Vi är helt nya när det gäller hus men tänker.nu att vi skall bygga nytt fritidshus som vi skall använda både vinter och sommar och det ser ut som att vi kommer att välja ett timmerhus.
Tomten består i stort sett av berg och kombinationen berg och timmerhus gör att vi kan
Välja att ställa huset på en gjuten platta eller på plintar.
Men jag har nu börjat fundera på hur fixar man golvvärme om huset har en gjuten platta Och vilken typ av golv behöver man välja för att få bäst värme?

Finns det andra fördelar med gjuten platta även om man har ett stabilt timmerhus som står på en berggrund?
 
Välkommen till forumet!

Nedan följer lite generella tips och synpunkter, allt är inte en exakt vetenskap, det kan finnas godkända byggmetoder som medger undantag från nedanstående resonemang.

Det finns för och nackdelar med båda varianterna (plintar eller platta). En fördel med platta är att den blir en mer solid grundläggning jämfört med plintar. Plintar kan ju röra sig individuellt, tex vid förändringar i markens fuktighet eller temperatur. Om ni nu har en stabil berggrund att bygga på så kanske det är möjligt att skapa en lika stabil grund med plintar.

En annan aspekt är isolering. En platta på mark med 20-30cm markisolering innebär att det aldrig blir minusgrader under isoleringen, dvs isoleringen får ca 4º på kalla sidan och 25º (med golvvärme) på varma sidan. Med en (öppen) plintgrund blir det lika kallt under huset som utomhustemperaturen är vintertid. I så fall krävs tjockare isolering för att få ett liknande energiläckage.

Prismässigt är oftast plintgrund enklare/snabbare/billigare att bygga.

Båda alternativen kan förses med golvvärme. I en platta gjuter man oftast in slang för vattenburen värme. Med plintgrund byggs ett traditionellt träbjälklag som kan förses med golvvärme genom tex spårade golvskivor och fördelningsplåtar.

Vill ni ha klinker i huset så krävs oftast mindre förarbete om grunden är en gjuten platta, är plattan utförd på ett bra sätt så kan klinkers läggas direkt på plattan. Vid klinker på träbjälklag krävs flytspackel först.
 
  • Gilla
Fredrik_T
  • Laddar…
Tack för hjälpen!
Vi är som jag beskrev i planeringsfasen och inser att vi har en massa beslut som måste tas nu för att vi ska komma vidare.
Vi bygger ett fritidshus som ska gå att använda året runt.
Uppvärmningen blir därför viktig, d.vs den ska vara enkel att justera även om vi inte är på plats.
Vi kommer köpa ett Kontio timmerhus men måste nu bestämma oss för
Plint eller Platta, trägolv eller klinker, golvvärme och/eller luftvärmepump.

Det här valen hänger ihop med varandra och kommer att påverka både val av entrepenörer och planeringen av bygget.
Vi har lite svårt med de här besluten
 
Gjuter du en platta så kommer det att ta ganska lång tid att värma upp den om du kallställer, jämfört med golvvärmeslang i träbjälklag.
 
  • Gilla
BörjePersson
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Gjuter du en platta så kommer det att ta ganska lång tid att värma upp den om du kallställer, jämfört med golvvärmeslang i träbjälklag.
Ok.. så väljer jag platta bör man välja annan en annan typ av uppvärmning
 
Nej, det tycker jag verkligen inte. Gjuten platta och golvvärme hör liksom ihop eftersom det är så billigt och enkelt att lägga ner slang när man ändå håller på.
Dessutom slipper du gå runt på en stor kall betongklump.
Men du bör vara medveten om det, och eventuellt ta höjd för att ha lite högre temperatur när du inte är där, alternativt slå igång värmen någon dag (?) Innan du ska dit.
 
Platta alla gånger, perfekt för alla slags golv.
 
Hej, tack för alla synpunkter.
Vi behöver komma igång, men det är så många beslut som skall tas.

