Hur långt lägger ni ert hus från vägen? Jag hade planerat att ha 7m mellan fasad och vägen som går förbi. När jag var ute och mätte lite på tomten idag tyckte jag att det kändes väldigt nära. Funderar nu istället att lägga 10m emellan väg och fasad.
Hur har ni andra gjort??

EDIT:// Ska tillägga att vi tänkte ha altan ca. 3m ut från huset på denna sida (västsidan).
 
Utan att ha sett varesig tomt eller hus så hade jag lagt huset så långt ifrån vägen som möjligt. Tråkigt om man känner sig iaktagen när folk går förbi....
Vi lade vårt hus så vi fick mest yta i syd/väst läge för där är solen mest.
 
25-30 meter från vägen.

Nu vet jag ju inte hur varken hus,tomt eller omgivning ser ut men jag skull nog vilja dra in huset en bit tilll. Fundera redan nu på hur du dkulle göra om du dkulle bygga ut huset.

Har du redan ett garage eller kan det komma att tillkomma?

Dessa två små tankar är bra att tänka innan man sätter dit huset (jag är avis, nytt hus och möjligheten att få det där man vill ha det på tomten) så att man slipper ta till konstlade speciallösningar i framtiden
 
Tomten är 35m bred och 30m djup ungefär. Som jag tänkt lägga huset nu (10m famsida) så kommer jag att ha 8m baksida...
Garaget kommet att var vidbyggt huset (36kvm). Huset blir ca 20m långt (inkl. garage) samt 10m djupt.
Du behöver inte vara avundsjuk... Detta projekt har gett mig många gråa hår så här långt!! ;)
 
Från att ha varit hyfsat långhårig så är det nu max 12 mm som gäller för att de grå inte ska synas ;D

Det här huset var från början en stuga på 40 kvadrat med en liten gräsmata, varav mer än hälften haddde börjat växa igen med ca 3 meter höga tallar. Hela öst och nordsidorna var urskog. Genom detta lyckades teleledningen ta sig in som luftledning. Hadde nu bara timmerbilen kommit som den skulle så hadde det blivit en 20Kubik sågtimmer som nu tyvärr blev ved istället.

Sen var det ju bara några hundra stubbar, en ny telelednig, trekammarbrunnen, varrenledningen och infarten x4 (kneppigt att bygga infart när det lutar åt tre håll så man får "justera" lite med tiden).

Ja just ja det var ju lite ojämt också, ca 1000 kubik senare så är det planare ;)
 
kommunen kräver att huset ligger 6 meter från vägen i vårt fall. hyffsad baksida då tomten är 70 meter lång...
 
Det är väl minst 6m från vägen då antar jag?! Ni är väl inte tvingade att huset ska ligga exakt 6m från vägen? 70m baksida?? Wow, det låter kanon!!
 
minst 6m säger lagen. Beror på att diverse fordon ska kunna köra upp framför vid behov. Och förståss minst 4m från tomtgräns i sidled för brandriskens skull.
 
kommunen kräver exakt 6 meter från vägen. de vill att det ska se ut som en bygata eller hur de förklarade det.
alla hus på gatan ligger som på rad. iof ganska skönt med stor baksida. det är ju där strandlinjen ligger.
 
Totte_S
MrElliott skrev:
minst 6m säger lagen. Beror på att diverse fordon ska kunna köra upp framför vid behov. Och förståss minst 4m från tomtgräns i sidled för brandriskens skull.
Nja, har du en referens till den lagen?

I detaljplanen för vårt område räcker det med 1(en) meter till tomtgräns, vare sig det avser hus eller garage och avstånd till granne eller gata. Detaljplanen är dessutom inte mer än ett par år gammal. Således är det alltså upp till beslutande nämnd att bestämma vad som gäller.
Något enstaka hus ligger så nära vägen att man nästan kan ringa på dörren utan att gå in på tomten :-/
 
Hoppsan :)
4m i sidled enligt lagen. 6m är en rekommendation och inget annat! ;D Anledningen är att man ska kunna parkera bilen framför huset etc. Jag satt och funderade på gamla brandgator och sånt.. ;)
 
Det verkar vara olika mellan olika kommuner. I vårt område så är det "prickmark" 6m i anslutning till alla gator.
 
alla har ju olika bestämmelser i enlighet med detaljplaner o så. Säger de 6 m så är det ju för att få en homogen gatubild och ett mått som passar bra med tanke på bilar och uppfarter etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.