Hej,

Vi håller på undergjuta källarväggarna för att få plats med dränering, isolering och golvvärme. Golvnivån kommer vara samma som innan. Vi har kommit till den sista sektionen och behöver er hjälp (har sökt forumet utan att hitta svaren jag letar efter).

Inkommande vatten och avlopp kommer in här. Planen längre fram är att bygga ut och tanken är att köra ut vatten genom väggen igen och runt huset när planerna väl kommer till kraft. Byggnaderna kommer vara separerade men sitta ihop i fasaden så vattenmätaren kommer vara kvar på samma plats den är idag.

Hur ska jag förbereda för att leda ut ett vattenrör innan jag gjuter igen? Är alternativet att borra genom väggen när det är dags ovanför golvet vi ska gjuta eller finns det någon slang/rör jag kan gjuta i redan nu för att bara sticka ned en vattenslang i senare?

Behöver jag tänka på något annat innan jag gjuter in nuvarande renslucka osv i undergjutningen?

Notera att nedgående avlopp/stammar på bilden är temporärt dragna tills undergjutningen är klar, rensluckan är planerad att vara kvar men den kommer under golvhöjd och täcks med en lucka förslagsvis, eller bör jag dra den ovanför golvnivå? Rummet i sig kommer bli ett badrum.

Temporärt dragna avloppsrör och vattenledningar i en öppen källargrund inför undergjutning för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temporära avloppsrör och vattenledningar i en källarrenovering, med synlig jord och väggundergjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarrum under renovering med temporära avloppsrör och utsatt område för undergjutning i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett badrumsprojekt med mått, avlopp, inkommande vatten och planerad utbyggnad markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns många fler frågor kring projektet, men det här är det som är näst på tur.

Glad Påsk!

Vänlig hälsning
Kent
 
Spännande projekt!
1) Vad innebär "undergjuta" väggarna? Använder du expanderande betong för att inte huset ska sätta eller... (Har liknande funderingar runt detta.)
Men vad har detta med dränering att göra? (du tänkte väl golvvärmen?)

2) Lite svårt att se, men verkar som du har järnrör för inkommande vatten. (men det kanske håller på att vara dags att byta till stoppkranen?)
Vad jag förstår, så håller du på med en dränering samtidigt, i så fall skulle jag lagt ned slangen i samma grop runt huset. Kopplat in den efter vattenmätaren (med en stoppkran) och lämnat tillräckligt med slang i andra änden för inkoppling där.
Fungerar det inte får du dra vattenledningen förslagsvis under taket tvärs genom huset.
Väldigt svårt att lägga ned transportrör för vatten ledningar - t.ex 32mm vattenslang är väldigt svår att böja. För el-ledningar fungerar det mycket bättre.

3) Jag gillar stora rensluckor under golvet just innan avloppet lämnar huset (om det är möjligt).
Då kan man snabbt avgöra - är problemet innanför eller utanför huset.
Men det utesluter inte at du sätter någon fler möjlighet att nå avloppet ovan golv. Det avlopp som är mest kritiskt är från köket (med allt fett osv.) Det bör man ha god koll på.

4) Jag förstår att kopplingarna är temporära. (man bör alltid undvika 90° böjar 2*45° eller en långböj är betydligt bättre i alla sammanhang) sedan lutningen är viktig.
Både för stor lutning och för liten lutning brukar medföra problem av olika slag när det gäller avlopp. 2° är ganska bra tumregel.
 
Ja, jag har gjutit sektionsvis med formar mot väggen. Först grovbetong ca 30cm upp och sen expanderbetong sista 4-5 för att det ska flyta ut under väggen ca 90cm i längd per mall. Eftersom vi inte ska flytta ned golvet så har vi undergjutit halva väggen, ca 15-20 cm djupt enligt byggnadsingengörs beskrivning.

Dräneringen för golvet är tänkt med 15cm singel för kapilärbrytande effekt och sen lägga ned radonrör, dvs inget som kopplas på utvändig dränering men som ska förhindra större delen av fuktvandringen. Uppepå det blir det EPS betong och sen flyta in golvvärme.

