L larka742 skrev:
Då skulle han bara bestrida, hänvisa till att det inte är skäligt. Hänvisa till bland annat uppskrivna tider, "par-körningen" och trovärdigheten för företaget skulle därmed vara ganska låg - och TS skulle få rätt i slutändan.
Så "hamna hos fogden" gör han inte.

Självklart kan det finnas saker som talar till företagets läge i "skarpt" läge, men inget som framkommit.




Men förstår du inte, det är 1000kr "knapptryckningar" sedan är 12 000 för "konsulten" ... ;)
Jo, jag förstår det. Men inte TS som bara vill betala det TS vill. Lite som en tjuv tänker
 
Staffans2000
C Calore skrev:
Jo, jag förstår det. Men inte TS som bara vill betala det TS vill. Lite som en tjuv tänker
Nähä.
Tjuvar har som affärsidé att inte betala alls.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
TS har ju gjort det i fel ordning ,
han skulle ju ha frågat innan vad det kostade utav hantverkaren som skulle utföra jobbet.
Att betala vad nån annan tycker är skäligt är bara dumt.
Att TS kan ta sig tid och fråga andra vad det kostar efter jobbet är utfört istället för innan får nog betecknas som osedvanligt korkat .
Hade dom TS frågat sagt att det kostat mer än vad hantverkaren hade fakturerat , Hade TS då betalat mera ?

tror inte det va ?

edit. ja , jag är hantverkare och blir jävligt irriterad på kunder som TS .
Dock så har han ju rätt att bestrida sin faktura om han vill .
men blir så jävla trött på kunder som ska klaga efteråt .
TA REDA PÅ VAD DET KOSTAR INNAN
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
TS har ju gjort det i fel ordning ,
han skulle ju ha frågat innan vad det kostade utav hantverkaren som skulle utföra jobbet.
Att betala vad nån annan tycker är skäligt är bara dumt.
Att TS kan ta sig tid och fråga andra vad det kostar efter jobbet är utfört istället för innan får nog betecknas som osedvanligt korkat .
Hade dom TS frågat sagt att det kostat mer än vad hantverkaren hade fakturerat , Hade TS då betalat mera ?

tror inte det va ?

edit. ja , jag är hantverkare och blir jävligt irriterad på kunder som TS .
Dock så har han ju rätt att bestrida sin faktura om han vill .
men blir så jävla trött på kunder som ska klaga efteråt .
TA REDA PÅ VAD DET KOSTAR INNAN

Förstår inte detta alls.... det handlar alltså inte ens OM det är skäligt eller inte.. utan om kunden frågat efter priserna i förväg....?

Det är lika snurrigt som att förväntas fråga alla som kommer hem till en, "är du en tjuv" och när man inte hade frågat den person som faktiskt stal något bli ifrågasatt - "varför frågade du inte om han var en tjuv"

Varför handlar det inte om det är RÄTT med dessa pålägg, utan om kunden frågat...
Tycker du det var rätt pålägg?
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Förstår inte detta alls.... det handlar alltså inte ens OM det är skäligt eller inte.. utan om kunden frågat efter priserna i förväg....?

Det är lika snurrigt som att förväntas fråga alla som kommer hem till en, "är du en tjuv" och när man inte hade frågat den person som faktiskt stal något bli ifrågasatt - "varför frågade du inte om han var en tjuv"

Varför handlar det inte om det är RÄTT med dessa pålägg, utan om kunden frågat...
Tycker du det var rätt pålägg?
fakturan var på 56 timmar
TS har betalat 36 timmar för att nån annan tycker att det skulle ta så lång tid .
frågar man innan så får man veta vad det kostar , svårare än så är det inte
 
  • Gilla
Calore
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
fakturan var på 56 timmar
TS har betalat 36 timmar för att nån annan tycker att det skulle ta så lång tid .
frågar man innan så får man veta vad det kostar , svårare än så är det inte
Och om man inte frågar är det helt ok att luras, ta betalt 2h för att hämta en spray som sedan av "slump" inte behövdes...?
eller åka två pers för att handla delar i allmänhet, har man inte frågat är sådant helt ok.

