Hej experterna! Jag ska bygga altan och för detta ändamål gräver jag för färdiggjutna plintar , 50cm. Dock är det väldigt stenigt och på två ställen dr det ska stå plintar är stenarna så stora så det inte är lönt att ta upp dem.

Min fråga är då om det skulle funka att på dessa två ställen jämna till underlaget och ställe plinten på en platta exempelvis, kanske går att gräva ner den 10-15cm.

altanen är 13x4 meter och byggs med bärlinor 170mm och golvregöar 145. Jag fäster den i husets fasad och sen kommer plintar på 180cm avstånd (på djupet) och ca 205cm (på bredden).

bjuder på en bild på en Sten som vi faktiskt grävde upp med viss möda... Stor uppgrävd sten bredvid ett hål i marken framför ett hus, arbetsplats vid altanbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går utmärkt, man kan bygga hela altaner på plattor utan plintar alls.
 
  • Gilla
kv05lama
  • Laddar…
Lånar tråden.

Hur långt kan jag ha mellan plintarna när jag använder reglar 170x45?
 
Ett tips är att gjuta plitar i papprör och sen använder man justerbara balkskor.
Har satt en del plintar genom åren tills jag kom på att gjuta är enklare.
Gräv ett hål för pappröret. Stöter man på berg så kapar man ju bara till röret i rätt längd. Fyll ingen runt röret.
I med betong och ett bar armeringsjärn. Justera och fixera balkskon med ett par träkilar vilande mot papprörets kant. Enklare tycker jag och lätt att få rakt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
K kv05lama skrev:
Jag fäster den i husets fasad.
Altaner ska inte fästas i huset dom ska ha ett eget liv och flyta fritt på plintar eller plattor, samt med 2 st byggvinklar i ändarna fästes det i hus/grund
 
J jonaserik skrev:
Altaner ska inte fästas i huset dom ska ha ett eget liv och flyta fritt på plintar eller plattor, samt med 2 st byggvinklar i ändarna fästes det i hus/grund
”Ska” vet jag inte? Finns ju lite olika bud på det när läser om det.
 
J jonaserik skrev:
Läs det här först [länk]
alla hus har ju olika förutsättningar. I mitt fall skruvar jag den inte i trä utan i hålstenen i källarväggen. Dessutom ganska långt taksprång så blir i princip aldrig blött in mot huset. Har även stämt av konstruktionen med två snickare som jag vet har bra koll.
 
nikasp
Även om de har ”bra koll” så är de troligen inte besiktningsmän eller konstruktörer. Säljaren till vårt hus fick påpekande av besiktningsmannen om att det vore bättre att ha använt plintar istället för att hänga terassen i grundmuren.

Helt kasst nu när man ska försöka måla också när det ligger en regel skruvad precis under panelbrädorna. Men det stora är ju att det kan bli väldiga krafter och stor risk att skada grundmuren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.