Har ett litet problem med min fönsterleverantör.

Har beställt fönster som är ganska stora och paketet kommer att vara 3800X800X2000 och nu säger dem att jag måste fixa någon som kan lasta av detta från lastbilen när den kommer. >:(

Jag har ju köpt ett fönster inklusive frakt.

Det är ju bara nu när fönstret är lite otympligt och att fraktbolagets vanliga truckar inte fungerar som dem börjar knasa 8merkostnad för fönsterföretaget).
De hävdar att de lvererar mest till företag och då har man någon på bygget som sköter detta, men nu har dem ju sålt till en privatperson och jag har ju ingen traktor eller truck...

Hur skall man göra?
Hoppas på snabbt svar då jag för en diskussion med den idag.
 
Jag har handlat mycket via internet (möbler osv) och haft alltid haft hemleverens. Vid samtliga tillfällen (utom ett) har chaufförerna tagit in allt skrymmande med kommentaren att det inte ingår men att de är schyssta och hjälper till (alla karlar). Bara en gång har det varit en kvinna, och då lastade hon ut godset ur lastbilen och dumpade det där. Enligt henne ingick inte leverens innanför min dörr.
 
Innanför dörr förstår jag att det inte ingår, men det enda jag vill är att dem lastar av det från lastbilen och ställer det på gårdsplanen.
 
Om det är ett litet större fraktbolag som dom anlitar måste dom ju ha en öppen kranbil som kan hissa ner paketet, dom kan ju inte begära att du skall hyra en truck för att lossa bilen när det finns olika typer av lastbilar som kan hantera sådana här elementära saker.
 
Visst finns det bilar med kranar, men jag antar att det blir till en lite större kostnad för företaget och det är därför de strular.

Jag vill egentligen bara veta vad som är allmän praxis.

Om det nu är så att dem inte erbjuder avlastning, vad kommer härnäst?
 
Praxis är enligt det transportbolag som vi som företag anlitar och som jag precis pratade med att du skall få paketet levererat hem och avlastat där det går.
Han såg inte meningen med att köra ut med en lastbil som inte kan lasta av, med typ lift eller kran.

Jag hade själv i somras en transport hem med 20 tunga slipers på 2 pallar, då jag bor på landet så kom dom naturligtvis ut med en kranbil och lastade av det utan att ens fråga.
 
Har precis pratat med VDn för företaget och enl honom så är det praxis innom fönsterbranchen att man levererar olossat, hur jag nu skulle veta det???

Är det någon som kan konfirmera/dementera detta?
 
Ja du det är praxis, mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Så här är det enligt Schenker, att du som kund skall kunna vara behjälplig på plats med att ta emot godset med för ändamålet lämplig utrustning typ truck eller tillräcklig handräckning. Går inte detta så får du ta godset till närmaste terminal och själv beställa och bekosta typ kranbil som kör ut godset till dig. Schenker hyr själv in sådana bilar ibland och dom betalar då 800:-+ moms i timmen + milkostnad.
 
Har du rätt i men vi som jobbar med transportbolag dagligen vet också att om dom inte kan lossa eller inte får tag på mottagaren för att få påskrivet på fraktsedeln så tar dom tillbaka det till terminalen och meddelar skriftligen kunden att det finns där och om du vill ha det utkört så kostar det extra om du inte hämtar det själv.
 
Hur hade du tänkt få fönstret på plats sedan om det inte går att få av med handkraft och du inte har tillgång till någon maskin?

Borde det inte vara smidigast att se till att få det på sin slutliga plats direkt när det levereras?
 
d-sajn skrev:
Har precis pratat med VDn för företaget och enl honom så är det praxis innom fönsterbranchen att man levererar olossat, hur jag nu skulle veta det???

Är det någon som kan konfirmera/dementera detta?
Det är snarare praxis att lossning ingår. Det är klart lättare att hantera detta vid reklamatioenr både från leverantör som kund....
 
Jag trodde också att det skulle vara lättare med reklamationer om man får det lossat.

Har haft en diskussion till och han skall be en av sina konkurrenter som har en lastbil med riktig avlastning att köra upp det till mig, tyvärr så kommer det att ta lite längre tid, men då de redan är två veckor för tidiga så gör det mig inte så mycket.

Angående installation av fönstrerna så är det inget jag kommer att ge mig i kast i, det lämnar jag med varm hand över till ett par hantverkare som lyckligtvis har fönsterinstallation som speciallité.
 
d-sajn skrev:
Jag trodde också att det skulle vara lättare med reklamationer om man får det lossat.

Har haft en diskussion till och han skall be en av sina konkurrenter som har en lastbil med riktig avlastning att köra upp det till mig, tyvärr så kommer det att ta lite längre tid, men då de redan är två veckor för tidiga så gör det mig inte så mycket.

Angående installation av fönstrerna så är det inget jag kommer att ge mig i kast i, det lämnar jag med varm hand över till ett par hantverkare som lyckligtvis har fönsterinstallation som speciallité.
Oftast brukar ju leverantören kåpa speditionen av en speditör för att sas sälja ansvaret vidare...
Det viktiga är att man gör sin mottagningskontroll och vrkligen fluktar in att inget är skadat. Sedan kan man iofs alltid hävda att montage entreprenören skadat fönstren vid montaget om man nu missat leverans reklamationen.. Om man vill svina lite:) Det är därför inga större företag bygger direkt mot privatperson iofs...
 
Gammal tråd och problemet redan löst, men kände ändå för att fylla på med lite information just angående stort/tungt gods.

Kolla leveransvillkoren!

Oftast står det "fritt på bil" - vilket betyder att det kommer en lastbil till dig och du förväntas ha en traktor eller liknande för att själv kunna lossa bilen.
 
Jag förstår inte hur de skall kunna leverera fönstren utan att lossa dem?
Har aldrig hört något så idiotiskt som att de som levererar inte skall lossa från lastbilen?
Vad händer om du inte kan lossa fönstren?

När sade leverantören att du själv skulle stå för lossning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.