Det som är ett rimligt pris på material är det hantverkaren betalar, plus 10-20 procent. Den återstående kostnaden får hantverkaren ange i sin timdebitering.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Ni är inte nöjda förens hantverkaren står med mössan i ena handen och en tusenlapp i andra och bönar och ber om att få jobba hos er.
Vänligen sluta ljug om dina kunder.
 
  • Gilla
martin43 och 6 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Varför ska installatörer ha stora rabatter som inte kommer kunden till del?
För att dem handlar för mångmiljon belopp varje år hos just den butiken?
 
Fairlane
Rekommenderat pris... Många tillverkare har det på sina prylar för att de ska klassas som premium eller vad det nu kan vara. Jag köpte för några år sen en tvättmaskin från Siemens för 5000 kronor. Rekommenderat pris 9500:-. Alla butiker tog mellan 5000 och 6000 inklusive hemkörning.

Calore, skulle du varit nöjd om du fått betala rekommenderat pris av någon som inte ens ville uppge priset?
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Fredrik Gustafsson 71 Fredrik Gustafsson 71 skrev:
Många gånger går det betydligt snabbare om man är 4 gubbar, tex altan bygge.
Helt rätt beroende på vad man gör men Tar det värkligen MiNDRE timmar om ni är 4 gentiomt 1 ?
Min ärfarenhet är att mindre jobb alltid tar mer timmar desto flera man är DÄRIMOT är jobbet tilräckligt Stort eller lång tid så kan man helt plötsligt tjäna på att vara flera Man koplimenterar varandra samt att man får momentum så man orkar ligga på ordentligt
;)
 
Berna2 Berna2 skrev:
Helt rätt beroende på vad man gör men Tar det värkligen MiNDRE timmar om ni är 4 gentiomt 1 ?
Min ärfarenhet är att mindre jobb alltid tar mer timmar desto flera man är DÄRIMOT är jobbet tilräckligt Stort eller lång tid så kan man helt plötsligt tjäna på att vara flera Man koplimenterar varandra samt att man får momentum så man orkar ligga på ordentligt
;)
Kan tänka mig att iaf altanbygge kan det finnas med flera personer, balansera och placera infästningar går snabbare med en, någon kan sköta sågen konstant vilket kan vara effektivt osv.

Men för små projekt blir det nog ofta typ. 1+1 = 3. ....
 
  • Gilla
Berna2
  • Laddar…
J
C Calore skrev:
Ett RIMLIGT pris borde vara det som tillverkaren sätter som rekommenderat pris.

Ni är inte nöjda förens hantverkaren står med mössan i ena handen och en tusenlapp i andra och bönar och ber om att få jobba hos er.
Nej. Öka lönsamheten genom timdebitering. Jag betalar gärna mer i timmen bara jag inte får betala 5ggr mer än normalt/rimligt pris för en produkt. Dvs din intäkt blir densamma, men förståelig.

Vad hindrar dig från att sätta en timdebitering som gör att du tillsammans med rimligt pris på produkterna får samma vinst?
 
  • Gilla
Stibbadrill och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, helt fri prissättning är det inte. Man kan inte ta 10000 kr för ett vägguttag bara för att kunden inte frågat innan och sen hänvisa till fri prissättning.

Att begära in en offert innan och skriva avtal är såklart bra, jag gör det gärna på stora jobb, som när jag la om taket i höstas. Däremot så är det rätt mycket overkill om jag bara vill ha ett uttag i carporten.

Vad ska jag förövrigt få in i avtalet? Timpris såklart, men hur detaljerat ska det vara sen? Pris på varje enskild sak (som jag självklart som kund inte behöver veta vad det är)? Hur många gånger grossisten ska besökas? Var hantverkaren bor (han kanske bor 10 mil bort och tar hem bilen varje kväll)? Hur mycket tid jag ska betala för som jag inte har någon nytta av (lunch, frukost, samtal med andra kunder, samtal med chefen om saker som inte rör mitt uppdrag etc)? Hur noga man än är missar man garanterat något och de fula typerna tar chansen att lägga på några tusenlappar och hänvisar till fri prissättning.

Vi får inte glömma att det nog egentligen är utföraren som har störst behov av ett avtal om man inte är överens. Det är de som måste kunna visa på vad man varit överens om.