Vi har tyvärr gjort detta i lite omvänd ordning. Vi vart försäkrade av flera att muren går ner 30-40 cm längre än golvet så huset hade redan dränerats på utsidan innan vi bilade upp golvet och insåg att den inte djupare. Stocken går dock långt ner, så vi har kliat oss lite i huvet över det. Vi har inga problem med fukt, men sanden som ligger idag blir fuktig under vissa perioder. Enda fukten vi har sett är på muren i hörnen ovan mark och vi har inte en susning om hur det kommer sig. Det är bara korta perioder.

Inkommande vatten är plaströr, samma med avloppet. Tur nog var det gjort innan vi flyttade in. Det är gjutjärnsrör kvar för avloppet till köket och en del som inte bytts ut av inkommande vatten efter vattenmätaren. Allt det kommer ryka när golv osv börjar komma på plats. Det kanske är bättre som du säger att dra det från VV/Bergvärmen och sen gå vidare från det i taket eller längs väggen till nya delen. Varmvatten ska ju också dit, samt el osv.

Till utbyggnaden tänkte vi koppla på avloppet utanför huset istället för inne i huset. Vi vet inte om vi ska bygga med källare ännu eller inte så det är lite sånt som avgör också. Bilderna nedan visar rummet med bergvärmen på ritningen.

Delvis gjuten fundamentsektion med formar mot en vägg och grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarrum under renovering med synlig betongväggar, en stolpe i mitten, och byggmaterial inklusive en dammsugare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med gjutningsformar, spadar och hinkar i ett utgrävt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kom på att inkommande vatten inte har något skyddsrör, vilket det inte haft när förra plattan göts heller. Jag måste stänga av hela servisen och be kommunen ta bort vattenmätaren för att göra nått sånt. Behövs det? Kan jag klippa upp och trä på ett skyddsrör på en halvmeter eller så för att kunna byta ut det när dagen kommer att det behöver bytas?
 
J Jaderlund skrev:
Kom på att inkommande vatten inte har något skyddsrör, vilket det inte haft när förra plattan göts heller. Jag måste stänga av hela servisen och be kommunen ta bort vattenmätaren för att göra nått sånt. Behövs det? Kan jag klippa upp och trä på ett skyddsrör på en halvmeter eller så för att kunna byta ut det när dagen kommer att det behöver bytas?
Jag har samma dilemma - Glömde skyddsrör på PEM slangen till och från Vattenmätaren. Har inte gjutit igen golvet just där men måste då strypa i gatan för att sätta på skyddsrör - Så jag planerar att göra som du beskriver, klippa upp ett rör och tejpa ihop. Låter som en fungerande lösning.
 
  • Gilla
Jaderlund
  • Laddar…
Tack för bildena!
Ett fantastiskt jobb du gör. Gjutningen ser väldigt bra ut. (blir nästan lite avis :oops: )
När du blandar betong på detta sätt - först grovbetong och sedan expander betong - väntar du till grovbetongen har härdat innan du häller dit expanderbetongen? (Vibrerar du betongen på något sätt?)
Hur mycket betong ryms i formen ungefär? (blandar du i en hink?)
________________
Dränering med radonrör - det är för att komma ned i diameter?
Men var är det tänkt att ev. grundvatten i radonröret ska ta vägen?
Vet du vilken nivå grundvattnet ligger på under golv?
Vad är det för typ av sand / eller mark? (badstrandssand eller är den finare)
Kändes spontant inte optimalt att du hamnar under den "yttre" dräneringen... (men beror på grundvattennivån).

Jag förmodar att du tänker lägga golvvärmen i putsen? (blir ganska tjock puts?)
Eller tänkte du placera den i EPS-betongen? (inte optimalt eftersom EPS-betong är isolerande.)
Har du funderat på helheten när det gäller golvvärme i källare? (en liten utmaning - beroende på markförhållanden - men det kanske du har koll på?)
Blir EPS-betongen den enda isolering mot mark? (vet du om man armerar EPS-betong som "vanlig" betong?)
Såg något om ett badkar... Är väggarna isolerade på utsidan? (med Pordrän eller liknande?)
Fukthantering är alltid en utmaning och i synnerhet i en stenkällare.
 
