Hej!
Jag skulle vilja att höja marknivån av tomten framför huset (som finns gräsmatta och ingång till huset) till samma nivån med gatan framför och huset
(~30cm i höjdskillnad).
1. Jag undrar om ett marklov kan behövs?
2. Kan fyllnadsmassor användas för att fylla i? Och hur kan man göra det? Vilken maskin som behövs att arbeta med den fyllningen?
Jag har inte byggt hus så har ingen erfarenhet av det.
Tack så mycket för hjälpen!!!
/Huong
 

Bästa svaret

Hej!
1. Tveksamt, men kolla för säkerhets skull med kommunen. Det kan vara olika i olika kommuner.
2. Ja, absolut. Hyr minigrävare eller kalla in grävmaskin, det är enormt mycket jobb att skyffla för hand. Det finns en app som heter Loop Rocks där folk delar fyllnadsmassor mm med varandra, ofta gratis, kolla där.

Sen beror det förstås på vad du ska göra med den nya höjda trädgården. Ska du odla rosor och andra späda blommor behöver du förmodligen ett lager med matjord på. Gräsmattor däremot är inte lika kräsna av sig.

Många byggahusare kommer nu att protestera mot det sistnämnda och säga att man visst måste ha finaste planteringsjord, rätt sorts gräsfrö, rätt gödsel samt helst läsa godnattsaga för de små fröna varje kväll, men vi schaktade halva trädgården jämn för ett halvdussin år sen — den ytan är säkert 1000 kvadratmeter — och den marscherade gräset in på alldeles av sig självt på ett år; den ytan är helt självsådd och växer så det knakar.
 
  • Gilla
Nylenskavillan och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för ditt svar
Vi är i Stockholm. Jag skulle kolla med nån grannarna i området om marklov.
Jag tänker mig att lägga endast gräsmattan och bredda ingång till huset.
Jag letade efter Loop Rocks i app store men hittade inte detta. Vet du hur kan man ladda ner den appen? Snabb kalkyl visar att jag behöver ungefär 15-17kubikmeter men orsaker.
Har du nån aning vad kostar för att hyra en grävmaskin?
 
Huong Nguyen Huong Nguyen skrev:
Jag skulle kolla med nån grannarna i området om marklov.
Nej gör inte det, ring kommunen istället. Det kan vara olika på olika platser.

Huong Nguyen Huong Nguyen skrev:
Jag tänker mig att lägga endast gräsmattan och bredda ingång till huset.
Då funkar det säkert med fyllnadsmassor; under ingången kan du använda sten.

Huong Nguyen Huong Nguyen skrev:
Jag letade efter Loop Rocks i app store men hittade inte detta. Vet du hur kan man ladda ner den appen?
Hoppsan! Nu såg jag, när jag kollade upp saken, att den tjänsten faktiskt har stängt. :surprised::surprised: Det var oväntat, men vad säger @Marlen Eskilsson , skulle det inte kunna vara något som Byggahus skulle kunna ta upp och ha en sådan tjänst? Mötesplats för dem som vill skänka och få fyllnadsmassor, sten mm? (Ingen idé att lägga upp sånt i en tråd på forumet tycker jag, då försvinner den bara.)

Huong Nguyen Huong Nguyen skrev:
Har du nån aning vad kostar för att hyra en grävmaskin?
Det kan skilja sig såpass mycket så det är omöjligt att säga, särskilt nu i coronatider. Enklast är att ringa runt hos dem som finns någorlunda nära och jämföra priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.