A
Hej,

byter fönster och det trillar ibland av putsflagor.
Ska man laga med c-bruk, kalk eller vad?
 
  • Skadad puts vid nytt fönster där putsflagor har lossnat och lämnat en synlig spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar på avflagad puts vid fönsterkarm under byte av fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bruk kan jag inget om , men ofta sätter vi upp plåtlister runt fönsterbyten , alltså vanliga L-profiler , men då får du ju knacka bort all puts
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ja, det blir nog för mycket jobb :(
 
A
Nån som har nått förslag? :)
 
Brädinfodring kanske, att laga så måste du knacka ner allt, skarvarna mellan nytt och gammalt kommer att synas bra, putsar du om så täck in allt med plast och tape, puts fastnar bra på allt. Lie mer isolering mellan karm och vägg, annars får du korsdrag där.
 
A
J jonaserik skrev:
Brädinfodring kanske, att laga så måste du knacka ner allt, skarvarna mellan nytt och gammalt kommer att synas bra, putsar du om så täck in allt med plast och tape, puts fastnar bra på allt. Lie mer isolering mellan karm och vägg, annars får du korsdrag där.
men det är ju ett galet jobb? Varför går det inte laga i flagorna med nått? Hur brukar man göra när sådant här händer?
 
Det går att laga, lite kalkputs löser du det med. Täck så du inte kladdar och vattna och använd pensel/ filtbräda för att få ihop skarvarna. Riv ytan med en liten kanitz.
 
Johan1975z skrev:
men det är ju ett galet jobb
Vad som menas med galet jobb är upp till var och en att ta åt sig om vad som är bäst eller enklast.
 
Jag tog den enkla vägen ut - Monterade 3 fönster i källaren idag och specialbeställde plåtprofiler till ändamålet.
Nytt fönster installerat i källare med specialbeställda vit plåtprofiler, intill ojämn brun putsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snyggt - Diskutabelt, smidigt - Japp! Putsen är tyvärr inte direkt rak..
Och nej, grunden skall inte vara brun i framtiden, måste bara få tummen ur på den....
 
Redigerat:
Ser ut att vara kalkputs som är relativt enkelt att bättra. Jag brukar använda torrsläckt kalk som finns i byggvaruhandeln och tvättad sand, blandar en del kalk och två delar sand med vatten till smidig konsistens. Låt gärna blandningen stå och mogna någon vecka med lock på innan du använder den (den kan stå länge med lock utan att försämras). Kalkputs är bra och lätt att jobba med för amatörer, man har i nästan obegränsad tid för arbetet.
Lite tips för underhåll av kalkputsfasader.
http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/handle/raa/7702/Varia 2014_34.pdf?sequence=1&isAllowed=y
 
A
hscn hscn skrev:
Ser ut att vara kalkputs som är relativt enkelt att bättra. Jag brukar använda torrsläckt kalk som finns i byggvaruhandeln och tvättad sand, blandar en del kalk och två delar sand med vatten till smidig konsistens. Låt gärna blandningen stå och mogna någon vecka med lock på innan du använder den (den kan stå länge med lock utan att försämras). Kalkputs är bra och lätt att jobba med för amatörer, man har i nästan obegränsad tid för arbetet.
Lite tips för underhåll av kalkputsfasader.
[länk] 2014_34.pdf?sequence=1&isAllowed=y
hur tar jag reda på om det är kalk? Spelar det någon roll eller kan jag laga mer kalk ändå?

finns det färdig kalk o köpa så man slipper blanda?
 
A
Kan tillägga att fasaden gjordes om för fem år sedan. Vet inte om det spelar nån roll..
 
Går det att smula mellan fingrarna är det rent kalkbruk. Helst ska det vara amma bruk när man lagar, men absolut inte styvare/hårdare. Det är alltså mindre risk med kalkbruk på bruk med lite cement än tvärtom.

Färdigblandat finns men du får kanske beställa t. ex. detta https://www.beijerbygg.se/wcsstore/.../001339583_produktblad_140207_160507_0018.pdf

Om det är hårdare/starkare puts kan detta vara lämpligare. https://www.se.weber/files/se/2020-04/webercal_148_hydrauliskt_kalkbruk.pdf
 
Det spelar roll, hoppas det var en seriös firma så man inte utfört med för starkt bruk. Många reveterade hus har förstörts med starkt cementbruk under senare år. Du ska säkert laga med den starkare varianten
 
Jag har som amatör jobbat lite med Weber 148, som länkats ovan. En sådan lagning fixar du med det, tror jag. En fördel gentemot annat bruk är att en öppnad förpackning kan stå flera år utan att förstöras, så det funkar bra att ha hemma för småreparationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.