Den ena var montör, den andra var konsult - de kan inte gå på Ahselll utan varandra?

bra att veta.
 
  • Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
TS har ju gjort det i fel ordning ,
han skulle ju ha frågat innan vad det kostade utav hantverkaren som skulle utföra jobbet.
Att betala vad nån annan tycker är skäligt är bara dumt.
Att TS kan ta sig tid och fråga andra vad det kostar efter jobbet är utfört istället för innan får nog betecknas som osedvanligt korkat .
Hade dom TS frågat sagt att det kostat mer än vad hantverkaren hade fakturerat , Hade TS då betalat mera ?

tror inte det va ?

edit. ja , jag är hantverkare och blir jävligt irriterad på kunder som TS .
Dock så har han ju rätt att bestrida sin faktura om han vill .
men blir så jävla trött på kunder som ska klaga efteråt .
TA REDA PÅ VAD DET KOSTAR INNAN
Här dyker den upp igen, den där attityden som jag skrivit om tidigare i tråden. Pelle Plåttak är hantverkare "och blir jävligt irriterad på kunder som TS". Det finns ett gammalt talesätt att "kunden har alltid rätt". Så är det förstås inte alls, men som företagare har man en oavvislig skyldighet att hantera mellanhavanden med sina kunder/uppdragsgivare på ett professionellt sätt. Om du googlar på begreppet "professionellt förhållningssätt" hittar du bl.a denna definition: "en ständig strävan att i yrkesutövandet styras av det som - på kort och lång sikt - gagnar den hjälpsökande, inte av de egna behoven, känslorna, och impulserna". Även om kunden "har fel" ska yrkesutövaren sträva efter en saklig och sansad lösning av tvisten och inte bli "jävligt irriterad". Det är alltså hantverkaren/företagaren som har det primära ansvaret för en bra problemlösning, inte kunden. I detta ligger t.ex att alltid förvissa sig om att kunden har förstått villkoren för jobbet, att inte utnyttja kundens eventuella okunskap om hur man köper tjänster och framför allt att inte tänka som medlem av ett skrå utan som en enskild hantverkare som vill ha nöjda kunder.
 
  • Gilla
forsstugan och 9 till
  • Laddar…
J Jan Eklund skrev:
Här dyker den upp igen, den där attityden som jag skrivit om tidigare i tråden. Pelle Plåttak är hantverkare "och blir jävligt irriterad på kunder som TS". Det finns ett gammalt talesätt att "kunden har alltid rätt". Så är det förstås inte alls, men som företagare har man en oavvislig skyldighet att hantera mellanhavanden med sina kunder/uppdragsgivare på ett professionellt sätt. Om du googlar på begreppet "professionellt förhållningssätt" hittar du bl.a denna definition: "en ständig strävan att i yrkesutövandet styras av det som - på kort och lång sikt - gagnar den hjälpsökande, inte av de egna behoven, känslorna, och impulserna". Även om kunden "har fel" ska yrkesutövaren sträva efter en saklig och sansad lösning av tvisten och inte bli "jävligt irriterad". Det är alltså hantverkaren/företagaren som har det primära ansvaret för en bra problemlösning, inte kunden. I detta ligger t.ex att alltid förvissa sig om att kunden har förstått villkoren för jobbet, att inte utnyttja kundens eventuella okunskap om hur man köper tjänster och framför allt att inte tänka som medlem av ett skrå utan som en enskild hantverkare som vill ha nöjda kunder.
Du kan skriva hur mycket du vill och med hur fina ord du vill .
"attityden" som du pratar om kommer fram är just därför ,
kunder som inte vill betala för sig . Nu skall alltså hantverkaren spendera några timmar gratis med kunden för försöka få betalt för sina utförda tjänster.
Här kommer en enkel instruktion till dig om du mot förmodan skall anlita en hantverkare nån gång .

ta reda på vad det kostar innan så vet du vad du får betala efteråt.
 
