P plingplong skrev:
Hej!
Hur ska man se på detta... vår granne bygger nu ett plank (ca 4 meter), mot vår tomtgräns. Planket kommer att synas tydligt från vår altan där vi ofta sitter. Är nu rädd för att plankets avigsida kommer att hamna mot vår tomt, och det känns ju inte så kul. Vad är brukligt? De kommer sannolikt inte vilja ha avigsidan mot sin egen altan... och vill inte så gärna hamna i någon dispyt, hu!
Tankar kring detta?
Kontakta kommunen och begär tillsyn. Be att få vara anonym så du slipper bli ovän med grannen. De får inte bygga plank i tomtgräns. Läs på byggreglerna så ser du!
 
B Byggdjuret skrev:
Ingenting är så enkelt som du vill ge sken av. Om grannen bygger sitt plank planstridigt. Så ska man göra en anmälan till kommunen om svartbygge. Därefter kommer kommunen att ta ställning till problemet. Det är den korrekta vägen enligt juridiken att ta.
Däremot så tycker jag att det viktigaste är trots allt grannsämjan. Vad har jag för glädje av att grannen tvingas ta bort sitt plank men å andra sidan har du en ovän som granne. Grannarna ska man se till att hålla sig vän med. Man vet aldrig vad som väntar. Man kan dessutom räkna med att grannen kommer att köra med millimeter rättvisa.
Det är bättre att rekommendera lösningar som båda parter kan uppskatta. Om grannen sätter upp ett plank vid ens uteplats, så är väl det positivt? Jag slipper se grannen samt slipper betala för det. Att själv spika upp några brädor på sin sida känns som ett mindre problem. Juridiskt sett så behövs det med största sannolikhet bygglov för åtgärden. Det kanske grannen har? Det vet vi inte.
Om grannen fått bygglov så är berörda grannar underrättade och så verkar det inte vara om jag fattat det hela rätt.
 
  • Gilla
pettervikman
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Skulle du själv lägga ner en massa pengar och arbete på ett plank som du skulle se den fula sidan av?
Har du ens läst inlägget ovanför ditt? Nej, tänkte det... Två år gammal tråd dessutom, om det nu bara var trådstarten du bemödade dig med att läsa. Svagt.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 1 till
  • Laddar…
Alla kan missa men tydligen inte du. Tråkigt bemötande.
 
R Rojo72 skrev:
Plank kräver normalt sett bygglov, till skillnad från genomsläppliga staket upp till 90 cm. Just saying...
Va? Krävs bygglov för stängsel 150 cm högt?
 
Staffans2000
T Tottan skrev:
Kontakta kommunen och begär tillsyn. Be att få vara anonym så du slipper bli ovän med grannen. De får inte bygga plank i tomtgräns. Läs på byggreglerna så ser du!
Men TS är ju nöjd med planket!
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
P plingplong skrev:
Hej!
Hur ska man se på detta... vår granne bygger nu ett plank (ca 4 meter), mot vår tomtgräns. Planket kommer att synas tydligt från vår altan där vi ofta sitter. Är nu rädd för att plankets avigsida kommer att hamna mot vår tomt, och det känns ju inte så kul. Vad är brukligt? De kommer sannolikt inte vilja ha avigsidan mot sin egen altan... och vill inte så gärna hamna i någon dispyt, hu!
Tankar kring detta?
sätt en egen framsida åt ditt håll då? Ett rejält plank mot grannen är den bästa försäkringen mot dålig grannsämja man kan få för pengar. Varför byggde ni inte det ihop?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
sätt en egen framsida åt ditt håll då? Ett rejält plank mot grannen är den bästa försäkringen mot dålig grannsämja man kan få för pengar. Varför byggde ni inte det ihop?
Och ljudisolering emellan
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Och ljudisolering emellan
Vilken typ av ljudisolering, vilket material, tänker du dig då?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vilken typ av ljudisolering, vilket material, tänker du dig då?
Stenullskivor läser jag då jag googlar. Vet inte pris på det. Ska googla vidare för vi bygger ett plank mot vägen själva nu. 90 meter så det kan kosta.. Vi nöjer oss utan isolering om det blir för dyrt. Det dämpar ändå rätt bra. viktigt är att man har tex stenar längst ner så ljudet inte kryper in. Det ska helst inte vara helt slätt på utsidan heller för då bryts inte ljudet på samma sätt.
 
H
P plingplong skrev:
Hej!
Hur ska man se på detta... vår granne bygger nu ett plank (ca 4 meter), mot vår tomtgräns. Planket kommer att synas tydligt från vår altan där vi ofta sitter. Är nu rädd för att plankets avigsida kommer att hamna mot vår tomt, och det känns ju inte så kul. Vad är brukligt? De kommer sannolikt inte vilja ha avigsidan mot sin egen altan... och vill inte så gärna hamna i någon dispyt, hu!
Tankar kring detta?
Hur högt är planket? Det är bara att ringa till kommunen och fråga, blanda inte in grannen utan fråga bara vilka regler som gäller i din kommun.
 
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Det här verkar vettigt i pris ;) [länk]
Men om isoleringen skall synas igenom en gles panel är det väl vettigare med den mörkare stenullen än med glasull?

Vad jag inte vet är hur denna isolering, glas- eller stenull, klarar att ständigt vara fuktig.
Hur det möglar, och hur det påverkar det omgivande trävirket.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men om isoleringen skall synas igenom en gles panel är det väl vettigare med den mörkare stenullen än med glasull?

Vad jag inte vet är hur denna isolering, glas- eller stenull, klarar att ständigt vara fuktig.
Hur det möglar, och hur det påverkar det omgivande trävirket.
Ja det har du rätt i. Det är snyggare med mörkt då. Men det är mer än tio ggr dyrare vad jag såg den mörka stenullen. Men vi bygger tätt. Det måste kollas upp det sista du nämner. Frigolit kanske vore bättre. Det har jag också tänkt på. Vi börjar med att bygga planket klart här och sen får vi se vad vi ska använda som ytterligare ljuddämpning. Vi har bara tio meter till landsväg och en häck emellan så framför huset så kommer vi nog att ljuddämpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.