T
Hej.

Årets utgåva på färgtester från IVF / Folksam kommer åter att dra igång en pajkastning mellan olika experter och färgfabrikanter på vad som är en bra och tillförlitlig utomhusfärg.

Som konsument kan jag bara konstatera att "det var bättre förr". Min far målade om husets fönster på 70-talet med dåtidens lackfärg vilket höll fram tills milleniumskiftet, därefter kom en ny färg upp som bara höll c:a 5 år, vilket är under all kritik.

Själv står jag i startgroparna att helrenovera dessa fönster med linolja, men börjar nu tvivla om detta verkligen ger bästa kvalité / långtidsresultat, med tanke på att dagens linolja inte får innehålla de medel som man förr använde att hålla just möglet borta med.

Därför tänkte jag vara olydig och leta upp dessa ämnen och blanda detta i kallpressad linolja för bästa resultat,
vilket enligt den gamla expertisen vida överträffar dagens färger typ Alkydoljefärger som enligt "dagens expertis" är den bästa på marknaden enligt den omtalade testen.

Om andra på detta forum är av samma åsikt , är ni välkommna med era egna recept på hur man rör ihop en färg som i alla fall bör hålla runt 15-20 år, själv hade jag tänkt mig att krydda med lite-lite blyoxid (ajabaja !), precis som en del fortfarande gör gammal blymönja till sina båtar.

Ni kan också trycka på länken och maila mig direkt om ni känner att era recept ev skulle vara för "magstarka" för en del personer.
 
var kan man köpa Haglunds färger - kan inte hitta dom i gula sidorna?
 
Förstår inte varför du ska blanda in bly i färgen? Färg skitet håller inte längre för det, du belastar bara miljön extra hårt. Blymönja används på en del äldre båtar där obehandlat trä ligger mot metall eller trä mot trä i en ständigt fuktig miljö, får du en sån fuktbelastning i dina fönster är du redan illa ute så då gör blyt ingen nytta.

Förklara gärna för mig hur du har tänkt att det ska verka.

-Åke
 
T
Stefan Hjort på IVF är väl bekant och jag har bl.a tagit del av hans pressrelease när han blev "svartmålad" av SVEFF (passande rubrik), se följande länk:

http://www.ivf.se/ivfTemplates/Page____1024.aspx

Summan av senaste testet är till Alkydoljefärgernas fördel, även om nu dessa också möglar en del. Sen uppstår också frågan om dagens färger är identiska med de färger som man målade för testet för 7-8 år sen.

Ommålningen på 70-talet om min far minns rätt var först linoljestrykning - olika lager med servalack (kommer ej ihåg fabrikat) och varje lager fick runt 2 dar på sig för att inte skickta ihop, dessa finns kvar i bra skick under nuvarande färg som nu är helt slut.

Blyoxiden är enbart till för att motverka mögelsporerna som följer med när man stryker in linolja, dagens linoljor har visst inget fungerande skydd längre (dagens biocider funkar inte), annars skulle ju det inte finnas någon mögelpåväxt.
 
Det är bra att dom provar olika färger - men varför är det så stora prisskilnader om dom är ungefär lika bra ?

???
 
T
Trodde inte att det skulle röra upp så starka känslor.

Först vill jag rätta mitt tidigare inlägg, det är helt rätt att testet påbörjades 2002, och att lutningen av panelerna skulle motsvara 7-8 år, jag ber om ursäkt att jag rörde ihop detta. Om sen denna lutning nu kan motsvara 7-8 år kan jag inte uttala mig om, jag har inte sådan kompetens, och där tvistar de lärde...

Däremot anser jag att de idag gamla målarna som hållit på i 30-40 år sitter på den bästa kompetensen i detta ämne. Har haft ingående snack med runt 10 st som alla ger samma bild, det var bättre färger förr, men till nackdelen att de innehöll olika kemikalier som drabbade dom själva i sitt yrke.

Nu har jag fått tips om att det fortfarande går att ev få "gammaldags lackfärg" genom att en auktoriserad målare kan köpa in detta, och har fått en del tips på tillsatser som jag först vill kolla upp så jag inte sitter och förmedlar felaktig info till andra läsare.

Min ståndpunkt i detta ämne är: Jag vill göra ett så bra jobb som det är möjligt. Eftersom jag inte jobbar med färg dagligen kan jag då också hålla på med "kraftigare grejor" om jag föjer målarnas egna tips hur man ska handskas med detta, och det är bara några år sedan blyvitt försvann ur deras sortiment, samtidigt är totalytan av alla fönsterbågar försumbar om man målar med denna färg och räknar på hur stor blyutfällning som det skulle bli. Märk också att EU vill förbjuda linoljefärg helt, vilket blir mycket intressant när det gäller t.ex byggnadsvård m.m, Samma gäng tittar också koppartak som anses förgifta omgivningen, och då har det nog gått lite för långt när det gäller miljövård med tanke på alla andra kemikalier som finns i vår omgivning.

