tommy121 tommy121 skrev:
Tack för ert svar.
Ja vi kommer inte att göra några tillägg. Vi behöver bara flytta från lägenheten då det inte är barnvänligt här och tar ens det billigaste huset och så får man göra extra saker efterhand. Nu inväntar vi kalkyl från Älvsbyhus samt planering med bank.

Tänk på att vissa tillval är svåra eller omöjliga att göra i efterhand. Det jag kan rekommendera direkt är spottar i fönstersmyg på hela nedervåningen, gör så sjukt mycket.

Vi har tillval för 470k för att tomten kostade så lite för oss, tillvalen har varit värda varenda krona (y)
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Var även uppmärksam på saker som man inte tänker sig är "tillval" men som kan råka bli det. Finns exempelvis flera trådar om kostnaden för grundläggning drar iväg med hundratusentals kronor. I avtalen står att grundläggning ingår men att tillkommande massor faktureras enligt någon prislista, som sen visar sig vara hutlöst dyr! Man betalar kanske 300 000:- för stenkross som om man begärt offert på enbart stenen hade kostat 50 000.

Många säljer alltså in ett lågt pris men men lite dolda möjligheter för ÄTA-arbete och det är där tanken är att tjäna pengar. Det kan i slutändan handla om exakt samma pengar för det färdiga huset men det kan ju bli svårt när man har en kalkyl, bygglån osv att hålla sig till, så trillar en extra faktura in på 350 000:-
 
R Rezzmaistro skrev:
Tänk på att vissa tillval är svåra eller omöjliga att göra i efterhand. Det jag kan rekommendera direkt är spottar i fönstersmyg på hela nedervåningen, gör så sjukt mycket.

Vi har tillval för 470k för att tomten kostade så lite för oss, tillvalen har varit värda varenda krona (y)
När det gäller tillval så fundera gärna en extra vända om du tycker det är värt pengarna. Om tillvalen på spottar i fönstersmygar kostar 1000:- per fönster, hade du lagt de pengarna i ett färdigt hus för att eftermontera spottar eller hade du ställt dit lampor för 149:- ? Det är, liksom när man ska köpa en bil, väldigt lätt att bocka för en massa tillval som man aldrig i efterhand hade gått till banken och tagit lån för en halv miljon för att eftermontera.

Sen är era framtida planer också viktiga. Liksom med en bil. Har man tänkt sälja den om ett par år så kan tillvalen även styras lite av vad ANDRA vill ha. Även om man själv aldrig använder stolsvärmen kanske bilen är osäljbar utan. Är ni inga spottar-i-fönster-typer kanske stora delar av befolkningen kräver det så åtminstone el-rör och en dosa ovanför varje fönster för nån hundring/fönster kan vara bra då.
 
  • Gilla
Rezzmaistro
  • Laddar…
Ska man låna vartenda korvöre till ett hus gäller det att akta sig. Dels inte välja tillval man inte har råd med, dels känna till sin egen återbetalningsförmåga. Att bygga nytt i egen regi när man är helt utan kontanta medel låter korkat i min värld. Bättre då att köpa ett befintligt hus, nytt eller begagnat.
 
  • Gilla
dibb och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker faktiskt att det enda vettiga i ert fall och i rådande konjunkturläge är att börja spara.
När ni kan betala låt oss säga 20% eller i dagens läge snarare 30% med egna pengar då kan ni fundera på att börja bygga.
 
  • Gilla
dibb och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att bygga nytt i egen regi när man är helt utan kontanta medel låter korkat i min värld. Bättre då att köpa ett befintligt hus, nytt eller begagnat.
Ja, det kan bli mycket billigare att köpa något "gammalt", och sedan renovera i den takt man har råd med och orkar med.
Det finns ju en del till salu runt Jönköping.
Ett exempel, där det bara är att flytta in, som det verkar: https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?source=Hemnet&objektID=2191139
 
Intressant fråga! Jag har precis kommit till insikt att nej, jag kan inte bygga nytt hus (inte ens det billigaste Lasse utan inredd övervåning) just nu. Har möjlighet att lägga in ca 300000 kontant, tomten kostar 350000 och då finns VA och el draget. Har räknat på dessa kostnader: tomt 350000, markarbete 270000, el o fiber 50000, inkoppling av VA 25000, conatiner 10000, kran 10000, byggherrekostnader 150000 (bygglov mm), hus utan tillägg 1200000 = 2065000 + buffert på 135000 = 2200000. Då får jag alltså ett hus med ett sovrum, inget garage eller liknande. Inredning av övervåning från 150000 till 500000 att göra senare, så det måste inte ingå i kalkylen just nu. Kontantinsats 15 % blir då 330000 (ok, går att spara ihop de 30000 som fattas), så byggnadskredit på 1870000 krävs. Tillkommer lagfart och pantavgift att betala kontant (spara ett tag till, alltså). Och enligt förhandskalkyler på olika banker skulle min ekonomi klara ett sådant bolån (men det finns ingen bank där man kan förhandskalkylera på byggnadskredit). Problemet för mig är att prisbilden på orten ser mörk ut och huset skulle definitivt inte värderas till 2200000 när det är klart (inte ens när övervåningen blir klar).

Kolla upp hur det ser ut på din ort och spara ihop en kontantinsats blir väl rådet. Har ni väldigt bra ekonomi och bra kalkyl med stora marginaler trots blancolån kanske det kan gå. SBAB ger för övrigt inte byggnadskredit så de kan du inte räkna med. När jag har gjort mina kalkyler har Länsförsäkringar bank verkat mest generösa.
 
R Rezzmaistro skrev:
Byggt ett Edvard med Älvsbyhus i Halland, kalkylen stämde till 99% , när vi gjort färdigt övervåningen landar vi på 3.5 och då är allting inräknat.

Tomt - 54000*
Nybyggnadskarta - 8950*
VVS - 173796*
Bygglov - 36574*
Pantbrev - 59875*
Bankavgift - 5000*
Lagfart - 4815*
Elkoppling - 35250*
Utsättning - 3150*
Garageplatta - 32750*
Kran - 1500*
Extra Tillval - 108542*
Slutbesiktning - 9620*
KA - 20000*
Container - 10500
Lägeskontroll - 2250
verktyg - 6500

Blacklink - ?
Spottar/EL extra överv. - ?
Fiber - 18750
målning fasad - 53-83k
tomtarbeten - ?

typ allt det jag har staplat upp där gick min insats åt. :D

Markarbete gick på 307k (Genom älvsbyhus - det enda jag ångrar p.ga. mkt dyrare)
Tack för informationen! Vi skall bygga Edvard i Falkenberg i år. Känner du till någon bra markentreprenör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.