Hej!
Jag såg nyss något inlägg om att det krävs bygglov för stängsel över 90 cm. Stämmer det?

Pga att jag har innekatter så vill jag gärna ha ett grönt hjortstängsel runt min tomt (ca 75 m av den). Ingen av mina vänner har bett om bygglov för detta i Sthlm iaf. Det skyddar ju även mot rådjur på tomten så finns fler fördelar.
 
  • Gilla
perolito
  • Laddar…
Enklast är att kolla kommunens riktlinjer.

I min kommun är det bygglovsfritt att inom detaljplanerat område bygga ett plank upp till 110cm.
Och ett staket med minst 50% genomsiktlighet får vara 180cm.
 
  • Gilla
Pygge70 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Generellt krävs inte bygglov för stängsel och staket. Det som kräver bygglov är plank och mur. Sen kommer den diskussionen vad som är ett plank eller en mur. Där kan kommuner ha vissa höjder för att hålla sin handläggning enkel.

Sen kanske någon detallplan har utökat krav men jag har aldrig hört talas om det. I min detaljplan från 50-talet finns krav på att sätta upp staket eller stängsel. Nästan ingen har gjort det...
 
  • Gilla
Nylenskavillan och 1 till
  • Laddar…
Jag behöver inte "fråga" grannarna om det inte behövs bygglov, hoppas jag. Känns ju rätt meningslöst menar jag. Eftersom jag ändå kommet att bygga det.
 
N
P Pygge70 skrev:
Jag behöver inte "fråga" grannarna om det inte behövs bygglov, hoppas jag. Känns ju rätt meningslöst menar jag. Eftersom jag ändå kommet att bygga det.
Har man god relation till sina grannar är det god sed att säga till. Kan problem uppstå får man tänka till.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P Pygge70 skrev:
Jag behöver inte "fråga" grannarna om det inte behövs bygglov, hoppas jag. Känns ju rätt meningslöst menar jag. Eftersom jag ändå kommet att bygga det.
I min kommun är policyn att staket/stängsel/plank ska stå på den egna fastigheten och kunna underhållas utan att du ska behöva beträda grannfastigheten.
Tänker du slå upp det i fastighetsgräns tycker jag definitivt du ska kolla med grannen.
 
Hjortstängsel låter vanskligt, är det inte för stora hål i ett sådant?
 
M MetteKson skrev:
I min kommun är policyn att staket/stängsel/plank ska stå på den egna fastigheten och kunna underhållas utan att du ska behöva beträda grannfastigheten.
Tänker du slå upp det i fastighetsgräns tycker jag definitivt du ska kolla med grannen.
Nej det är allmän gångväg mellan våra tomter, en sida är åt vägen den 3e åt kommunens gräsplätt.
 
P Pygge70 skrev:
Nej det är allmän gångväg mellan våra tomter, en sida är åt vägen den 3e åt kommunens gräsplätt.
Ok, då är grannen du pratar om inte din gränsgranne. Då anser jag inte du behöver fråga denne.
 
  • Gilla
Pygge70
  • Laddar…
90 cm. håller inte rådjuren borta, det är deras grej att hoppa:)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hjortstängsel låter vanskligt, är det inte för stora hål i ett sådant?
Inte det jag sett hos en kompis, men gäller förstås att kolla det först. Är nog det enda ekonomiskt tänkbara som är 150 cm högt, vilket jag vill ha, tyvärr.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.