Hej mina vänner!

Bakgrund:
Vi har köpt ett hus med källare. Där nere ligger en tvättstuga och ett gammalt 60-tals badrum i anslutning. Badrummet är delvis kaklat, resten målat. I badrummet finns ett inkaklat badkar, handfat med kran och kakel på golv och en bit upp på väggen. Det är inget värmegolv eller liknande.

Vi ämnar att sätta in en dusch i detta badrum istället för badkar.

Tyvärr är jag inte särskilt bevandrad i renoveringar, men har möjlighet att få hjälp.

Min tanke är att riva ut badkar, kakel etc (ev handfatet också) och göra i ordning väggen och golvet så den ser fräsch ut och måla med någon lämplig färg som andas osv. Dvs att rummet är som en råkällare fast målad. Sedan tänkte jag sätta in en duschkabin. Räcker det? Behöver man fixa och dona med tätskikt osv när man är i en råkällare med duschkabin? I tvättstugan är det så ”rått” eller hur man ska uttrycka sig och där rinner ju också vatten ner i avlopp osv.

Vad har ni för tankar och idéer?
 
  • Gammaldags badrum med blåa väggkakel, badkar, handfat, och radiator på ett mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit hylla med krokar på en ljus vägg ovanför rörledningar i ett källarbadrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1960-tals badrum med ljus mintgrönt kakel halvvägs upp på väggarna, vit element och ett fönster med galler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt badrum med turkos kakel och ett väggmonterat badkar ovanför en brun avloppsbrunn på ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre badrum med blå kaklade väggar och vitt badkar, handfat, synliga rör och ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rått?

Med tre element i samma minimala rum?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Rått?

Med tre element i samma minimala rum?
nja två radiatorer den tredje bara står där, men svar till ts är att avvakta och använda badkaret till dusch, viktigt är dock att skydda golvet genom att sätta upp ett draperi vid badkaret, låt radiatorerna vara kvar även handfatet.

T Tykostse skrev:
Hej mina vänner!

Bakgrund:
Vi har köpt ett hus med källare. Där nere ligger en tvättstuga och ett gammalt 60-tals badrum i anslutning. Badrummet är delvis kaklat, resten målat. I badrummet finns ett inkaklat badkar, handfat med kran och kakel på golv och en bit upp på väggen. Det är inget värmegolv eller liknande.

Vi ämnar att sätta in en dusch i detta badrum istället för badkar.

Tyvärr är jag inte särskilt bevandrad i renoveringar, men har möjlighet att få hjälp.

Min tanke är att riva ut badkar, kakel etc (ev handfatet också) och göra i ordning väggen och golvet så den ser fräsch ut och måla med någon lämplig färg som andas osv. Dvs att rummet är som en råkällare fast målad. Sedan tänkte jag sätta in en duschkabin. Räcker det? Behöver man fixa och dona med tätskikt osv när man är i en råkällare med duschkabin? I tvättstugan är det så ”rått” eller hur man ska uttrycka sig och där rinner ju också vatten ner i avlopp osv.

Vad har ni för tankar och idéer?
 
Staffans2000
Det är klart att du kan göra så.
Men att riva ut ett fullt fungerande badrum för att det skall bli "fräscht", låter i mina öron oövertänkt.
Det blir alltid mycket mer kostnader och mer jobb än det var tänkt. Och med mina ögon mätt. Ett sämre resultat än nu. Alternativet är en rejäl rengöring. Mycket snabbare, enklare och billigare. Är badkaret omöjligt att få vitt igen, går det utmärkt att måla det. Skvätt från duschen på golvet, behöver du inte oroa dig för. Det skadar inte huset på något vis. Men med ett duschdraperi blir det inte blött.

Så, din plan är helt genomförbar och tekniskt oproblematisk. Men varför uppfinna hjulet en gång till?

Staffan
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Jag håller med, all ”snabbrenovering” som inkluderar mer än lite buntband, en halv ask skruv och på in höjd en skvätt färg är osnabb och börjar man riva ut platsbyggda badkar växer projektet snabbt. Antingen mycket ytligt piffande eller vänta tills det görs ordentligt är mitt tips (om det inte finns skador etc. som gör det olämpligt att låta det vara som det är).
 
"Väck inte den björn som sover" och "pengar i sjön" är ord som dyker upp i mitt huvud.

Har själv gjort resan med ett gammalt badrum och när man väl börjat peta i det så blir det tillslut ALLT som bör ut.
Tänk istället om ni kan tillfälligt lösa en dusch i tvättstugan och ta tag i badrummet helt klart, eller kanske en tillfällig duschkabin i badrummet intill badkaret, och ta tag i tvättstugan och gör den klar för att senare flytta kabinen dit och således göra badrummet färdigt.
Moment 22 är något som jag kämpat mycket med i vårt hus - Allt hänger ihop, vatten el och avlopp och ingrepp på ett ställe påverkar annat.
Gör du en tillfällig lösning där så skall den ändå ut när det är dags att fixa badrummet.

Tips är att kika på ritningarna över avloppet och börja i en ände, lägg upp en plan vad som är viktigast och först samt vad man har råd med. Man måste ju kunna duscha och vi väntade ganska länge med vårt 70-tals badrum bara för att komma i mål på andra ställen. När jag väl började med badrummet ångrade jag mig direkt - 2 år tog det innan första duschen i nya badrummet. Under tiden stod en kabin i tvättstugan där jag gjorde "så klart det gick" innan badrummet drog igång. Det hela är en resa jag helst inte gör om...
 

