Nu har jag experimenterat lite. Med några grader under fryspunkten utomhus så föll temperaturen med ca 8 grader på en timme och en kvart när jag stängde av elementen. När jag sen slog på elementen igen så kom temperaturen upp till rätt nivå igen på ca 2 timmar.

Ett vilt överslag får mig att tro att vi, vid temperaturer runt nollan, borde kunna spara sisådär en tredjedel av förbrukningen bara på vardagarna på att sätta in en timer, sen tillkommer helgerna och om vi håller hundhuset kallt då så uppgår besparingen till bortemot hälften eller så.

Det får bli en timer. Fast det snabba temperaturfallet har också fått mig att fundera på om det inte är dags att riva friggeboden och bygga en ny med rejält med isolering och treglasfönster. Jag tror jag väntar med att skaffa en luft-luft-värmepump tills dess, annars blir det bara jobbigt och dyrt att få systemet tömt och återfyllt igen...

Ännu ett litet projekt på den långa att-göra-listan. Man har då inte brist på saker att göra som husägare... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.