Jag tvivlar på att de elektroniska hygrometrarna visar rätt luftfuktighet inomhus. Vi har också en sådan dosa hemma: Den visar ett alltför lågt värde, som mest liknar utomhusvärdet delat med 2. Frågan är väl om den elektroniska dosan verkligen gör en mätning, eller om den bara använder en formel!
Jag har flera hygrometrar hemma, däribland en gammaldags hår-hygrometer av god kvalitet. Jag har lärt mig av en urmakare hur jag kan kontrollera att den fungerar. Jag har också jämfört med en nyköpt liten hygrometer för växthus (innan jag skänkte bort den). Enligt den elektroniska är det 19% luftfuktighet just nu, men jämför med hårhygrometern:

Gammaldags hår-hygrometer som hänger på en vit vägg och visar 45% luftfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Hemmagjorda luftfuktare?
Små mät-apparater kan visa fel, men människans näsa visar rätt: nästäppa, näsblod och torr i halsen kan mycket väl ha samband med torr luft.

Svar på frågan: Ja, Anders, jag har hemmagjorda luftfuktare, enligt en egen idé. Det har varit mitt projekt under den gångna vintern. Det finns redovisat i ett annat forum, där jag uppträder under ett annat namn.
Hemmagjord luftfuktare i nät korg fylld med gröna svampar, klämmor på sidan, på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord luftfuktare med färgade trasor fastklämda i klädnypor hängande på träklossar i en metallkorg.

Dessa luftfuktare kan väcka en viss munterhet, men de fungerar. Och det står var och en fritt att knycka idén och skapa något ännu bättre. Om du vill att jag berättar mer, kan jag göra det.

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=195312.msg1821122#msg1821122
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
A
Hur har du konstaterat att de fungerar?
 
Handyman 1 skrev:
Hur har du konstaterat att de fungerar?
Mätningar och observationer i mängd. (Jag har gott om tid - är pensionär). Mängden vatten att fylla på med: 5-6 liter varannan dag, i genomsnitt, i mina 7 luftfuktare. Ökad avdunstning vid lägre utetemperatur. Subjektivt: lättare att andas på nätterna. Med mera. Min son har också fått några ex till sin lägenhet och observerat. Metoden är inte så vetenskaplig, men ganska bra ändå.
 
Tja, många luftfuktare använder sig av samma teknik i grund och botten, men kanske mer estetiskt förpackade. :)

Exempelvis har vi en kombinerad luftrenare/fluktare från Philips som har en papperskasett (eller liknande material) i något bikakemönster. Nederdelen är nedstänkt i vattenbehållaren, kapillärkraften drar upp vattnet, luftflödet passerar genom ”bikakan” och ut i rummet med fuktig luft.
Din fungerar ju likvärdigt, men något ineffektivare då du inte har forcerad luft och något mindre yta, men ett betydligt läge pris.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, många luftfuktare använder sig av samma teknik i grund och botten, men kanske mer estetiskt förpackade. :)

Exempelvis har vi en kombinerad luftrenare/fluktare från Philips som har en papperskasett (eller liknande material) i något bikakemönster. Nederdelen är nedstänkt i vattenbehållaren, kapillärkraften drar upp vattnet, luftflödet passerar genom ”bikakan” och ut i rummet med fuktig luft.
Din fungerar ju likvärdigt, men något ineffektivare då du inte har forcerad luft och något mindre yta, men ett betydligt läge pris.
Intressant! Nej, det är inte forcerad luft: jag litar till de luftströmmar som redan finns där, från ventilationen och elementen, plus det faktum att rumsluften är så torr att den gärna tar till sig mera fukt.
Detta fungerar med element under fönstren, men om det finns luft/luftvärmepump, antar jag att luftfuktarna måste placeras lite annorlunda.
De där Wettex-dukarna åker i tvätten 60°C med 2-3 veckors mellanrum. Då har det fastnat en del gegga, trots att vi har vattenrening i huset.

En annan viktig faktor är ventilationen. När luften är för torr, kommer ventilationen som nummer ett: rengöring, justering, komplettering, med mera. Även gammaldags vädring med korsdrag kan vara till nytta. Först därefter kommer luftfuktare. Ett glas vatten på nattygsbordet att dricka ur, kan också hjälpa lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.