Förmodigen är det så illa att jag måste blocka dem i två system. Både i Google AdSense och i Google Ad Manager. Detta är nu gjort. Hoppas de försvinner nu. Säg gärna till om så inte är fallet.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
hordak
Löser inte grundproblemet med bluffannonser, men man slipper i alla fall se eländet (och alla andra annonser som bara tar upp bandbredd), genom att använda s.k ad-blocker.
Finns både som lokalt tillägg direkt i webbläsare (kika under inställningar för plugin/tillägg i webbläsaren), men det smidigaste är att kolla om möjlighet finns direkt i routern, alt installera på en server, ex NAS eller Raspberry Pi.
Pi-hole är bra för installation på server (pi-hole.net)
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
Dock finns ju inte reklamen här för att bara försköna och irritera, utan för att finansiera verksamheten, så att använda adblockers på denna typ av site är snudd på snatteri.
 
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
hordak
Ok...så då skulle vi alltså även vara anmodade att klicka på reklamen för att få besöka siten? ;)
 
Jag vet inte om byggahus.se får betalt baserat på antalet visningar eller antalet klick.
Själv brukar jag bara klicka på annonser som av någon orsak väcker mitt intresse.
Men i och med att driften av siten inte är gratis och att jag uppskattar det den levererar så bidrar jag gärna till dess fortlevnad.
 
  • Gilla
hordak
  • Laddar…
Vissa annonser får vi betalt för att man klickar på dem. Normalt är annonserna som kommer via AdWords sådana.

Andra annonser får vi betalt för visning som annonser som kommer via marknadsplatsen Ad Exchange.

Vi får inte uppmuntra folk till att klicka på annnonserna utan det ska förhoppningsvis ske ändå av intresse.
 
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
Annan opassande reklam, bluff som utnyttjar kändisar för att lura av folk på pengar
 
  • Reklambluff som påstår att svenskar tjänar pengar hemifrån med kändisporträtt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av falsk nyhetssida med rubrik om kändisinvestering som förvånar experter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tack, den är nu blockad men det kan ibland ta ett tag innan den försvinner.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L Lidd skrev:
Annan opassande reklam, bluff som utnyttjar kändisar för att lura av folk på pengar
Google-annonser kan du själv blockera och rapportera genom att klicka på knapparna uppe i högra hörnet av annonsen.

Knappar för att blockera och rapportera en Google-annons i det övre högra hörnet.
 
Men då hjälper det bara mig, nu slipper alla se den reklamen på byggahus
 
Det är inte alltid det funkar, fick kämpa länge för att slippa se "vi köper din bil".
 
hordak hordak skrev:
Ok...så då skulle vi alltså även vara anmodade att klicka på reklamen för att få besöka siten? ;)
Det kan väl inte komma som en överraskning för dig att reklam finansierar många sidor som för användaren (dvs dig) är gratis? I så fall hoppas jag du fick en trevlig aha-upplevelse nu.

Är ju lite magstarkt att föreslå att man ska blockera annonser i en support-tråd där man kan be ägarna av sidan att ta bort viss olämplig reklam (vilket ju får anses vara väldigt fin service). Håller du inte med?
 
  • Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
hordak
Det var nog lite obetänksamt av mig, får be om ursäkt och samtidigt även be moderator ta bort inlägget om det uppfattas menligt för byggahus.se. Resonemanget från min sida var mer generellt (det finns ju en hel del tvivelaktig reklam i omlopp), och inte specifikt riktat mot denna eminenta site.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
G
N noupe skrev:
Det kan väl inte komma som en överraskning för dig att reklam finansierar många sidor som för användaren (dvs dig) är gratis? I så fall hoppas jag du fick en trevlig aha-upplevelse nu.

Är ju lite magstarkt att föreslå att man ska blockera annonser i en support-tråd där man kan be ägarna av sidan att ta bort viss olämplig reklam (vilket ju får anses vara väldigt fin service). Håller du inte med?
Personligen har jag absolut inga problem att blockera reklam överallt.
Men sedan så kan jag har en stående donation via t.ex. paypal eller liknande tjänst och skicka ett antal tior varje månad.

Då och då så sprids det virus via reklamen, och minst en gång har det skett via aftonbladt t.ex.
Sedan så brukar reklar-servrarna vara grovt underdimentionerade att man kan få sitta skitlänge och vänta på dessa servrar för att det ska gå att göra något.

Sedan alla jädrans blinkande och animerande bilder och auto-startande filmer med ljud är riktigt irriterande, men värst är helside pop-over som täcker hela sidan med skräpet de försöker sälja..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.