Dags att börjar renovera vårt lilla lilla badrum. Idag har vi en duschkabin för att rädda fönstret, men det är allt för klumpigt och vi vill sätta in duschväggar när vi fått upp våtrumsmattan. Men vad för lösningar finns det?

Skickar med en ritning på badrummet. Måtten är 160x170 cm, Skåpet till höger vill vi ha kvar, där är nedkast till tvättstugan i det. Fönstret är fel på ritningen, det sitter närmre den vänstra sidan, inte den högra.
 
  • Ritning av ett litet badrum med duschkabin, skåp och felplacerat fönster, storlek 160x170 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för länkarna!

Problemet är att öppningen blir mitt emot skåpet. Dörren in mot badrummet kommer ju inte gå att öppna jättemycket pga handfatet. Men det kanske inte är ett problem. Rädd för att vi knappt kommer komma in i duschen :D

Priset är ju mindre roligt, men förhoppningsvis håller det ett antal år. :)
 
BirgitS
I en dusch som är 90x90 går det bra att röra ena dörren inåt för att komma in i duschen (andra dörren i stängt läge) så det är inte nödvändigt att dra någon dörr utåt. Men det finns också företag som har vikdörrar, alltså dörrar med ett extra gångjärn på mitten så att det blir lättare att öppna den inåt duschen eller "runt" ett handfat. Förhoppningsvis har någon tillverkare både vikdörr och en lösning för att skydda ett fönster från att bli blött.
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Vikdörr mitt på kanske vore något. Ska se om jag kan hitta. Behöver nog åka till butiker och kolla inser jag. Svårt att se på bild. :)
 
Vi har fönster vid badkaret och har en måttbeställd vikdörr (som även finns att få i fullhöjd för dusch förståss) som sitter precis vid fönstret och går framför det, där är det en vinkel till och så 90 cm rak dörr, som är invikt mot väggen när man inte duschar.
Hyllplanet intill ett fönster i badrummet, med en samling färgglada badprodukter, reflekterat mot kakelvägg och duschglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden är bottenskruven som normalt sett spänner mot badkarskanten lösskruvad och hela väggen undanvikt för att visa den fina badskumssamlingen :)

Sitter på jobbet, så jag har inte möjlighet att fixa nån bättre bild just nu, men en skiss kan du få. Blå linjer är alltså glas, röda prickar är gångjärn. Båda fullbreda väggarna går att vika in i hörnet när duschen inte används. De två långa kan givetvis om så önskas vara av den exklusivare svängda modellen.
Skiss av badrum med badkar, vikdörr för dusch markerad med blå linjer och gångjärn som röda punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Vart har du måttbeställt det? :)
 
BirgitS
A Annkina skrev:
Vikdörr mitt på kanske vore något. Ska se om jag kan hitta. Behöver nog åka till butiker och kolla inser jag. Svårt att se på bild. :)
Jag var också lite orolig för hur duschdörrarna skulle fungera hos oss som har tvättmaskinen 10 cm från ena dörren och kommoden 40-50 cm från den andra men det går utmärkt att låta den ena dörren stå rakt ut och låta den andra gå inåt när man i/ur duschen.

A Annkina skrev:
Här hittade jag en variant som liknar den jag letade efter. Någon som testat denna eller någon liknande? Tyvärr finns inga återförsäljare i närheten.

[länk]
Det är nog den dörren som tank77 länkade till (Ljusterö), inte riktigt fullstor 90x90 dusch.

Här är det som jag menade med vikdörr:
https://www.duschbyggarna.se/produkter/palladium-de-luxe-plus-vikhorna
https://www.ifo.se/produkter/duschar/duschvaggar/ifo-space-vikbar-duschdorr/113073/
Skyddar ju inte fönstret men kan fungera som den andra dörren för att kunna vika ut runt handfatet eller lättare inåt. Duschbyggarna har någon lösning för dusch vid fönster också så du kan ju höra om det går att kombinera eller vad de har för alternativ för ditt badrum. Sånt går ju också att fråga de andra (mer eller mindre) svenska företagen.
 
A Annkina skrev:
Vart har du måttbeställt det? :)
Det fixade de som byggde om badrummet för fem år sedan, och de har gått i konkurs, står tyvärr inget märke på dörren...
 
Hej! Blev det bra för er? Mitt badrum är liknande mått, marginellt större (190x160) med samma upplägg på fönster och dörr. Däremot är vår toa där er dusch är så jag vet inte hur jag löser det. Skickar med några bilder ifall nån har en idé!
 
  • Handritad planritning av ett badrum med måttangivelser och placering av toalett och bad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum med grön vägg, toalett, en öppen hylla med handdukar, och en stor packe toalettpapper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinrett badrum med toalett, öppen dörr och kartonger, verktyg samt möbler i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av ett badrum med handfat, spegel, och handdukar, som behöver renoveras eller omorganiseras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt badrum med handfat, spegel, fönster och radiator, utan synlig dusch eller toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hammarman skrev:
Hej! Blev det bra för er? Mitt badrum är liknande mått, marginellt större (190x160) med samma upplägg på fönster och dörr. Däremot är vår toa där er dusch är så jag vet inte hur jag löser det. Skickar med några bilder ifall nån har en idé!
Vi köpte ett sånt här duschhörn. https://invitrea.se/produkt/ljustero-ph43/

Funkar väldigt bra måste jag säga.
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
Inte lätt att ta foto på ett så litet rum, men här är två från när det var precis klart.

Nyrenoverat litet badrum med duschhörna och fönster med en planta på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat litet badrum med toalett, vita väggar, glasdusch och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A Annkina skrev:
Vi köpte ett sånt här duschhörn. [länk]

Funkar väldigt bra måste jag säga.
Är det fast vid fönstret?
 
M manijeh skrev:
Är det fast vid fönstret?
Nej, den är "ledad" vid hörnet också så det går att få bort den från väggen för att rengöra och komma åt fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.