  • Gilla
mikaelthe och 4 till
  • Laddar…
J Jan Eklund skrev:
Här dyker den upp igen, den där attityden som jag skrivit om tidigare i tråden. Pelle Plåttak är hantverkare "och blir jävligt irriterad på kunder som TS". Det finns ett gammalt talesätt att "kunden har alltid rätt". Så är det förstås inte alls, men som företagare har man en oavvislig skyldighet att hantera mellanhavanden med sina kunder/uppdragsgivare på ett professionellt sätt. Om du googlar på begreppet "professionellt förhållningssätt" hittar du bl.a denna definition: "en ständig strävan att i yrkesutövandet styras av det som - på kort och lång sikt - gagnar den hjälpsökande, inte av de egna behoven, känslorna, och impulserna". Även om kunden "har fel" ska yrkesutövaren sträva efter en saklig och sansad lösning av tvisten och inte bli "jävligt irriterad". Det är alltså hantverkaren/företagaren som har det primära ansvaret för en bra problemlösning, inte kunden. I detta ligger t.ex att alltid förvissa sig om att kunden har förstått villkoren för jobbet, att inte utnyttja kundens eventuella okunskap om hur man köper tjänster och framför allt att inte tänka som medlem av ett skrå utan som en enskild hantverkare som vill ha nöjda kunder.
Ni vet ingenting om denna situation, men ni tar förgivet att TS ( som verkar gå försvunnit, men kan ju hoppas polisen tog honom för stöld av hantverkarens pengar ) har rätt i allt .
 
  • Gilla
mikaelthe
  • Laddar…
Fairlane
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Här kommer en enkel instruktion till dig om du mot förmodan skall anlita en hantverkare nån gång .

ta reda på vad det kostar innan så vet du vad du får betala efteråt.
Om detta nu är ett återkommande problem (vilket det verkar vara) så kan man antingen dra den slutsatsen ovan eller:

Tala om innan vad det kostar så slipper ni missnöjda kunder efteråt

Proaktivitet, brukar uppskattas hos kunderna, oavsett om det rör sig om att tala om priset innan eller komma med tips till kunden om hur man kan lösa något bättre. Jag la om taket i höstas och firman föreslog att vi skulle sätta den nya stegen någon meter till höger mot nuvarande position vilket var klart bättre för sotaren, eller någon annan som ska upp på taket. Eller elektrikern som skulle montera nya uttag hos mig, som föreslog en lite annan lösning än vad jag tänkt mig. Hans lösning var klart bättre än min så jag tackade för det trots att det blev aningen dyrare.
 
  • Gilla
  • Älska
mikaelthe och 10 till
  • Laddar…
J
J Jotsat skrev:
1) Ingen annan än hantverkaren bryr sig om vad det kostar i inköpspris. Det ska vara ett rimligt pris för mig som kund. Om en produkt kostar 50-200kr inkl moms var som helst (ClasO, Bahuaus, Elbutik, Rinkaby) är det inte rimligt att betala 1000kr. Kan man som hantverkare inte hålla ett rimligt pris behöver man antingen köpa någon annanstans ifrån eller bli bättre upphandlare om man vill ha vinst på materialet.
Om hantverkaren har negativ eller 99% marginal spelar för mig som kund ingen roll, det ska vara rimligt för mig. Superbra om hantverkaren tjänar pengar på materialet, grattis!, men det måste vara rimligt.

2) Om inte 500kr/h räcker för att betala räkningar och få den lön man vill ha bör timpriset höjas till att matcha detta. Om det blir 800, 1000 eller 1500kr/h spelar ingen roll, men det är inte rimligt att kompensera lågt timpris med orimligt påslag på materialet. Se punkt 1 ovan.

3) Vissa verkar förespråka att kunden ska ta reda på materialpris innan hantverkaren kommer. För mig är det inte rimligt att man vill ha det så, men rätta mig gärna. Kom ihåg att det är kundens pris som är det viktiga för kunden, inte inköpspris, rabatter, påslag, marginal, inköpsställe osv.

