Hej!

Jag ska renovera mitt kök i min etta som har väldigt ont om plats. Det är tyvärr väldigt litet, ungefär bara 2 kvadrat meter, men jag tror att det går faktiskt at bygga om ganska snyggt. Problemet är att jag vet inte riktigt vilka märken som har smarta och yteffektiva lösningar eller kan måttanpassas till viss del. Köket har nämligen också en bit av väggen som sticker in, så jag skulle tex vilja ha smala lådor som är kanske 40-45cm djupa ist för 60.

Finns det någon med erfarenheter av såna här lösningar? Eller vet någon om platsbyggd är ett rimligt alternativ prismässigt?

Uppskattar all tips!
 
A abelv skrev:
Hej!

Jag ska renovera mitt kök i min etta som har väldigt ont om plats. Det är tyvärr väldigt litet, ungefär bara 2 kvadrat meter, men jag tror att det går faktiskt at bygga om ganska snyggt. Problemet är att jag vet inte riktigt vilka märken som har smarta och yteffektiva lösningar eller kan måttanpassas till viss del. Köket har nämligen också en bit av väggen som sticker in, så jag skulle tex vilja ha smala lådor som är kanske 40-45cm djupa ist för 60.

Finns det någon med erfarenheter av såna här lösningar? Eller vet någon om platsbyggd är ett rimligt alternativ prismässigt?

Uppskattar all tips!
Om det är väldigt litet blir det överkomligt med 'märkeskök", även platsbyggt. Leta efter leverantörer som har annat än standardmått.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Ikea har färre alternativa bredder och höjder än andra kökstillverkare så med väldigt lite utrymme blir det nog så effektivt med ett Ikea-kök. Förutom de andra du nämner kan du kolla på Epoq som säljs av Elgiganten.

När det gäller måttanpassade kök brukar t.ex. Åraslövs kök nämnas här i forumet men jag vet inte alls vad det blir för pris hos dem jämfört med de andra tillverkarnas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Ikea har färre alternativa bredder och höjder än andra kökstillverkare så med väldigt lite utrymme blir det nog så effektivt med ett Ikea-kök. Förutom de andra du nämner kan du kolla på Epoq som säljs av Elgiganten.

När det gäller måttanpassade kök brukar t.ex. Åraslövs kök nämnas här i forumet men jag vet inte alls vad det blir för pris hos dem jämfört med de andra tillverkarnas.

Tack så mycket! Jag kollade lite på Epoq men såg väldigt dåliga omdömen om dem på trustpilot... ska kika på Åraslövs också. :)
 
P Pin skrev:
Om det är väldigt litet blir det överkomligt med 'märkeskök", även platsbyggt. Leta efter leverantörer som har annat än standardmått.
Tackar! Har du några förslag på såna leverantörer?
 
A abelv skrev:
Tackar! Har du några förslag på såna leverantörer?
Beror lite på var du bor om de både ska bygga och sätta köket på plats åt dig.
Jag har använt mig av Nisseby kök själv och är nöjd (Sthlm)
 
P Pin skrev:
Beror lite på var du bor om de både ska bygga och sätta köket på plats åt dig.
Jag har använt mig av Nisseby kök själv och är nöjd (Sthlm)
Tack! Bor också i Stockholm, ska kika på dem.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Smedstorp kök är en ganska liten tillverkare i Skåne som kan leverera allting i specialmått.
De har återförsäljare över hela landet så kolla in detta då de i min värld levererar riktigt bra grejer.

https://www.smedstorp.com/koksbutiker
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Åraslöv kök och inredningar är det vi valde efter jag och min sambo var runt hos många kökstillverkare. De har mest erfarenhet när det kommer till platsbyggda kök i massivt trä och bra service. De är inte dyrare än andra.
 
Ikeas minsta skåp med lådor är 40 breda och 37 djupa och minsta skåp med lucka 20 bred och 37 djupa. Alla med 80 i höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.