Hej,

Hoppas detta blir en lång och framgångsrik tråd... :)

Jag håller på att lägga nytt gräs och tänkte passa på att gräva ner ett bevattningssystem. Eftersom jag har en Hubitat vill jag ju självklart styra bevattningen mha denna.

Min idé är att styra bevattningen med 5 stycken https://www.styrahem.se/p/385/ventil-for-vattenstyrning-12v-normalt-stangd. 2 utav dom blir för gräsmattans bevattning i två zoner. Alla kopplingar tänkte jag ha i garaget där jag drar ner rör/slang i krypgrunden och därefter ut under krypgrunden.

En första fråga...
Finns det något smidigt sätt att styra dessa 5 eller måste jag koppla alla till varsitt uttag? Jag tänkte tex på om det gick att använda TRÅDFRI Driver som seriekopplas, eller liknande.

Tankar?

Simon
 
Antar att du vill styra per krets. Jag hade köpt 5 st shelly1 om de går att styra med den automation du har vet jag inte men de går att styra med alla opensource så vem vet.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Shelly 1 som leby skriver bör vara vettigt då kan du utnyttja att både ventiler och puckarna som styr kan drivas via ett gemensamt 12 V aggregat/nätdon. Kan bli en ren och elsäker installation av det och att integrera dem via tex MQTT eller REST bör vara möjligt på de flesta hemautomatiseringsplattformar även din fast jag inte känner till just den.
 
tommib
Hur mycket kan/vill du pyssla själv med styrningen?

Detta är en utmärkt applikation för t.ex. en ESP8266-baserad liten kontroller som får styra ett reläkort som i sin tur styr ventilerna men det kräver en del eget utvecklingsarbete.

Som minsta nivå av säkerhet skulle jag rekommendera att du bygger in någon sorts hård timer som stänger av vattnet efter en viss maxtid. Det är trist om koden buggar ur och ditt bevattningssystem står och sprutar i flera dagar när du inte är hemma.

Själv har jag ett system från Hunter som jag köpte på Ebay. Fyra ventiler, regnsensor, styrenhet (som inte är kompatibel med något alls). Funkar prima. Jag hade nog även vid hemmabygge gått på lite mer seriösa ventiler och slangar (läs PEM med tillhörande kopplingar). Du vill inte ha fullt vattentryck på billiga ventiler och kopplingar som är oövervakade varken inomhus eller utomhus.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
TS. Tycker de där ventilerna ser ut att ha onödigt stort tryckfall över sig och väldigt smäck. Men nu var det ju inte det du fråga.

En Rachio controller för bevattning verkar vara väldigt bra kompis med Hubitat. Kör själv en Rachio controller och är väldigt nöjd. Det är en populära controller.

https://community.hubitat.com/t/supported-irrigation-controllers/12221

Kör du den setupen så måste du nog ha "riktiga" 24V ventiler som är brukligt. Typ Hunters ventiler.
 
  • Gilla
SimonZ
  • Laddar…
D
Shelly - kan man kommunicera med pucken via ett rest api, tex med luakod?
 
D Derbyboy skrev:
Shelly - kan man kommunicera med pucken via ett rest api, tex med luakod?
Ja det finns ett api som många använder, jag har gjort det nu i ett halvår och funkar fint. Just shelly1 har ”dry” kontakt, heter det potensfri?, så perfekt att styra lite ovanliga grejer.
 
tommib
Potentialfri.

Shelly 1 går att driva på 230 V AC, 12 V DC samt 24-60 V DC, intressant nog.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Tack för engagemanget!

Jag tänkte faktiskt om en hel del. Min plan nu är att göra kopplingsanordningen utomhus istället i en egenbyggd ventilbox. I ventilboxen har jag 24V ventiler ist för den jag länkade till i huvudinlägget. Som någon nämnde är det dumt med en plastig 15mm till ett sprinklersystem. Jag har också köpt en Orbit B-Hyve som är kompatibel med Hubitat.

https://www.amazon.de/dp/B07SKH5MFJ/
https://www.amazon.de/dp/B07951PHZT/

Återkommer med bilder när jag sätter igång. Prylarna är på posten och levereras denna veckan.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
tommib
Jag skulle ha länkat det jag köpte inser jag. Nu har du ju redan beställt, annars hade jag rekommenderat den ventillådan jag har (men inte använder). Den grävs ner i marken.
 
tommib tommib skrev:
Jag skulle ha länkat det jag köpte inser jag. Nu har du ju redan beställt, annars hade jag rekommenderat den ventillådan jag har (men inte använder). Den grävs ner i marken.
Vilken ventillåda har du? Jag tänkte gjuta något enkelt bara. Varför är ventillåda bättre?
 
Bra val TS. Du har inget förråd att sätta fördelaren i? Jag har satt min fördelare i vedboden. Inbildar mig att ventilerna kommer att strula mindre.
Dock så är ju ventillåda nedgrävd den absolut vanligaste installationsättet i t.ex USA så det är ju inga problem.
 
tommib
Kan visa ikväll, jobbigt från telefonen. Men du kan söka på puntoirrigazione på ebay.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bra val TS. Du har inget förråd att sätta fördelaren i? Jag har satt min fördelare i vedboden. Inbildar mig att ventilerna kommer att strula mindre.
Dock så är ju ventillåda nedgrävd den absolut vanligaste installationsättet i t.ex USA så det är ju inga problem.
Nej jag har tyvärr inte det. Däremot funderade jag på att isolera den gjutna ventillådan och ev sätta en pytteliten frostvakt. Men det kanske är overkill. :)
 
D
Vad för nytta har man av en puntoirrigazione, jag hänger inte riktigt med?

sätter man inte bara en fördelare (typ en sån som används till tappvatten/golvvärme), en 12v kulventil på varje utgång och sedan till spridaren? Kulventilen styra med en shelly, z-wave eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.