A Albireo skrev:
Tack för bildena!
Ett fantastiskt jobb du gör. Gjutningen ser väldigt bra ut. (blir nästan lite avis :oops: )
När du blandar betong på detta sätt - först grovbetong och sedan expander betong - väntar du till grovbetongen har härdat innan du häller dit expanderbetongen? (Vibrerar du betongen på något sätt?)
Hur mycket betong ryms i formen ungefär? (blandar du i en hink?)
________________
Dränering med radonrör - det är för att komma ned i diameter?
Men var är det tänkt att ev. grundvatten i radonröret ska ta vägen?
Vet du vilken nivå grundvattnet ligger på under golv?
Vad är det för typ av sand / eller mark? (badstrandssand eller är den finare)
Kändes spontant inte optimalt att du hamnar under den "yttre" dräneringen... (men beror på grundvattennivån).

Jag förmodar att du tänker lägga golvvärmen i putsen? (blir ganska tjock puts?)
Eller tänkte du placera den i EPS-betongen? (inte optimalt eftersom EPS-betong är isolerande.)
Har du funderat på helheten när det gäller golvvärme i källare? (en liten utmaning - beroende på markförhållanden - men det kanske du har koll på?)
Blir EPS-betongen den enda isolering mot mark? (vet du om man armerar EPS-betong som "vanlig" betong?)
Såg något om ett badkar... Är väggarna isolerade på utsidan? (med Pordrän eller liknande?)
Fukthantering är alltid en utmaning och i synnerhet i en stenkällare.
Jag väntar 4-5 dagar eller längre med att lägga på expanderbetongen enligt rekommendation från Combimix då krympningen är till största del klar då. Jag har vibrerat allt manuellt med olika pinnar och plankor som anpassats för ändamålet, det är lite slitigt men fungerar bra.

Det varierar i formarna men jag brukar köra i mellan 6-9 säckar per form, hörnen tar kanske 10-12 säckar kanske och sen varierar expanderbetongen efter det eftersom jag gjuter mellan 1-4 sektioner åt gången. Jag har blandat allt med en https://www.bauhaus.se/handomrorare-collomix-ergomix-1300-wk-1300w som har fungerat bra. Mest för att projektet görs under vintern och alla material är i källaren redan för att inte bli för kalla. Såg att det nu finns en minitombola på Biltema som hade passat perfekt annars.

Jag lägger singel som ett kapillärbrytande lager som jag refererar till dränering. Det kommer aldrig in några mängder vatten i källaren men markfukt finns. Grundvattnet ligger ca 3-4 meter under golvet. Det är sand huset är byggt på. Det packas hårdare än badstrandssand. I singlet lägger jag ett 60mm dräneringsrör som jag kan koppla på till en radonfläkt om det behövs eftersom det finns i området.

Nej, det är inte optimalt att vara under yttre dräneringen och vi har konsulterat ett ingenjör gällande hela projektet och kommit fram till att om vi bygger diffusionsöppet och lägger golvnivån över dräneringen så kan golvet ändå andas bort ev fukt som kommer in av att det ligger under dräneringen.

Vi lägger golvvärmen i flytspackel ovanpå EPS betongen. Det blir ca 20-25cm EPS betong. Jag är medveten om omvänd fuktvandring och effekten som kan bli om man stänger av golvvärmen hastigt men det är vårt permanentboende och värmen kommer ändras i takt med säsongen som regleras av bergvärmen. EPS betongen armeras inte, men flytspacklet ovanpå kan armeras. Det beror också på vilken typ av platta man ska göra om den kräver andra lösningar som tex cellplast och armerad betongplatta.

Väggarna har 200mm pordrän redan och det är märkbart varmare sen de kom på.

Jag hoppas det svarade på lite av dina frågor. Jag går fortfarande lite fram och tillbaka mellan EPS betong och XPS skivor, men vill hålla det så fritt som möjligt för fukten att vandra när det behövs. Det kommer inte läggas ner ett lager plast i konstruktionen.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Jag tror du är på rätt väg. (gillar din lösning). Tack för utförlig beskrivning av arbetsmomenten.
Massor av jobb, men ganska kul ändå ;) - Jag blev inspirerad...
Hoppas ditt "sista problem" löser sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.