Att sitta och vänta på en ny utvärdering igen är bara att glömma i mitt fall. Det finns också flera intressanta aspekter på hur man förbjuder vissa färger, men vissa målare får använda detta ändå under vissa förutsättningar m.m. Ett lysande exempel är en specialfärg som dom använder på innertak där det tidigare använts limfärg, dom stryker då på en modern färg som stinker rejält och arbetsskyddet har stora restriktioner på detta, men denna färg är "förhandlingsbar".

Alltså letar jag vidare i färgträsket och hoppas kunna ge tips senare i detta ämne.

 
T
Signaturen Dream_of_8848_alt hade visst rätt i sina tidigare misstankar i denna diskussion.

Många av de målare jag snackat med är aktiva vid utvärderingar av olika färger m.m från olika färgbolag och sysslar också med olika kulturrenoveringar där det ställs mycket höga krav (kyrkor från 1500-talet m.m). Linoljan har funnits i hundratals år och har fungerat utmärkt tills dess att blyvitt förbjöds, därefter började olika problem dyka upp.

När det gäller mögel så är det dessvärre så, att när vi målar så följer mögelsporer med i strykningen och börjar sedan gro inne i färgen beroende på omständigheterna med luft-temp-fuktighet-virkeskvalité. Därför gäller det att att förhindra att dessa börjar "gro" i färgen genom att tillsätta vissa kem-ämnen.

Jag gjorde en enkel test vintertid när det var minus 15 * ute och la en liten bit färsk klump med linoljekitt  inomhus i badrummet samt en klump som var penslad med algrengöringsmedel och sen en klump till i vardagsrummet för att se hur lång tid det skulle ta innan jag kunde se något. Efter 3 dar kunde jag se svarta prickar på den obehandlade klumpen och efter c:a 3 veckor var klumpen helt svart i badrummet. Jag skar upp klumpen och såg att möglet redan hade börjat gå på djupet i denna klump. Den penslade klumpen  med antialgmedel i badrummet var opåverkad liksom klumpen i vardagsrummet, slutledningen är att mögelsporerna fanns i fönsterkittet från början och badrumsklumpen "blev aktiverad" genom fukthöjningar efter varje dush, badrummet är väl ventilerat och har inga mögelproblem i sig självt.

Alltså är prio ett att mögel omöjliggörs, börjar detta gro i färgen kommer sen alla följd-problem, alltså har t.ex färgens glans ingen betydelse då mögelproblemet redan finns inuti färgen och är dolt, tills miljön och omständigheterna får möglet att "vakna upp".

När väl mögelproblemet är undanröjt kommer fas 2 in, vilken färg som klarar mest stryk från väder och vind, där återstår att se om t.ex blank lackfärg kan klå linolja eller andra moderna färger när det gäller långtidsverkan, min farsa klarade i alla fall 30 år på lackfärg så det finns anledning att leta vidare.

Korttidstester med hög uv-strålning och vatten fungerar inte i verkligheten, detta gör man oftast bara för att testa olika färgers bleknings-toleranser, inget annat.
Hade detta fungerat hade detta testats för länge sedan, då det bl.a finns ett UV-labb i Sverige som är så avancerat att NASA själva testar sina satellitdelar där, detta labb kan alstra samma strålning som det är utanför vår atmosfär, och när en av teknikerna råkade vara i rummet runt 30 sekunder, blev det iltransport till sjukan och en lång sjukskrivning, så nog finns det resurser att plåga skiten ur färgen om man vill.

Det är snarare så att det är tidens tand som man måste försöka efterskapa, och då är Folksams försök ett i raden av vad man kan försöka åstadkomma, även om det blev liv i förfarandet av detta expriment. Oavsett detta vittnar larmrapporterna från olika husägare under faktiska och exakta förhållanden om att det är åt h-e.

Klicka på följande länk och följande tankeställare inställer sig: If it works - don´t mess with it !.

http://nweb.waymaker.se/bitonline/2005/05/20/20050519BIT22340/05192234.htm

Alltså har dom "gamla griniga gubbarna" en poäng i detta, närmare 2 miljarder per år för att bli mer exakt, Varför måla om än mer = betala dubbelt så mycket, med något som är sämre än förut, det framgår ganska klart att dagens färger inte håller som tidigare generationer gjort, utvecklingen borde väl vara tvärtom eller......
 
Har precis målat mitt hus med Alcro Front V, känns ju bra.......

/Pajen
 
TN-Funkis skrev:
Om andra på detta forum är av samma åsikt , är ni välkommna med era egna recept på hur man rör ihop en färg som i alla fall bör hålla runt 15-20 år,
Nu vet jag inte hur länge det håller men jag hittade ett recept i en liten bok från 1965 " 7 handverk" av C. Larsson. Där pratas bara om linolja utan att ange om den är kokt eller kalpressad.