Vi ska ersätta ett gammalt fritidshus från 50 talet med ett nytt hus.
Nuvarande hus har torpargrund och isoleringen kan bara beskrivas som bristfällig.
Tanken med nybygget är att få ett modernt, lättuppvärmt, lättunderhållet hus som vi kan använda under längre perioder och under hela året.

Vi har en sjötomt och större delen av den består av berghällar, vi har tänkt beställa ett timmerhus från Kontio, ca 70 kvm,

Det kan byggas både med plint och med platta
Jag bedömer att kostnaden för plattan blir något högre samt att byggtiden på grund av att plattan ska torka blir något längre.
Vi hade tänkt bygga under hösten/vintern men jag är.osäker på hur det kan påverka bygget och ev kostnader.

Vi behöver nu välja byggmetod och uppvärmning. det är ett litet fritidshus så luftwärmepump kommer att bli ett självklar val, vill man dessutom ha golvvärme i en.gjutenplatta småhandlare det väl om vattenburenvärme?
Och i så fall måste det finnas en panna/ elvärme patron eller dylikt?

jag kanske ställer konstiga frågor men vi har som sagt ingen erfarenhet av att bygga hus.
 
Kolla på elpanna MP4.
 
OM du skall ha golvärme, så kan dte vara läge att välja en luft/vatten värmepump som värmekälla.

Du skriver "sjötomt". Jag antar att du har koll på strandskyddslagen och att du kan behöva dispens för bygget?
 
Med sjötomt, kan man ha ta värme till värmepumpen från sjöbotten.
 
Är tomten där ni ska bygga väldigt kuperad?
Jag skulle nog köra plintgrund...
Frågan är hur mycket dyrare platta blir på tomten?

Värme?
Antingen bergvärme eller l/v
 
Tack för alla svar, vi har ett hus redan på tomten, byggd på 50 talet av spillvirke, vi ersätter det med ett nytt hus på samma plats och klarar strandskyddslagen.
Det gamla huset har en gjuten ”torpargrund” tomten är ”naturtomt” men inte särskilt kuperad.
Det är i Småland så tomten består av Berg, massor av berg men låga berghällar.
Vi lutar åt ett bygge på plint för huset på 70 kvm. vi köper ett ” rå hus” i timmer från Kontio och de erbjuder både hus på plintgrund och hus byggda för en gjuten platta. Plinthuset kostar lite mer sannolikt för att isoleringen i golvet kostar extra.
Jag skall ”konsultera” grannarna i området för att se vad de använder för läsning för uppvärmningen.
 
Tycker det låter onödigt att gjuta platta när underlaget är berg för då måste man spränga bort berget och fylla för att få ett lämpligt underlag åt plattan och plötsligt har man grävt ned en väldig massa pengar och ingenting är kvar av naturtomten.

Om det går att ställa alla plintarna på någotsånär plant berg skulle jag absolut föredra plintar. Då räcker det ju med att borra in några dubbar i berget och forma och armera och gjuta. Plintarna får bli olika höga enligt bergets lutning och några sulor behövs inte när hela berget är sula. Stabilare grund än det finns inte.
 
Tack, för alla svar, jag inser nu att det hade varit en bra idé att lägga ut bilder på nuvarande stuga och hur tomten ser ut.
Det nya huset kommer att ligga högre än hällarna för att vi ska slippa regnvatten in i huset och det ser ut som att ställa det på plintar kommer att bli det enklaste alternativet.
 
  • Röd stuga med vita knutar, omgiven av blommande buskar och hällar, med svenska flaggan i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga med vita fönster och nedlöpsrör, placerad bredvid grön vegetation och en sluttning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga med vita knutar, veranda och trädgårdsmöbler omgiven av grönska och blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga med vita knutar och veranda, omgiven av hällar och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga med vit knut och omgivande trädgård som visar potentiell plats för högre hus på plintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.