Hej.
Hur mycket kan den totala summan för alla arbeten osv gå till? Kan man betela bygglov med byggnadslånet?

Detta hus kostar med totalentreprenad cirka 1 200 000 i Jönköpings kommun.
Sedan så tillkommer tomt ( 500 000) samt el vatten / avlopp.

Vad är rimlig kostnad för allt?

https://www.alvsbyhus.se/vara-hus/1...nChPgNY-YGD4NJGpqOzv0Z3VSNd_ZoBqTpuYaua4Rg0hs

Vi tänkte först ansöka om bygglång och sedan ett blancolån för kontantinsatsen på annan bank.
Vi kommer alltså belåna 100%
 
tommy121 tommy121 skrev:
Hej.
Hur mycket kan den totala summan för alla arbeten osv gå till? Kan man betela bygglov med byggnadslånet?

Detta hus kostar med totalentreprenad cirka 1 200 000 i Jönköpings kommun.
Sedan så tillkommer tomt ( 500 000) samt el vatten / avlopp.

Vad är rimlig kostnad för allt?

[länk]

Vi tänkte först ansöka om bygglång och sedan ett blancolån för kontantinsatsen på annan bank.
Vi kommer alltså belåna 100%
Det är väldigt olika runt om i landet. Men kanske något i stil med det här:
Kontrollansvarig 20-30k
Bygglov 30-60k (ink utstakning, nybyggnadskarta osv)
Pantbrev 2 % av huslånets storlek
Byggström 5-30k
Anslutning el 20-30k
Anslutning vatten avlopp 100-200k?

Sen undrar jag varför du ska låna till kontantinsatsen av en annan bank. Varför inte göra det av samma?
 
L Låset skrev:
Det är väldigt olika runt om i landet. Men kanske något i stil med det här:
Kontrollansvarig 20-30k
Bygglov 30-60k (ink utstakning, nybyggnadskarta osv)
Pantbrev 2 % av huslånets storlek
Byggström 5-30k
Anslutning el 20-30k
Anslutning vatten avlopp 100-200k?

Sen undrar jag varför du ska låna till kontantinsatsen av en annan bank. Varför inte göra det av samma?

Kan man ta bygglovs kostnaden i själva bygglånet?
De flesta banker vill inte att man lånar till kontantinsatsen. Sbab kunde tänka sig 10% i blancolån för kontantinsats. Men vi vill alltså ta 100%
 
Hur mycket egna pengar har ni? Dax att spara annars kommer nog ingen bank vara sugna att låna ut...
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
tommy121 tommy121 skrev:
Kan man ta bygglovs kostnaden i själva bygglånet?
De flesta banker vill inte att man lånar till kontantinsatsen. Sbab kunde tänka sig 10% i blancolån för kontantinsats. Men vi vill alltså ta 100%
Ja, det bör du kunna göra.

Sen är det viktigt att huset värderas till minst vad det kostar att bygga (inkl alla anslutningar och andra avgifter).

Men att låna av en annan bank om din vanliga bank inte lånar ut till kontantinsats låter inte genomtänkt. Vad gör du när dom tar en kreditupplysning och ser att du har ett stort lån som du inte berättat om för dom?
 
  • Gilla
tommy121
  • Laddar…
Jag läste att jag redan nu kan ta ett privatlån för tomten och sedan använda tomten som kontantinsats. :)
 
tommy121 tommy121 skrev:
Jag läste att jag redan nu kan ta ett privatlån för tomten och sedan använda tomten som kontantinsats. :)
Har du pratat något med banken om hur dyrt du får bygga?

Det är ju värdelöst att köpa en tomt för 500 papp om banken sen inte godkänner din byggkalkyl.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L Låset skrev:
Har du pratat något med banken om hur dyrt du får bygga?

Det är ju värdelöst att köpa en tomt för 500 papp om banken sen inte godkänner din byggkalkyl.
Helt rätt. Vi skall prata med banken först för att se om vi kan få den godkänd. Sedan kan vi agera efter vad banken föreslår. (Nordea)
 
Om du bara vill ha en killgissning skulle jag gissa 3-3,4 mnkr för allt!
 
  • Gilla
tommy121
  • Laddar…
tommy121 tommy121 skrev:
Jag läste att jag redan nu kan ta ett privatlån för tomten och sedan använda tomten som kontantinsats. :)
Fel!
 
Men för att gissa lite kostnader då.
Alltså mina gissningar.

