Även där har man ju ett lock som dessutom brukar vara låsbara så risken att barn kommer åt uttagen får väl anses vara "lite lägre".
 
M -MH- skrev:
Det sitter två hemma hos mig, 16A och 32A röda CEE direkt under elskåpet. Är på ca 130cm höjd. CEE har väl inga petskydd?
Regeln om 170 cm gäller i utrymmen dit barn har tillträde. Sitter uttaget i en verkstad eller liknande där barn inte förväntas vistas utan uppsikt så finns inte samma krav.
 
Erfaren svenska elektriker på behörig svensk elfirma installerade CEE-3-fas-kombi-uttaget ifråga. De var två man på jobbet. Då borde åtminstone någon av dem kunna installationsreglerna och ha kunnat ha stoppa den andra om denne skulle göra något fel. CEE-uttaget skyddas även av jordfelsbrytare.

Men regeln om viss höjd över mark för placering av uttag, är inte den en gammal regel, innan jordfelsbrytare hade upptäckts?

"1,7 meter över mark, eller skyddas på annat sätt"
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Erfaren svensk elektriker på behörig svensk elfirma installerade CEE-3-fas-kombi-uttaget ifråga. Det skyddas även av jordfelsbrytare.

Men regeln om viss höjd över mark för placering av uttag, är inte den en gammal regel, innan jordfelsbrytare hade upptäckts?
Nej, den regeln gäller i allra högsta grad trots att man har jordfelsbrytare. En jfb ger exempelvis ingen vidare hjälp om ett barn skulle komma åt fas och nolla samtidigt. Jfb är ett sista skydd mot att strömmen tar en felaktig väg i anläggningen. Att installera en säker anläggning efter rådande standard är alltid att föredra.
 
Sitter cce uttaget lägre än 1,7m så har elektrikern gjort fel.

Se ANM. Under 41A.2.6.
436 40 00, utg 2 det är boken jag hade tillhands nu. Det finns en utg. 3
Är säker på att det är med i den också.
Utdrag ur regelbok om placering av eluttag i förhållande till golv och barnsäkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Och regel är som sagt minst 50 år gammal och jag håller helt med om att en JFB BARA är ett tilläggsskydd och på intet vis ersätter/åsidosätter nått annat.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Nu är vi kanske långt från sakfrågan, men jag vet knappt en enda ladugård på de bondgårdar jag varit vid som inte har ett trefasuttag i brösthöjd eller lägre. Själv har jag ett på landet som sitter mindre än en halvmeter från marken. Numera i ett skåp förvisso, men så har det inte alltid varit.

Jag förstår att det delvis är problematiskt, men det är ändå väldigt vanligt förekommande i vissa sorters miljöer.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
JFB är ett grundkrav på cee uttag upp till 32A om de är avsedda för flyttbar elmaterial utomhus. Se 411.3.3
Fotografi av en sidan i en handbok som beskriver installationskrav för jordfelsbrytare och undantag för uttag, markerad med gul highlighter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det är INTE "skyddade på annat sätt" enl. 41A.2.6
436 40 00, utg 2
 
Redigerat:
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu är vi kanske långt från sakfrågan, men jag vet knappt en enda ladugård på de bondgårdar jag varit vid som inte har ett trefasuttag i brösthöjd eller lägre. Själv har jag ett på landet som sitter mindre än en halvmeter från marken. Numera i ett skåp förvisso, men så har det inte alltid varit.

Jag förstår att det delvis är problematiskt, men det är ändå väldigt vanligt förekommande i vissa sorters miljöer.
Det är väl inga problem att ha uttag på 1,7m för vuxna.
Går inte det att ha uttagen så högt då sätter man blockerade uttag.

Jag skulle aldrig tulla på reglerna då jag är rädd om de små.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
H HSP skrev:
Det är väl inga problem att ha uttag på 1,7m för vuxna.
Det har jag inte påstått heller. Jag konstaterade bara att det inte är ovanligt med uttag i strid med den regeln.
 
H HSP skrev:
Sitter cce uttaget lägre än 1,7m så har elektrikern gjort fel.

Se ANM. Under 41A.2.6
[bild]
Nej man får se till de andra "eller" villkoren också givetvis och i detta fallet då den sista just för CEE416 delen dvs utförandet på dem. Inget som man ska behöva skärskåda naturligtvis bättre att sätta dem rimligt högt ett intervall som i många fall börjar > 1300 mm med ytterligare en vanlig angivelse > 1500 mm förutom den överförda från äldre regelverk dvs > 1700 mm. Blockerat utförande av någon klass som är i längden hållbar eller ens fyller syftet att blockera mot brytaren är udda fåglar särskilt i nutid och om de inte ska vara rejält dyra.

JFB faller in i sammanhanget som du skrev på helt andra premisser och har inte med höjden att göra. En höjd där det dessutom blir naturligt lätt att använda en trefashandske hamnar normalt inte så mycket lägre än de 1700 mm man inte behöver se som hackade i stentavlorna men en vettig utgångspunkt ändå.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det har jag inte påstått heller. Jag konstaterade bara att det inte är ovanligt med uttag i strid med den regeln.
Som den lagläsare du som jag uppfattar det är eller roas av bör det väl vara självklart att bena ut vad som står i det som visats tidigare. :) Dvs just de heliga 1700 mm är knappast det och kan avgöras med de andra klart avledda logiska följderna under brukande av sunt (fackmässigt) förnuft.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Angående blockerade uttag så är de inte ovanliga bara för att de inte finns på Clas, jula, eller biltema. Har satt upp åtskilliga sådana i miljöer där mycket folk vistas.
Att de är dyra om de är av bra kvalitet håller jag med om. Jag värderar barns liv högre än vad ett uttag kostar.
Men det går att sätta in uttaget i en låst låda om man håller lådan låst.
Men enklare är att sätta uttaget på en höjd som är säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.