Hejsan. Bor idag i en bostadsrätt ifrån 1992. Vi har ventilation som går genom köksfläkten ”Fläktwoods”. Vi känner oss inte helt friska när vi är hemma och känner kanske att det beror på inomhusluften. Det jag är ute efter är någon firma i Göteborg eller Kungsbacka trakten som skulle kunna komma hem till oss och mäta luften på alla olika sätt som finns. Finns det någon här som vet en firma som kan göra detta. Lite svårt att söka sig för på internet efter detta. Tacksam för hjälp!
 
Sök efter firmor som utför OVK, Obligatorisk Ventilationskontroll.
Räkna dock inte med att det görs någon djupare analys av vent.systemet än uppmätning av till- och frånflöde i systemet.
Observera att detta är något som föreningen regelbundet brukar beställa och utföra.

Sedan kan man själv kolla filter och rör och tillse att dessa är rena och att filter byts/rengörs enl. skötselinstruktioner.
 
Jo den kontrollen görs årligen utav styrelsen. Men det jag vill veta om den finns något ”dåligt” luften i lägenheten eller om det finns några bakterier eller liknande
 
Jag gjorde ett mögeltest hemma i vår gillestuga då jag kunde känna en avvikande doft. Ska visa resultat om det finns mögelsporer i luften.

https://www.avfuktarebutiken.se/produkt/mogeltest/

Annars har jag ingen större erfarenhet av det du beskriver. Kontrollera som sagt att filtrera är rena. Du kan ju även försöka ta reda på vart luften hämtas utifrån. Så intaget inte är knasigt placerat. Kan ju även kolla den relativa luftfuktigheten i lägenheten. Är det ok luftomsättning borde inte RF ligga över 40% vintertid.
 
Såg ett liknande problem precis. Ett inlägg av Juno som gjort en mätning av föroreningar i luften i lägenheten. Han skrev såhär:
"Vi beställde en VOC mätning från ett företag som gör sånt. Det innebar att vi fick en liten maskin hemskickad som fick stå i rummet och blåsa luft genom ett filter i ca 6 timmar. Därefter skickade vi tillbaks maskin och prov för utvärdering. "
Gör ett sånt!
 
Spiro88 Spiro88 skrev:
Såg ett liknande problem precis. Ett inlägg av Juno som gjort en mätning av föroreningar i luften i lägenheten. Han skrev såhär:
"Vi beställde en VOC mätning från ett företag som gör sånt. Det innebar att vi fick en liten maskin hemskickad som fick stå i rummet och blåsa luft genom ett filter i ca 6 timmar. Därefter skickade vi tillbaks maskin och prov för utvärdering. "
Gör ett sånt!
Hejsan absolut det skall jag verkligen kolla upp det låter vettigt. Tack för tipset
 
Spiro88 Spiro88 skrev:
Jag har köpt en sån här sen sist:
[länk]

Kul att se hur luften är hemma i olika rum. Står och mäter just nu. Än så länge är nivåerna låga.
Den drar ju iväg uppåt efter nån dag, men det är bara en del av kalibreringen.
 
R rindler skrev:
Den drar ju iväg uppåt efter nån dag, men det är bara en del av kalibreringen.
Hej, hur gick det med din mätning, har köpt en sån och det ligger på ca 1100. Blir värre när jag öppnar fönstret.
 
Spiro88 Spiro88 skrev:
Såg ett liknande problem precis. Ett inlägg av Juno som gjort en mätning av föroreningar i luften i lägenheten. Han skrev såhär:
"Vi beställde en VOC mätning från ett företag som gör sånt. Det innebar att vi fick en liten maskin hemskickad som fick stå i rummet och blåsa luft genom ett filter i ca 6 timmar. Därefter skickade vi tillbaks maskin och prov för utvärdering. "
Gör ett sånt!
Hur gick det för er mätning? Vad fick ni för svar?
 
Familjen_M Familjen_M skrev:
Hur gick det för er mätning? Vad fick ni för svar?
VOC-halterna är låga överallt jag testat. Men han varnar för att luften är torr. Har ofta rh under 30%.
 
Hm märkligt, min visar också under 30. Men övriga värden är bra nu.
 
Den autokalibreras så att den normala luftkvaliteten blir ett lågt värde, så den fungerar bara att ha som mätare av förändrad luftkvalitet, ex för att mäta VOC om man lagar mat, mäta odör på toalett, mäta värden när man har målat, skaffat nya möbler osv.
 
Ja det var extremt högt när vi hade renoverat... över 2000 i nästan 2 veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.