Har tröttnat på att treva mig fram på vinden mellan takstolarna så det är dags för ett riktigt golv. Måste komma åt lite för installationer som kabeldragning så tänkte lägga 28x70 glest, typ med en bräda emellan. Eller skall jag lägga något annat?

Har hört att tryckimpregnerat inte är lämpigt på vind eftersom det drar åt sig fukt, stämmer det? Jag vill alltså bara egentligen ha ett genomtrampningsskydd som hindrar att jag mosar isoleringen. Inga krav på utseende. Det är kallvind med vissa mögelproblem, byggt 1974, men inte värre än vanligt.
 
Vanlig råspont är ju billigt och lätthanterad.
 
  • Gilla
0rbitt och 2 till
  • Laddar…
På olika ställen har jag brädor, plywood och golvspån, alla sätten är bra.
Råspont är bra om du får in långa brädor. Golvspån är ju breda istället.

Protte
 
janwide
Tryckt virke vill man inte ha inomhus eftersom det kan avge onyttiga ämnen.
 
  • Gilla
Edgarsven
  • Laddar…
Jag hade valt virke framför spån. Främst för att jag inte har kontroll på vindens fukthalt. Spånskivor har en tendens att tappa formen i fukt.

På min vind valde jag råspont, de finns i två bredder 95 och 120mm. Jag valde 120mm eftersom det blev färre bräder att hantera.
 
Råspont blir det nästan inget spill av så det la jag på min vind.
 
Tack för alla svar! Det måste vara glespanel så jag kommer åt att dra kabel från rummen upp på vinden för larm och internet. Men då vet jag att det är virke som gäller. Satsar nog på 28x70 eller panel typ 21x120. Eller lägger råspont med lucka var tredje bräda så man kommer åt.
 
Ska det inte vara täckande så använd vanligt regelvirke 45x195. Det blir för klent annars.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ska det inte vara täckande så använd vanligt regelvirke 45x195. Det blir för klent annars.
Bra tips! Det är ju tyvärr 120cc mellan takstolarna. Dock lite dyrare.

Menar du att 21x95 råspont håller att gå på om man täcker en större yta? Kanske i så fall får vara noggrannare och lämna hål där kablarna kommer upp, råspont är ju rätt billigt.
 
Nja,
Egentligen kostar det mesta virket ungefär lika mycket per volym, 90x45 är ungefär dubbelt så dyrt som 45x45 per meter, eftersom det går åt dubbelt så mycket råmaterial till 90x45.
 
Som jag ser det så har du två val. Men båda är att köpa golvspån. Första är att bara lägga ut skivorna men omlott. Det håller att gå på och du kan ändra. Det andra är att göra allt rätt från början. Höj med reglar. Mer isolering. Sedan kan du limma samman golvspånet till en enda stor platta.
Fuktproblemen bör du fixa först.
 
Hej
Kan svara på en fråga ovan. råspont 21x95 håller att gå på med 120 cc. Har lagt det ovanför garaget, i oisolerat vindsutrymme, just för att kunna gå upp där utan att skada isoleringen.
Det sviktar lite men håller gott att gå på eller ställa lite lätta saker däruppe. (Jag vet, takstolarna är inte beräknade för last på underramen).
Gör bara inte mitt misstag, lade in golvet sent på hösten, råsponten låg ute i carporten tills jag använde den. Det vart lite springor när de torkade senare. Det funkar men inte så snyggt som jag vill ha det.
 
Använd 21x195 om du ska ha bara lösa brädor, håller bättre än 21x95. Eller åk till en liten "bondsåg" så kan du få lite bredare, byggvaruhusen har inte så breda dimensioner.
 
21x95/120 råspont håller, fast med obehaglig svikt, om det läggs som ett helt golv där spånten gör nytta och fördelar lasten till brädorna runtom. Dock så tolkade jag behovet att lägga golv som typ glespanel, dvs varje enskild bräda måste klara lasten från en vuxen karl. Då är det bara 45x145-195 som duger om man inte vill riskera att trampa igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.