Hej gott folk! Min första tråd och troligt vårt första hus!

Vi går i tankarna att köpa ett hus. Det är från 70 talet och taket är aldrig bytt, jag förstår att det är dags att göra det närmsta åren eller eventuellt direkt.

Vi behöver lite råd!
Min fråga är att i besiktningsprotokollet skriver besiktningsmannen att i nockvinden på underlagstakets undersida finns det mikrobioell växt, 13% vilket var inte så farligt då det börjar runt 16. Sedan skriver han att ett läckage förekommer i yttertak. Här oroar vi oss förstås, men enligt mäklare och en vad jag tror kunnig kompis så kan man ofta laga detta läckage lokalt för att byta tak tex till sommaren eller t.o.m. nästa?

den andra frågan är att sidovindarna inte är besiktingsbara, och det rekommenderas att lucka tas upp för besiktning. Då är man förstås livrädd att det ska vara kaos där? Borde man vara orolig om man ändå tänkt byta tak?


Med vänlig hälsning!
 
Att det inte finns lucka in till kattvinden är vanligt på äldre hus, oavsett vad ni gör med vinden så är en lucka ett måste för inspektion av dito, bra såga upp en ca 70X70 cm på en bra plats, tänk på att det finns reglar/takstolsben som är där, du får mäta ut så du hamnar mellan dom. takstolar kan ses under takfoten och mäta från något ställe
 
J jonaserik skrev:
Att det inte finns lucka in till kattvinden är vanligt på äldre hus, oavsett vad ni gör med vinden så är en lucka ett måste för inspektion av dito, bra såga upp en ca 70X70 cm på en bra plats, tänk på att det finns reglar/takstolsben som är där, du får mäta ut så du hamnar mellan dom. takstolar kan ses under takfoten och mäta från något ställe
Aha ok, det är vanligt alltså, tack för utförligt svar.
Hur bör man tänka inför ev köp nu då? Får väl inte direkt be om att de sågar upp. Blir en chansning helt enkelt? Mäklaren prata om en klausul i kontraktet om att finns det stora problem de kan man häva köpet.
 
Ja du det är kanske en chansning, det står i protokollet att finns något i yttertaket , det med papp så kan det vara en liten läcka var som helst och vatten har inte ont i ryggen så det kan komma fram långt ner. Är det anfrätt före inspikning så kanske det inte är så farligt. Som du skriver så är det kanske dax för åtgärd av taket, finns det en skorsten så är det en klassiker med läcka runt den. Men att råda för något är inte någon som kan säga, bara lite sunt förnuft och någon kaos tror jag inte det är, och en tillfällig lagning är inte fel, en sådan kan hålla i många år. Hade själv läck på papp vid tillträde och smörjde in med lite papp och klister som höll i 3 år innan byte av tak
 
J jonaserik skrev:
Ja du det är kanske en chansning, det står i protokollet att finns något i yttertaket , det med papp så kan det vara en liten läcka var som helst och vatten har inte ont i ryggen så det kan komma fram långt ner. Är det anfrätt före inspikning så kanske det inte är så farligt. Som du skriver så är det kanske dax för åtgärd av taket, finns det en skorsten så är det en klassiker med läcka runt den. Men att råda för något är inte någon som kan säga, bara lite sunt förnuft och någon kaos tror jag inte det är, och en tillfällig lagning är inte fel, en sådan kan hålla i många år. Hade själv läck på papp vid tillträde och smörjde in med lite papp och klister som höll i 3 år innan byte av tak
J jonaserik skrev:
Ja du det är kanske en chansning, det står i protokollet att finns något i yttertaket , det med papp så kan det vara en liten läcka var som helst och vatten har inte ont i ryggen så det kan komma fram långt ner. Är det anfrätt före inspikning så kanske det inte är så farligt. Som du skriver så är det kanske dax för åtgärd av taket, finns det en skorsten så är det en klassiker med läcka runt den. Men att råda för något är inte någon som kan säga, bara lite sunt förnuft och någon kaos tror jag inte det är, och en tillfällig lagning är inte fel, en sådan kan hålla i många år. Hade själv läck på papp vid tillträde och smörjde in med lite papp och klister som höll i 3 år innan byte av tak
Ok, tack för info. Är ganska grön när det gäller hus och givetvis blir man rädd att läckan i nockvinden ska ha lett till världens läckage med vatten och fuktskador i sido/kattvind men får väl hoppas på att så inte är fallet helt enkelt. Ok jag förstår, låter helt enkelt som att jag får anlita någon som kan hjälpa till att hitta och täta läckaget i väntan på att byta tak närmsta åren. Ingen skorsten, tack takkupor eller vad de heter på varsin sida där sovrummen är. Men läckaget sägs vara i nockvinden.

mvh
 
Nockvinden , är det högst upp det menas då. kanske det är på topp som det blåser och rinner in, är papp runt taknocken är det lätt att laga för en som vet, takkupor på uppsidan är alltid en riskfaktor
 
S Solimelo skrev:
Aha ok, det är vanligt alltså, tack för utförligt svar.
Hur bör man tänka inför ev köp nu då? Får väl inte direkt be om att de sågar upp. Blir en chansning helt enkelt? Mäklaren prata om en klausul i kontraktet om att finns det stora problem de kan man häva köpet.
Vilken sorts tak har huset?

Vi hade också icke besiktningbar kattvind men då vi hade betongpannor och sedan masonitskivor så gick det att göra punkt inspektioner från utsidan för att bedöma status. (Vid läckage så bryts masoniten sönder och man får ”hål” i taket.)
 
P Pilis skrev:
Vilken sorts tak har huset?

Vi hade också icke besiktningbar kattvind men då vi hade betongpannor och sedan masonitskivor så gick det att göra punkt inspektioner från utsidan för att bedöma status. (Vid läckage så bryts masoniten sönder och man får ”hål” i taket.)
jaha ok, det är betongpannor som inte är bytta sedan huset byggdes på 70 talet. Så vi är ju förstås sugna på att snart byta, då tänkte vi kanske lika bra göra direkt då de sett ett ”litet” läckage som mäklaren sa. Annars prata han på att laga det lokalt och ev byta tak om något år. Då kommer ju förstås oron att det slutar ju inte att regna.. fyller de på sig med vatten nu då? Eller kanske så små mängder. Kan inte direkt något om detta.
Vet inte heller när man gör inspektionen, efter kontraktsskrivning? Samt vem som står för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.