Färg till hyvlat trä och snickerier utomhus.
Gör så här: "Rör ut zinkvitt i lite olja till en tjock gröt och spädd ut med mera olja under omröring till rätt konsistens ( inte för tunn och inte tjockare än att den är lätt att strycka ut). Samtidigt med oljan tillsättes torkmedel , ca 5% av den samlade färgmängden. Detta är absolut nödvändigt för att få färgen att torka. Stryck färgen tunnt i flera lag (2-3) med slipning emellan. För utomhusbruk tillsätter man INTE terpentin .
För grundning av omålat trä: zinkvitt rörs ihop med mycket linolja och något torkmedel till en ganska tunn sopa. "

Inte ett ord om blyvitt eller fasadfärg men det nämns att det finns särskilda färger för ohyvlat virke ???. Det nämns blymönja för grundmålning på järn. Det nämns också att lackfärgen (med glans och baserad på linolja) används inte ute därför att "det löses upp och flagnar snabbt i väder och vind".
Inomhusfärger blandas av titanvitt + olja + terpentin + torkmedel.
Vet inte om info från 1965 kan vara till hjälp för dej men kanske har du nytta av färg blandat på zinkvitt och utan terpentin för hyvlat virke utomhus ( fönster?) som beskrevs ovan?
Underligt nog hittade inte ett ord om mögel på färg eller om mögeldödande tillsatsmedel ??? Fanns inte problemmet på den tiden eller var det allmänt tolererat?
Plastfärg ( vattenemulsion ) nämns i boken som något nytt på marknaden. Fördelar: torkar snabbare, köps färdigtblandat. "Vid målning av nytt trä lånar det sej att grunda först med vanligt grundfärg" råder C.Larsson.
Vad sägs om det?
gaia


 
Apex skrev:
Hysterin kring möglet kan jag förstå. Det ser fult ut! MEN det är fortfarande inte skadligt för varken färgen eller virket.
Mögel kan man ju tvätta med olika mer eller mindre hälsosamma kemikalier som är inte förbjudna ...än ;)

Det som börde oroa mest är nog sprickbildningen i färgytan som MÅSTE täppas till för att skydda virket - evig ommålning - en hussida varje år?
Miljövänliga färger tål ju inte den miljö dom vistas i :(
gaia i en silikatmålat hus ;D
 
T
Jag menade kortfattat att mikroskopiska mögelsporer alltid följer med in i olja/färg från vår egen omgivning när vi strycker på detta även om så färgen i sig själv skulle vara helt steril, och dessa sporer finns då inuti de färglager som sedan torkar, därför är det alltså prio-1 på att försöka undanröja detta problem. När linoljor används för grundning gäller det att se upp med de ev restprodukter som finns i oljan och som kan starta en mögelväxt inne i själva färgen, och som då gör störst skada, därför är jag fortfarande för att blanda i något som stoppar detta problem.

Bifogar länk till en uppsats av Monica Svederoth som gjort en mycket bra undersökning som även innehåller listningar på en del kemikalier, vilket än mer påvisar vad vi bör se upp med innan vi köper färg och hur olika fabrikanter kommer med olika utsagor i detta ämne, där vi konsumenter då är de stora förlorarna. Då uppsatsen är från 1997 har vi idag ännu ett komplement till Folksams färgtest och jag kan dra vissa slutsatser av de mögelproblem kontra vad uppsatsen anger, vad gäller olika problem vid linoljeanvändning.

http://members.chello.se/svederoth/linolja.htm

Tack för tipsen Gaia.

Slutligen kan jag meddela lösningen på varför gammal servalack höll i runt 30 år på våra gamla fönster som en del här tyckte var rena rama "fiskehistoria". Innan 1971 blandades det i .....kvicksilver, därav hållbarheten.
Ännu något att fundera på med andra ord ....
 
bra artikel av svederoth !!!!!


:) :) :)
 
Skulle vilja återknyta till Folksam testet.

Själv tycker jag testet framstår som proffesionellt och rapporten som skrevs med summering från "År2" fjol på ca 80sidor var väl underbyggd och redovisar FAKTA och låter läsaren tolka resultatet.

En fråga som anknyter till testet. Två av de färger som efter "År3" verkar ha det "bästa" mätresultatet i folksamtestet är Nordsjö Tinova V Täcklasyr och Tinova V Täckfärg som väl båda är en "gamla" färger.
Hur kommer det sig att så många på detta forum talar sig så varma om Tinova VX som är relativt ny - utan åldersrelaterade referenser som verkar vara en smärre uppgradering av Tinova V Lasur som fick dåliga mätresultat i folksamtestet.

Är det all marknadsföring som påverkar "oss" ??? - färghandlarn vill hellre sälja Tinova VX än Tinova V Täckfärg/Akrylat eller Tinova V Täcklasyr till oss i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.