Hej,

På den platta ytan ska jag placera en rund pool med ca 21 kubik vatten (1,50m hög, 4m diameter, delvis nedgrävd). Min oro är att muren med lekablock inte är stabil nog. Behöver jag sätta dit l-stöd istället? Eller kan jag förstärka befintlig mur? Eller finns det andra lösningar?

Stort tack! Stenmur av lekablock intill vit uthusvägg, avsedd för framtida placering av en nedgrävd pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platt yta för pool med lekablocksmur i trädgård, hus och staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksida av hus med mur av lekablock vid grusad sluttning, platt yta för planerad pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med tanke på mina egna erfarenheter som finns att läsa i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/stoppa-saettning-laengsmed-poolen.370293/ så skulle jag inte våga lita på att det håller. Det blir ett sjuhelsikes marktryck som över tid kan flytta det mesta.

Du verkar inte ha någon dränering mot muren heller annat än platonmatta? Borde väl vara typ 20-30cm makadam och separationsduk mot jorden? Vad jag vet hjälper platonmattan till att hålla muren torr, men jorden kommer vara lika fuktig/blöt vilket ökar risken för att tjäle trycker ut muren. Ett lager grus dränerar jorden så den blir torrare och minskar den risken.

Jag har inget jättebra tips på åtgärd, men tankarna går i banor kring pålning, gjutning, geoarmering mm.
 
Är inne på samma sak som du...att muren inte håller i sitt nuvarande skick. Dränering kommer på plats så snart jag vet hur jag ska hantera muren. Funderar även på att placera gabioner på yttersidan av den nuvarande muren för att stötta upp. Bra idé?
 
D09
Hej

hur gick det med poolen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.