Hej,
Som rubriken säger jag vill göra om en 3a till en fyra och har lite olika funderingar.

1, dela rakt över i det stora sovrummet markerat med 1 för att få vuxenrummet utan fönster då vi resonerar att barn använder rummet mer än till bara sova som vi troligtvis gör.
Hur tänker man på ventilation, ljus och värme? Finns der några bra lösningar?

2 Dela av stora rummet men bara med möbler så att det fortfarande är luftigt och ha en "gång" nära fönstret så att båda rummen får luft och ljus. Då blir det barnes rum och dom får dela i några år till fast med varsin egen "ingång" barnen är 7 och 4 år

Vi flyttar inte dit förens om ca 1 månad och har inte några precisa mått än. Vad tror ni är bösta lösningen ?
 
  • Planritning av en lägenhet med markerade förslag på att dela ett stort sovrum för att skapa ett extra rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

1. Ventilationen måste lösas och det kan t.ex. göras med en fläkt som blåser/trycker in luft och sen kan den "använda luften" försvinna under en dörr. Men en fläkt är inte ljudlös. Tänk på att fönster även är nödutgångar och ingångar för räddningstjänsten så rum utan fönster kan vara sämre därför.

Jag skulle nog föredra alternativ 2 och med bokhyllor, garderober eller annan förvaring som låtsasvägg så kan det bli väldigt avskärmat förutom för ljud.
 
Vad är behovet för er föräldrar? Om ni inte behöver ett eget sovrum, skulle ni kunna dela sovrum 1 ungefär som ritningen men ta bort väggen mot vardagsrummet? Dvs göra en sovalkov, inte ett rum, av den vänstra delen av sovrum 1? Då behöver ni inte fundera på ventilation etc.
 
  • Gilla
M Flo
  • Laddar…
Flytta in köket i vardagsrummet, ta bort klädkammaren. Klädkammare blir dörr in in i sovrummet. Gamla köket blir ett sovrum.

Kanske blir vardagsrum ock kök inte så bra. Men detta svårt att veta utan mått. Det är kanske svårt att flytta avlopp och vatten till det nya köket.
 
Jag har svårt att se att det går att flytta köket in till vardagsrummet - vatten och avlopp lär vara i väggen mellan köket och badrummet. Om man vill ha tre hela sovrum, och kan tänka sig en större förändring, skulle jag titta på att dela upp vardagsrummet till två sovrum (ett i den övre delen, med fönster, och i den nedre delen, med utgång till balkongen) med en korridor emellan (så att man kan nå sovrum 2) samt att ha sovrum 1 som vardagsrum med delvis öppen planlösning mot köket. Men jag tror att det bästa är att behålla lägenheten som en trea, och antingen låta barnen dela rum eller låta föräldrarna sova i vardagsrummet.
 
Det kan vara svårt och tom omöjligt. Dessutom behöver föreningen godkänna ingreppen i vattna/avlopp och ventilation. Men i vissa fall är det fullt möjligt. Iaf i Stockholm är det inte så ovanligt att flytta kök till vardagsrum eller till en större inrehall.
 
Om balkongdörren har fönster går det att göra ett litet sovrum där. Det stora sovrummet (markerat med 1) kan ändå eventuellt delas av, så att det kan bli en TV-hörna eller arbetsplats tex.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.