det låter som om din kompis trodde att hela huset inte skulle kosta mer än byggsatsen från Fiskarheden. 1000 000 + byggsatsen = 1,5-1-6 mille, normalt pris för ett hus[/quote]

Då har du uppfattat detta fel...deras hus kommer sluta på ca 2 milj.

tack och hej
 
Hejsan

vi har inte kommit så långt i planeringen än vad det gäller kalkylerna. Han som bygger det huset som vi var och tittade på, är själv byggare så han har lovat att hjälpa oss för en billig peng.

jag kommer nog att köpa åtagande 1 och 2
Elen kommer jag att dra själv ihop med elektrikern.
jag får lära känna en vvs:are ;D

min tanke är att ta ledigt från jobb 2-3 månader och hjälpa till så mkt jag kan, jag tror att vi kan spara en del på det

jag ska höra mer ingående med byggaren när han är klar med sitt hus om dom olika kostnaderna han har haft.

usch det är mycket att tänka på :p

har ni fått några priser på dom olika åtagandena?
 
Domherren
(priser ink. moms)

Materiallev: 590000
Grund:....... 153900
Montering1: 67400
Montering2: 70250
Montering3: 42500
Montering4: 43250
Montering5: 38750
VVS:......... 137250
EL:............. 61875
Måln. inv:... 42500
Måln. utv:... 33125
Golventrep: 83625
_______________
Summa:..1429750:-

Kalkylen är inte dagsaktuell vill jag tillägga.
 
Hej!
Vi funderar på att bygga Berguven eller Domherren men skulle vilja se lite bilder (helst gå på ett visningshus!). Finns det någon som har lite tips?? Vi ska bygga straxt utanför Örebro.

Vet att det e stor skillnad på dessa hus men vi har svårt att bestämma (begränsa) oss  ::).
Ingår det något värmesystem??
E det någon som har byggt något av dessa hus?? Isåfall är ni nöjda? Varför valde ni just det huset?
 
I priserna ovan ingår frånluftvärmepump och vattenburen golvvärme.
Vill minnas att den ingår i VVS åtagandet.
 
Ok.. hur blir det om vi endast köper byggsatsen? vi har nämligen tänkt bygga det själva.. Ingår värmepumpen även då??
 
ok.. Tack!
 
Byggavillvi skrev:
En släkting till mig bygger med dom nu..och hon är inte nöjd, det har tillkommit en MASSA kostnader som hon inte hade räknat med + en j...la massa byggfel varav ett grovt som inte går att rätta till   smart!

Hon är mäklare själv och sa till mig lägg på 1.000.000 på deras pris där har du huset...och det stämde   jag ringde och hörde med dem.

...

Då har du uppfattat detta  fel...deras hus kommer sluta på ca 2 milj.

tack och hej
Det man måste vara medveten om när man bygger ett Fiskarheden är att det är mycket saker att sätta sig in i. Man har stora möjligheter att påverka hur huset man bygger ska bli och om man inte gör det är det stor risk att något faller mellan stolarna. Det är inte Fiskarhedens fel utan husbyggarens. Med andra ord är det så att risken är stor att en okunnig husbyggare kommer få problem med Fiskarhedens hus.
Att generalisera att alla FH hus kostar 2m är fruktansvärt naivt. Det finns otaliga exempel på att det inte är så. Vi bygger ett påkostat Tranan (210m2, mtrl satsen kostade över 900') och ett eget 80m2 garage med 2 vån. Med allt (även tomt och avgifter) kommer det inte kosta 2m för oss. Det är du som bygger huset, inte FH. Och för sista gången, FH har inga egna snickare. De har kontakt med några lokala snickare i Borlänge och Sthlm men de jobbar inte på FH.
Att bygga ett mindre FH där mtrlsatsen kostar runt 5-600 för under miljonen (+tomt) är fullt möjligt om man inte är rädd för hammaren.
 
FH har inga "egna" snickare men i vårt fall var snickaren även FH:s representant i Skåne. Det var delad entreprenad men han skötte all samordning och de flesta kontakterna med Borlänge. Så jag tyckte inte vi behövde sätta oss in i särskilt mycket detaljer under byggtiden.
 
bjornw skrev:
[quote author=Byggavillvi link=1136982263/0#17 date=1140945707]

En släkting till mig bygger med dom nu..och hon är inte nöjd, det har tillkommit en MASSA kostnader som hon inte hade räknat med + en j...la massa byggfel varav ett grovt som inte går att rätta till   smart!