Bästa svaret

janwide
Det går att göra som du tänkt. Men det kommer att bli mycket jobb. Efter att du tagit bort kakel och eventuellt klinker så måste du snygga till ytskikten på väggar och golv. Väggarna blir förmodligen enklast att putsa innan målning. Golven skulle jag antingen lägga klinker på den gamla klinkern eller flytspackla och måla. Sedan är väl frågan i vilket skick golvbrunnen och avloppsrören är. Kanske bör de bytas? Då blir det ännu mer jobb. Med duschkabin behöver du inget tätskikt.
 
janwide
Läser man andra trådsvar får man intrycket av att du tänkt dig detta som någon sorts quickfix. Och du får rådet att avvakta tills du kan göra det ordentligt. Jag får snarare intrycket att du vill göra det ordentligt men med målade väggar istället för kakling och så vidare. Därav mitt svar. Det ser ju inte så kul ut i nuläget så jag förstår absolut att du vill göra om detta! Jag gjorde en motsvarande renovering i vår källare. Hade grönt och orange och gult kakel på väggarna och och gult golv :D
Vi valde dock att sätta nytt kakel på väggarna och nytt klinker på golvet. Bytte även golvbrunn och avloppsrör. Även om det finns väldigt billigt kakel att sätta så spar du säkert någon krona på att putsa och måla istället.
 
Ditt antagande stämmer! Jag måste uttryckt mig klumpigt eftersom så många missuppfattade . Detta är absolut inte tänkt att vara en temporär lösning utan en permanent lösning att få till en mysigt fräscht duschrum för minsta möjliga prislapp. Vi behöver dusch för att det inte finns någon dusch i huset, och det är inte optimalt för ungarna att klättra i och ut badkar var dag. Samt att skicket på detta badrum har väl passerat bäst före. Förra ägarna har jordat ner hela badkaret så det känns rent av skabbigt att använda det nu
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är klart att du kan göra så.
Men att riva ut ett fullt fungerande badrum för att det skall bli "fräscht", låter i mina öron oövertänkt.
Det blir alltid mycket mer kostnader och mer jobb än det var tänkt. Och med mina ögon mätt. Ett sämre resultat än nu. Alternativet är en rejäl rengöring. Mycket snabbare, enklare och billigare. Är badkaret omöjligt att få vitt igen, går det utmärkt att måla det. Skvätt från duschen på golvet, behöver du inte oroa dig för. Det skadar inte huset på något vis. Men med ett duschdraperi blir det inte blött.

Så, din plan är helt genomförbar och tekniskt oproblematisk. Men varför uppfinna hjulet en gång till?

Staffan
jag förstår hur du tänker, tror jag. Men detta var min idé av en riktig badrumsrenovering. Alltså att resultatet ska bli något som ska vara där i flera år. Dock inte så omfattande att vi vill lägga ned pengar på att kakla och fixa. Typ en ”enklare” variant av en helrenovering utan värmegolv, kakel etc.
 
janwide janwide skrev:
Det går att göra som du tänkt. Men det kommer att bli mycket jobb. Efter att du tagit bort kakel och eventuellt klinker så måste du snygga till ytskikten på väggar och golv. Väggarna blir förmodligen enklast att putsa innan målning. Golven skulle jag antingen lägga klinker på den gamla klinkern eller flytspackla och måla. Sedan är väl frågan i vilket skick golvbrunnen och avloppsrören är. Kanske bör de bytas? Då blir det ännu mer jobb. Med duschkabin behöver du inget tätskikt.
tack! Det är ungefär så jag tänker. Menade inte att det kommer bli arbetsfritt utan mer om min idé ens fungerar, eftersom jag har noll erfarenhet av badrumsrenovering. Har erfarenhet av köksrenovering och annat men inte just badrum och vet ju att det är mycket regler och sånt gällande badrum. Förstår att det blir massor med jobb men ville egentligen kolla om jag behöver tänka på något mer än det jag redan tänkt. Kommer förmodligen ev behöva byta brunn då jag har för mig att den är gjutjärn
 
Kommer ni göra ett ordentligt badrum någon annan stans i huset senare, eller är det tänkt att alltid bra gå att duscha i källaren? Om ni ska göra ett annat badrum, ställ in en duschkabin bredvid badkaret här och satsa på att göra i ordning det primära badrummet först. Ditt förslag kommer ta tid och kraft även om det kommer bli bra.
 
HeineA HeineA skrev:
nja två radiatorer den tredje bara står där, men svar till ts är att avvakta och använda badkaret till dusch, viktigt är dock att skydda golvet genom att sätta upp ett draperi vid badkaret, låt radiatorerna vara kvar även handfatet.
vad ska jag avvakta till menar du? Jag vill inte ha kvar badkaret utan vill ha ett duschrum istället. Vi har redan ett badkar till i huset
 
jonmo jonmo skrev:
Kommer ni göra ett ordentligt badrum någon annan stans i huset senare, eller är det tänkt att alltid bra gå att duscha i källaren? Om ni ska göra ett annat badrum, ställ in en duschkabin bredvid badkaret här och satsa på att göra i ordning det primära badrummet först. Ditt förslag kommer ta tid och kraft även om det kommer bli bra.
vi har redan två fräscha nyrenoverade badrum till i huset så detta är bara för att få in en dusch då vi har badkar och toaletter i de andra rummen. Så tanken är att det ska vara permanent men enkelt. Inte den lyxigaste flashigaste renoveringen utan fräscht och fint fast för så liten prislapp som möjligt
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vet inte hur man editerar sitt inlägg men vill bara klargöra att vi har redan andra badrum med badkar (och således tvättmärkningen) så detta är bara en extragrej vi vill ha då vi gärna har en dusch också, vi tycker det är trevligt med en av vardera. (Ett badkar och en dusch) vi är en stor familj :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.