Tomt 500k
Hus 1200k (utan några tillval alls)
VA 150k
El 30k
Fiber 30k (om ni ska ha det)
KA 30k
Färdigställande övervåning 100-500k helt beroende på standard och hur mycket du gör själv. Badrum uppe eller inte?
Markarbeten -? Beror helt på marken och vad som ingår från huskeverantör.
Pantbrev 35k

Då är vi uppe på minst 2 075 000 kr, utan att räkna med markarbeten.

Sen ska ni göra uppfart, fixa gräsmatta, måla huset (eller ingår det från ÄH?), fixa en altan om ni vill ha en sådan. Köpa nån markis.
Det blir lätt 100-200k här..
Bygga garage? Friggebod?

Sen vet jag inte din nuvarande boendeform. Måste du köpa in gräsklippare, spadar, skottkärror, verktyg, vattenslang, osv osv? Eller har du sånt med dig från där du bor du?

Tipset är i varje fall att ha utrymme kvar i budgeten när du flyttar in.

Minst 2.5 miljoner skulle jag räkna med, och uppåt går det att gå lite hur som beroende på vad som ska göras..
 
Byggt ett Edvard med Älvsbyhus i Halland, kalkylen stämde till 99% , när vi gjort färdigt övervåningen landar vi på 3.5 och då är allting inräknat.

Tomt - 54000*
Nybyggnadskarta - 8950*
VVS - 173796*
Bygglov - 36574*
Pantbrev - 59875*
Bankavgift - 5000*
Lagfart - 4815*
Elkoppling - 35250*
Utsättning - 3150*
Garageplatta - 32750*
Kran - 1500*
Extra Tillval - 108542*
Slutbesiktning - 9620*
KA - 20000*
Container - 10500
Lägeskontroll - 2250
verktyg - 6500

Blacklink - ?
Spottar/EL extra överv. - ?
Fiber - 18750
målning fasad - 53-83k
tomtarbeten - ?

typ allt det jag har staplat upp där gick min insats åt. :D

Markarbete gick på 307k (Genom älvsbyhus - det enda jag ångrar p.ga. mkt dyrare)
 
vi fick lånelöfte först, och sedan gick vi vidare med byggkreditiv då man bygger nytt =)
 
R Rezzmaistro skrev:
Byggt ett Edvard med Älvsbyhus i Halland, kalkylen stämde till 99% , när vi gjort färdigt övervåningen landar vi på 3.5 och då är allting inräknat.

Tomt - 54000*
Nybyggnadskarta - 8950*
VVS - 173796*
Bygglov - 36574*
Pantbrev - 59875*
Bankavgift - 5000*
Lagfart - 4815*
Elkoppling - 35250*
Utsättning - 3150*
Garageplatta - 32750*
Kran - 1500*
Extra Tillval - 108542*
Slutbesiktning - 9620*
KA - 20000*
Container - 10500
Lägeskontroll - 2250
verktyg - 6500

Blacklink - ?
Spottar/EL extra överv. - ?
Fiber - 18750
målning fasad - 53-83k
tomtarbeten - ?

typ allt det jag har staplat upp där gick min insats åt. :D

Markarbete gick på 307k (Genom älvsbyhus - det enda jag ångrar p.ga. mkt dyrare)
Tack för ert svar.
Ja vi kommer inte att göra några tillägg. Vi behöver bara flytta från lägenheten då det inte är barnvänligt här och tar ens det billigaste huset och så får man göra extra saker efterhand. Nu inväntar vi kalkyl från Älvsbyhus samt planering med bank.
 
tommy121 tommy121 skrev:
Jag läste att jag redan nu kan ta ett privatlån för tomten och sedan använda tomten som kontantinsats. :)
Njaa. När banken tittar på om de vill låna ut till dig. Så kommer banken att kräva att du redovisar alla tillgångar och skulder du har. Då måste du redovisa att du har den skulden. Sedan vet jag att det förekommer att en bank accepterar att man har mindre än 15% i kontantinsats, och kan ta en del av det som blancolån. Men det ställer rätt höga krav på din ekonomi, din betalningsförmåga.

Observera att när banken räknar på om du har råd med lånet, så tittar de inte på dagens låga räntor, utan de räknar på om du klarar ekonomin även om räntan skulle gå upp till 7 - 8%, plus obligatorisk amortering på 2 - 3%.

.
 
  • Gilla
tommy121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.