Alt 1.
"Hej. Jag behöver ha ett eluttag på fasaden. Hur mycket kostar ett tvåfacks från ABB hos er? 625, det lät mycket. Hur mycket kostar det från Schneider? 500, det lät ju bättre. Men just nu inget från Elko som är billigare? Ah, 300 ok, men är det vitt också? Ok, men det känns rimligt, vi kör på ett sådant. Och så kablarna. Hur mycket tar ni för det?" Osv.
Finns ingen hantverkares som skulle vilja ha det så hoppas jag. Personligen vill jag gärna bara beställa, säga hej och betala som kund, det är ju det jag betalar för.

Alt 2
Ta rimligt betalt för materialet. Inte samma som en nätbutik, utan rimligt.

Jag älskar hantverkare och folk som hjälper mig med det jag vill ha gjort. Betala och glömma. Däremot är det klart man blir förbannad när kabeln av någon anledning kostar 5ggr priset mot överallt annars.
J Jotsat skrev:
Nej. Öka lönsamheten genom timdebitering. Jag betalar gärna mer i timmen bara jag inte får betala 5ggr mer än normalt/rimligt pris för en produkt. Dvs din intäkt blir densamma, men förståelig.

Vad hindrar dig från att sätta en timdebitering som gör att du tillsammans med rimligt pris på produkterna får samma vinst?
Väntar med spänning på återkoppling från medlemmar ur diverse proffs, men verkar inte få det. Svara gärna!

Ser att jag inte formulerat en fråga i det första inlägget, men tar gärna svar på iaf om det är enligt "alternativ 1" som hantverkare vill ha det. I så fall får jag börja köra med det vid framtida beställningar!
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
...blir så jävla trött på kunder som ska klaga efteråt .
TA REDA PÅ VAD DET KOSTAR INNAN
Om man har så mycket problem med kunder som blir förvånade när fakturan kommer så ska man nog se sig i spegeln och fundera på vad man själv håller på med.

Det är lätt att lasta andra för sin egen inkompetens men när köparen är amatör och säljaren expert så är det upp till experten att förklara för amatören hur upplägget ser ut på ett tydligt sätt.

Om köparna gång på gång missförstår är det kanske läge att titta på om det kanske är i andra änden felet sitter... :cool:

/Knapptryckaren utan kunder som gnäller på fakturan

Edit: Fairlane hann före med samma budskap.
 
  • Gilla
Lajnus och 10 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om man har så mycket problem med kunder som blir förvånade när fakturan kommer så ska man nog se sig i spegeln och fundera på vad man själv håller på med.

Det är lätt att lasta andra för sin egen inkompetens men när köparen är amatör och säljaren expert så är det upp till experten att förklara för amatören hur upplägget ser ut på ett tydligt sätt.

Om köparna gång på gång missförstår är det kanske läge att titta på om det kanske är i andra änden felet sitter... :cool:

/Knapptryckaren utan kunder som gnäller på fakturan

Edit: Fairlane hann före med samma budskap.
Nja, detta är rent dravel. Såna som ni kommer aldrig bli nöjda, ni lever för att gnälla.

Ni har ingen aning om nånting , men gnäller för att gnälla .
 
  • Haha
  • Wow
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om man har så mycket problem med kunder som blir förvånade när fakturan kommer så ska man nog se sig i spegeln och fundera på vad man själv håller på med.

Det är lätt att lasta andra för sin egen inkompetens men när köparen är amatör och säljaren expert så är det upp till experten att förklara för amatören hur upplägget ser ut på ett tydligt sätt.

Om köparna gång på gång missförstår är det kanske läge att titta på om det kanske är i andra änden felet sitter... :cool:

/Knapptryckaren utan kunder som gnäller på fakturan

Edit: Fairlane hann före med samma budskap.
fast mitt företag har ju aldrig det problemet , vi lämnar alltid fast pris .
edit . om inte kunden vill ha löpande , vilket händer typ aldrig
 
Redigerat:
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
fast mitt företag har ju aldrig det problemet , vi lämnar alltid fast pris .
edit . om inte kunden vill ha löpande , vilket händer typ aldrig
Då förstår jag inte varför du är trött? Det är ju uppenbarligen inte företag som ditt som diskuteras.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.