Hej

Har skaffat ett elverk för att få lite ström när det är elavbrott. Har en solcellsanläggning med en fronius 3-fas växelriktare. Funderar på om den kan vara inkopplad samtidigt med Elverket och vad som isf kan hända om solanläggningen ger mer än vad som förbrukas? Kokar den strömmen Elverket så det är en dålig idé?

/A
 
Firman som installerade det fasta nöd-elkraftverket, såg inte de att du har solcellsanläggning? De kan nog svara dig hur då lämpligen gör. Men om behörig firma måtte ha installerat korrekt.

Är det ett mobil nöd-elkraftverk du talar om då ansluter du dina apparater med tillfällig kabel med stickpropp som du vill strömförsörja direkt till det nödkraftverket.

Du vill inte nämna märkeffekten och om 3-fas 400 Volt på elkraftverket?
 
Redigerat:
Nu var inte frågan om en nsfirms kunde svara på något och tjafs om behörighet etc är inte heller till min hjälp.

Men; det inget intag för reservkraft än, jag behöver info innan kontakt tas ang. Montering. Många gånger är det bra att vara påläst för att kunna handla upp på rätt sätt. Det är ett intag för 16a 3fas som planeras.
 
Normalt ska man koppla bort solelproduktionen när man kör sin reservkraft. Men med installationen av intag, reservkraftomkopplare mm korrekt utförd är det inget formellt som hindrar att du låter den gå parallellt med verket som nät och synk. Främst ett tekniskt avgörande som lätt mynnar ut i att du bör låta soldelen vara frånkopplad då du kör generatorn.
 
tommib
Visst hade vi en tråd nyligen där någon visade upp sin rätt avancerade anläggning med både solceller, batteribank och generator?

Det var som jag minns ingenting för gemene man att installera.

Den första frågan att besvara, som alltid, är syftet med anläggningen.
 
Ett vanligt elverk är inte i närheten av då frekvensstabilt som solinvertern kräver.
 
Tack för svar, låter då som att det inte är värt att utreda vidare med installatören utan helt enkelt istället koppla från solceller vid reservkraftsdrift, deras enda syfte vore väl för bränslebesparing i kraggen.

/A
 
D Daniel 109 skrev:
Ett vanligt elverk är inte i närheten av då frekvensstabilt som solinvertern kräver.
Det var ett modigt påstående. Vad räknar du som vanligt?
 
Jag syftar på alla konventionella elverk med direktdriven generator.
 
R reez skrev:
Tack för svar, låter då som att det inte är värt att utreda vidare med installatören utan helt enkelt istället koppla från solceller vid reservkraftsdrift, deras enda syfte vore väl för bränslebesparing i kraggen.

/A
Det går ju att lösa, men du vill nog inte lägga pengarna på det.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag syftar på alla konventionella elverk med direktdriven generator.
Jag har inga problem att driva min anläggning med mitt aggregat iaf.
Vad menar du skulle vara problemet?
Att generatorn inte skulle kunna hålla en stabil frekvens?
Vad är stabil då enligt dig, vilket intervall?
 
Ditt fall har batteribank är avsett för ö-drift och är i stort på flera sätt inte typisk jämfört med de flesta dit nog TS ska räknas. Men det finns heller inget som hindrar TS att testa bara övrigt för reservkraftinkopplingen är riktigt gjort. Det är inte omöjligt att det går under vissa förhållanden och sätt att starta upp delarna men om TS varit så pass insatt hade vi inte fått frågan här.

(Just frekvensen är inte det största problemet här men givetvis en av fallgroparna.)
 
X xLnT skrev:
Jag har inga problem att driva min anläggning med mitt aggregat iaf.
Vad menar du skulle vara problemet?
Att generatorn inte skulle kunna hålla en stabil frekvens?
Vad är stabil då enligt dig, vilket intervall?
Jag tolkade TS fråga som att mata en helt vanlig nätansluten anläggning med ett elverk.
Förr var det en snävare och kantigare reglering. Jag hittar ingen ba källa just nu. Men invertern kopplar net totalt om frekvensen går utanför intervallet 47-52Hz. Vid överfrekvens återstartar det inte på en stund, och när det återstartar levererar det inte full effekt. På äldre inverterar är gränsen 49,5-50,5. Eller något mer neråt.

Sedan finns det anläggningar som är byggda för ödrift, nen det är något helt annat.
 
GK100 GK100 skrev:
Ditt fall har batteribank är avsett för ö-drift och är i stort på flera sätt inte typisk jämfört med de flesta dit nog TS ska räknas. Men det finns heller inget som hindrar TS att testa bara övrigt för reservkraftinkopplingen är riktigt gjort. Det är inte omöjligt att det går under vissa förhållanden och sätt att starta upp delarna men om TS varit så pass insatt hade vi inte fått frågan här.

(Just frekvensen är inte det största problemet här men givetvis en av fallgroparna.)
Absolut, jag påstod inget annat :)
Därför jag skrev att det går att lösa men att TS förmodligen inte vill lägga pengarna på det.

Som du skriver går det med största sannolikhet bra för TS att testa.
Problemet jag ser för TS är att om han har en stor last som matas av solcellerna som plötsligt stannar, då blir det ett stort överskott som elverket kanske inte klarar av.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tolkade TS fråga som att mata en helt vanlig nätansluten anläggning med ett elverk.
Förr var det en snävare och kantigare reglering. Jag hittar ingen ba källa just nu. Men invertern kopplar net totalt om frekvensen går utanför intervallet 47-52Hz. Vid överfrekvens återstartar det inte på en stund, och när det återstartar levererar det inte full effekt. På äldre inverterar är gränsen 49,5-50,5. Eller något mer neråt.

Sedan finns det anläggningar som är byggda för ödrift, nen det är något helt annat.
Min växelriktare steppar ner produktionen ju mer frekvensen ökar.
För att stänga av sig helt vid 52Hz. Men den startar ganska omgående igen när frekvensen ligger inom rätt intervall.
När jag kör min generator så ligger den och matar växelriktaren direkt. Jag har ju mina batterier som en buffert dit energin från solcellerna kan flöda när jag förbrukar mindre än vad solcellerna kan ge. Det är enda skillnaden, och där är inga problem med frekvensen från generatorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.