Hej allesammans!
Staketet på min mors sommarstugas tomt är fallfärdigt och vi behöver i år dels riva det gamla, samt bygga ett nytt staket. (SE BILD)
Då jag gärna vill göra det själv, för erfarenhetens skull, försöker jag hitta lösningar.
Det befintliga staketet sitter på vinkeljärn som är gjutna i cement i marken, inga rediga plintar här inte ;)
Jag har inte byggt något tidigare i praktiken och vänder mig till er för tips och råd.

1. Verktyg - Vad behöver vi?

(Vill ju gärna investera i ett Batterisystem som jag kommer att köra på i framtiden. Kikar mest på Makita 18V systemet. Vad tycker ni?)
Makita DTD155Z Slagskruvdragare för montering
Makita DJR186Z Tigersåg för demontering,
alternativt Makita DJV181Z Sticksåg för både demontering men för att kunna gera ett "dropphuvud" vid rundad grind (SE BILD) , två flugor i en smäll?

Utöver detta har jag kikat på en Dewalt DWS773-QS 216MM (Kap & Geringsåg) med tillhörande ställning.

Vad anser ni, är det overkill eller har ni förslag på andra modeller/system? Berätta gärna varför!
Har jag glömt något ?

2. Materialval

Finns ju massor av material men funderar på följande:

Tryckimpregnerat virke då tomten är i nära anknytning till saltvatten (Västkusten)
Syrafast A4 trallskruv

Snedfasade Reglar för vattenavrinning.
Stolpar med stolphatt för vattenavrinning
Jäkla massa löpmeter till spjälor

3. Processen

Plintarna - De befintliga "plintarna" är vinkeljärn som är gjutna i ett hål med cement. Har ni tips på bra lösningar? Bör man / Kan man ens återanvända dem? De är rostiga men ej sönder. Vill ju såklart att staketet håller bra många år.

Alternativt kapa järnen i marknivå och "glöm", gräva nya hål för färdiggjutna plintar (SE BILD), 2000 mm mellanrum, montera stolpar med fransk träskruv eller dyl syrafast motsvarighet. Finns detta tror ni?

Behöver man makadam/markduk till staketplintar verkligen?

Hade för vattenavrinningen tänkt skära till "droppfot" och "dropphuvud" på varje spjäla, därav kap & gersågen.


Vad tycker ni helt enkelt, är jag helt ute o cyklar, borde vi anlita en snickare istället eller är jag på rätt väg?
Vad har jag glömt, missat eller inte tänkt på?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Meads

 
  • Kollage av tre bilder: vitt staket, designskiss för nytt staket, stolpe i gjuten plint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det bild på det befintliga staketet? Behöver ni ett staket egentligen ?Annars bör stilen på nya staket följa husets. Inga pörskans häststaket som på ena bilden!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det bild på det befintliga staketet? Behöver ni ett staket egentligen ?Annars bör stilen på nya staket följa husets. Inga pörskans häststaket som på ena bilden!
Hej igen, absolut, bilder kommer här. Inga close-ups däremot, men ta mitt ord på att det är fallfärdigt.
Stora färgflagor, mycket Rost på järnspetten/vinkeljärnen.
Röta på många ställen, träet är ca 20 år gammalt.

Ja vi har gärna staket, dels av estetiska skäl, dels att vi har haft hund genom alla år.
Tack för input :)

Bilder:
Vitt staket med synliga skador och rost, längs en grusväg med stenmur i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt vitmålat staket med synbar rost och tecken på slitage längs en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slitet vitmålat staket med synlig rost och flagnande färg omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade tittat på hur järnen är i sin beskaffenhet. Är de genomrostade eller? Om inte hade jag slipat av dem och målat med rostskyddsfärg för att öka livslängden. Om du vet när staketet gjordes kan du få ett hum om hur länge till det kommer att palla att stå kvar.
 
M Martin Siöland skrev:
Jag hade tittat på hur järnen är i sin beskaffenhet. Är de genomrostade eller? Om inte hade jag slipat av dem och målat med rostskyddsfärg för att öka livslängden. Om du vet när staketet gjordes kan du få ett hum om hur länge till det kommer att palla att stå kvar.
okej, låter vettigt och är nog värt att fundera över, ska kolla järnen.
Tror dem är ”installerade” ca -95, så 25 år med största sannolikhet.
Vill ju gärna inte böka för mycket i marken då det är många järn i marken.
Hade du slipat med vinkelslip eller något annat verktyg?
 
Fin stil på staktet, försök behålla samma eller liknande, klassiskt och snyggt!
 
Mead Mead skrev:
okej, låter vettigt och är nog värt att fundera över, ska kolla järnen.
Tror dem är ”installerade” ca -95, så 25 år med största sannolikhet.
Vill ju gärna inte böka för mycket i marken då det är många järn i marken.
Hade du slipat med vinkelslip eller något annat verktyg?
Någon stålborste på t ex borrmaskin eller manuell stålborste
 
  • Gilla
Mead
  • Laddar…
M Martin Siöland skrev:
Någon stålborste på t ex borrmaskin eller manuell stålborste
Ok, har du erfarenhet från detta sedan innan? Fungerar det verkligen på borrmaskin, hur snabbt slits sådana huvuden?
tack för hjälpen
 
Mead Mead skrev:
Ok, har du erfarenhet från detta sedan innan? Fungerar det verkligen på borrmaskin, hur snabbt slits sådana huvuden?
tack för hjälpen
Ingen aning men det måste funka till ett antal...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.