Bara för att vara tydlig: Jag högaktar de flesta hantverkare och har själv aldrig blivit lurade, tvärtom har jag haft vettigt folk hos mig. De får jättegärna ta frukost hos grossisten om de vill, men jag vill inte betala för tiden om de sitter ner en timme där. Får de något akut som de måste åka på (annat uppdrag, sjuka barn etc) så är det helt ok också, men då vill jag inte betala servicebil 2 ggr för att de måste komma en gång till. Jag hade en elfirma hemma som var tvungen att åka iväg vid två tillfällen för att komma tillbaka en annan dag. Jag fick en räkning på en resa, inte tre, vilket känns rimligt.
Ett mejl som frågar om vad hantverkaren kostar för att installera något inklusive materian och ROT/RUT-avdrag, där kunden begär en bindande offert är också ett avtal om båda parter går med på villkoren, så det är bara hitte-på-svårighet att begära offert och ingå avtal. Du begär ett fastpris på hela uppdraget givetvis, timpriset är ointressant, liksom påslaget eller vinstmarginalen. Det är kundens totalkostnad som är intressant och viktig. Samt det enda som kan jämföras mellan olika hantverkare.
 
connywesth connywesth skrev:
Ett mejl som frågar om vad hantverkaren kostar för att installera något inklusive materian och ROT/RUT-avdrag, där kunden begär en bindande offert är också ett avtal om båda parter går med på villkoren, så det är bara hitte-på-svårighet att begära offert och ingå avtal. Du begär ett fastpris på hela uppdraget givetvis, timpriset är ointressant, liksom påslaget eller vinstmarginalen. Det är kundens totalkostnad som är intressant och viktig. Samt det enda som kan jämföras mellan olika hantverkare.
Kan inte påstå att jag har så mycket erfarenhet, men jag har iallafall aldrig ens tänkt tanken att begära fastpris för nåt som tar typ 1-2h för 80% av alla kunder.
För då kommer hantverkaren basera sin offert på de sista 20% och offerera ett pris baserat på 4h...vilker alltså är dyrt för mig som kund.

Och fastpris som ovan, då ska man också vara tydligt med att det isf verkligen är allt.
Annars kan ju en "administrationsavgift" dyka upp som gubben i lådan, det tillhör ju inte "offerten".
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B Byggapålite skrev:
För att dem handlar för mångmiljon belopp varje år hos just den butiken?
Jäklar vad de installatörerna måste ha varmt hemma. Eller bo stort. Om man nu alltså handlar värmeanläggningar för miljonbelopp varje år!

Eller du menade kanske att deras KUNDER köper varor av installatörens leverantör genom dem varje år? Där installatören lägger på en del för sitt besvär.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jäklar vad de installatörerna måste ha varmt hemma. Eller bo stort. Om man nu alltså handlar värmeanläggningar för miljonbelopp varje år!

Eller du menade kanske att deras KUNDER köper varor av installatörens leverantör genom dem varje år? Där installatören lägger på en del för sitt besvär.
Rent tekniskt sett så är det företaget som köper varorna och ligger ute med pengar, och sen fakturerar kunden, eller brukar du be grossisten skicka fakturor till kunden? sjukt
 
Smillan1000 skrev:
Jag är självklart inte emot raster och jag förstår att jag inte kan dra av på arbetstiden för att jag tycker de jobbat långsamt. Men däremot för att båda åker iväg för att handla osv. Efter att ha pratat med konsumentverket och en annan i branschen som sa att han i vanliga fall gör en VP-installation på 2 dgr, plus att han beräknar det extra jobbet till en dag, har jag betalat vad jag anser är skäligt, nämligen för totalt 4 dgr (36h) samt materialet enligt faktura. Avvaktar reaktion.
Du är en tjuv, jag hoppas du hamnar hos fogden.
 
Jag fick en faktura av data firman som gör min hemsida på 13000 plus moms, jag tänker bara betala 200 för det är vad jag tycker är skäligt för lite knapptryckningar .
 
C Calore skrev:
Du är en tjuv, jag hoppas du hamnar hos fogden.
Då skulle han bara bestrida, hänvisa till att det inte är skäligt. Hänvisa till bland annat uppskrivna tider, "par-körningen" och trovärdigheten för företaget skulle därmed vara ganska låg - och TS skulle få rätt i slutändan.
Så "hamna hos fogden" gör han inte.

Självklart kan det finnas saker som talar till företagets läge i "skarpt" läge, men inget som framkommit.


C Calore skrev:
Jag fick en faktura av data firman som gör min hemsida på 13000 plus moms, jag tänker bara betala 200 för det är vad jag tycker är skäligt för lite knapptryckningar .
Men förstår du inte, det är 1000kr "knapptryckningar" sedan är 12 000 för "konsulten" ... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
L larka742 skrev:
Men förstår du inte, det är 1000kr "knapptryckningar" sedan är 12 000 för "konsulten" ... ;)
Och funkar det inte sedan, är det inte hans problem!
 
  • Gilla
Kalendern och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.