Hon är mäklare själv och sa till mig lägg på 1.000.000 på deras pris där har du huset...och det stämde   jag ringde och hörde med dem.

...

Då har du uppfattat detta  fel...deras hus kommer sluta på ca 2 milj.

tack och hej
Det man måste vara medveten om när man bygger ett Fiskarheden är att det är mycket saker att sätta sig in i. Man har stora möjligheter att påverka hur huset man bygger ska bli och om man inte gör det är det stor risk att något faller mellan stolarna. Det är inte Fiskarhedens fel utan husbyggarens. Med andra ord är det så att risken är stor att en okunnig husbyggare kommer få problem med Fiskarhedens hus.
Att generalisera att alla FH hus kostar 2m är fruktansvärt naivt. Det finns otaliga exempel på att det inte är så. Vi bygger ett påkostat Tranan (210m2, mtrl satsen kostade över 900') och ett eget 80m2 garage med 2 vån. Med allt (även tomt och avgifter) kommer det inte kosta 2m för oss. Det är du som bygger huset, inte FH. Och för sista gången, FH har inga egna snickare. De har kontakt med några lokala snickare i Borlänge och Sthlm men de jobbar inte på FH.
Att bygga ett mindre FH där mtrlsatsen kostar runt 5-600 för under miljonen (+tomt) är fullt möjligt om man inte är rädd för hammaren.
[/quote]


Har du byggt mycket själv eller??? hur bra är själva byggbeskrivningen från fiskarheden?? funderar på att bygga ett svanen, och är absolut inte rädd för hammaren. men undrar lite hur mycket man agentligen klarar av att göra på egen hand???!!?!

Tanken är att göra ganska mycket jobb själv (så mycket som möjligt)!!


 
Vi har samma funderingar, det man får med i Myresjöhuset är att ytterväggarna är klara (grundmålad panel och isolerade) plus badrumsinredning och lite till, men slut summan blir nog ändå 250-300 kkr mindre för Fiskarheden för våran del.

Mvh Peter
 
Har du byggt mycket själv eller???   hur bra är själva byggbeskrivningen från fiskarheden??  funderar på att bygga ett svanen, och är absolut inte rädd för hammaren. men undrar lite hur mycket man agentligen klarar av att göra på egen hand???!!?!

Tanken är att göra ganska mycket jobb själv (så mycket som möjligt)!!
Jo vi har gjort mycket själv. Vi har ca 80h snickare totalt (håller på att måla väggar nu). Jag har ingen tidigare erfarenhet från snickeribranschen men hade inga större problem att förstå de ritningar som är med. De gånger jag inte förstod frågade jag antingen konstruktören på FH eller vår kvalitetsansvarige (som är snickare). Den byggbeskrivning som följer med är i princip bara en samling ritningar. Det finns ritningar på de flesta viktiga/krångliga detaljer men ibland skulle man önskat lite utförligare beskrivningar. Det går som sagt dock alltid att fråga sig fram.
Rekommenderar dig att ta hjälp med gjutningsmomentet om du inte gjort det förr och att utsättningen av syllen. Viktigt att sådant blir bra. Samma sak med takstolarna - de måste vara rätt satta för att det ska hålla. Annars är det inte krångligt. Problemen vi har haft har snarare varit av karaktären att det är praktiskt besvärligt att utföra vissa moment ensamt. Se till att du har mycket och bra ställning!

Angående pengarna så håller jag med de senare inläggen. Vi räknar med att spara runt 600' på att vi gör så mycket själva. Om man väljer att köpa allt lösvirke och inte handla från FH skulle det gå att spara mer men det extra jobbet/tiden tyckte vi inte motiverade besparingen. Garaget är dock byggt helt i lösvirke.

 
bjornw
Stomreste ni själva + 80h snickarhjälp, eller köpte ni stomresning och har tagit hjälp av snickare i 80h utöver resningen? :)
 
FredrikR skrev:
bjornw
Stomreste ni själva + 80h snickarhjälp, eller köpte ni stomresning och har tagit hjälp av snickare i 80h utöver resningen?  :)
Vi har gjort allt själv, inte köpt någon snickare från/via FH. Det är en lokal snickare som vi tagit hjälp av. Största delen de 80h kommer från innertak och spån+gips skivor som jag inte orkade sätta själv.

/B

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.