag hade till badrummet.
 
  • Ett litet hål i ett vitt pumphus, möjlig skada av en skruv, smuts på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.