Hej,

Vi har tömt vinden på sågspån och då råkade en takdosa med en (kallas det?) spikplatta gå sönder.

Jag skulle behöva bara själva spikplattan med de långa muttrarna för skruvarna för infästning av lamputtaget. Det är just dessa muttrar som lossnat från spikplattan.

Någon som vet vart jag kan hitta en sådan?

Då jag inte vet vad de kallas är det svårt att googla fram det...

På bilden nedan är en hel takdosa med sammalika spikplatta.

Takdosa med tillhörande spikplatta på en träbjälke omgiven av sågspån och elrörskopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för hjälp!
 
tommib
Kan du ta en bild på vad som har lossnat?

Det verkar konstigt om det är så att fästskruvarna till doslocket går till den där plattan och inte till själva dosan men ingenting är omöjligt. Om skruvarna som håller fast locket går till metallbiten vi ser på bild så är det en integrerad del av dosan. Jag har ingen aning om det finns som reservdel idag eller ens vad det kan tänkas heta.

Det är troligen enklare att bara byta ut hela takdosan.
 
Snabba svar!! Tackar...

Svårt att se om det är sammalika takdosa då man inte får se den från båda hållen.

Skulle ju föredra att slippa byta dosa då det innebär att jag behöver koppla bort och tillbaka elen. Inget jag inte klarar av, men att bara sätta dit en ny platta med muttrarna skulle ju gå på 15 sekunder.

Här har ni muttrarna, som satt fast i spikplattan.

Mässingmuttrar för takdosa läggs på träyta, används vid elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag är förkyld kan jag inte åka och botanisera i butik.
 
tommib
Aha, ok. Nu ser jag hur de sitter.

Plåtbiten är nog inte någon reservdel och hylsorna ser ut att vara nitade i den.

Får man fråga hur de lossnade?

Jag hade nog satsat på en ny dosa, men det är för att jag inte drar mig för att koppla om elen...
 
Det finns distanser och man skruvar ihop så många man behöver.
Det här är M4
Blir 8 mm utvändigt, går ju att svarva bort en del.


M4 distanser i metall med skruvade ändar, sammanfogade till en längre enhet, mot en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Protte
 
Hur de lossnade, det går du fråga min fru om, jag var inte på plats... men det lär ha krävts en del våld. Hon ville göra rent ordentligt sa hon.

Dotterns taklampa hängde helt plötsligt bara i kablarna...

Då takdosan är sisådär 15-20 år gammal så kanske det bara är att köpa en ny takdosa. Hoppades på en enklare lösning. Att limma dit muttrarna tror jag inte blir bra.
 
Protte, kanske ska rota lite i förrådet. Du är något på spåret...
 
Köp en ny röd dosa ( standardmått mellan pinnarna ) ta bort spiken och ta bort plattan, sätt i blecket från den nya och spika fast så är du klar.
 
Tack, så får det bli.
 
Det finns på varuhusen med till bättre pris
 
  • Gilla
Matsen74
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.