Vi bygger c:a 210 kvm med Thermohus. Vi ligger på 2.8 miljoner inklusive carport vilket är 1-2 miljoner under alla andra vi varit i kontakt med.

www.frejmus.se
 
Hej Conan! Fräck nick, inte utan att man får flashbacks till svunna tider. Såg din länk till eran hemsida och måste säga det verkar bli ett väldigt fint hus ni bygger.
Ligger ni forfarande kvar på budget 2.8 milj, om jag förstår det rätt så har ni fått göra mängder med ändringar på grund etc? En annan fråga såg att ni lagt till pool till bygget också, vad för typ av pool har ni satsat på, gjuten ?

Mvh Snart Byggare
 
Conan: ni blev inte lite nervösa när ni priset låg så mycket under de andra företagen?
 
JK

Jo. Jag gjorde en riskkalkyl och kom fram till att man kan repararera. laga och fixa rätt mycket för dom pengarna.

Något som också vägde tungt var, hur fel kan det bli egentligen? Det finns ju inget organiskt som kan mögla eller bli fuktskadat. Det kan bli lite snett och det kan läcka men det går ju att fixa till.

Men mitt bygge har gått bra så vi ligger ordentligt plus. :)
 
Bara att gratulera. Hoppas det håller i sig.
 
H
Thermohus måste ju ha hur mycket som helst att göra om dom kan hålla dom priserna det är ju ett kvadratmeterpris på 13500kr det låter otroligt.Har det varit bra service under resans gång eller är det mycket som har strulat.Har dom baltiska arbetare för att hålla nere kostnaderna allmänt nyfiken.Huset ser ut att bli fint.
 
hon skrev:
Thermohus måste ju ha hur mycket som helst att göra om dom kan hålla dom priserna det är ju ett kvadratmeterpris på 13500kr det låter otroligt.Har det varit bra service under resans gång eller är det mycket som har strulat.Har dom baltiska arbetare för att hålla nere kostnaderna allmänt nyfiken.Huset ser ut att bli fint.
Conan skriver på ett annat ställe att det egentliga priset var 14 200 SEK, då de fick 50 000 SEK i avdrag för visningar, ritningar o s v. >Vi har nyligen fått offert från thermo och de ligger nu 10%-15% högre i pris, för ungefär samma standard som Conan beskrivit.
 
G
Ja då har vi ju ett pris på ca 3500000kr låter mer rimligt men är det shackt arbeten med i det priset.
 
Jäpp,

enl Thermohus så skulle mitt hus kosta idag cirka 3,4 Mkr med alla dom "specialare" vi har. Vi kom ändå en bra bit under detta eftersom vi har inventerat vårt nätverk och köpt all inredning, golv och annat till starkt rabatterade priser via kontakter.

Vi har "bott" i huset i en veckas tid och husets funktioner överträffar våra förväntningar. Men det är ju klart att man blir väl lite förblindad av all skönhet i nya maskiner, möbler och miljöer. Jag väntar bara på att något skall trilla ner från himlen och slå mig i huvudet. Just nu är balansen väldigt mycket förskjuten åt det goda hållet. Något dåligt är säkert på väg.... Undrar bara vad?


// Conan, pessimisten
 
Inläggen i den här tråden låg tidigare i en tråd om stenhus. Cellplast (frigolit) som Thermohus bygger av har andra egenskaper än stenhus och ska därför inte jämföras rakt av med stenhus. Läs gärna om cellplast och andra annorlunda byggmaterial på http://www.byggahus.se/bygga/nya_byggmaterial.htm

/Marléne
 
T
Ärligt talat... Conan
Skulle du bygga med Thermohus idag om du vet vad du vet idag?
Skulle du kunna rekommendera andra att bygga med Thermohus?
 
Helt ärligt så har jag aldrig rekommenderat någon att bygga med Thermohus. Jag skulle aldrig rekommendera någon byggare för det är väldigt individuellt och varje bygge skiljer sig.

Vad det gäller mitt bygge så har vi haft en hel del motlut. Vädret ställde till det och en del kritiska leveranser kom inte i tid. En del saker blev fel och behövdes rättas vilket har tagit onödig tid, kraft och resurser.

Jag hade väldigt lågt ställda förväntningar inför mitt bygge. Jag utgick från att det skulle bli förseningar. Ett nytt företag behöver några projekt på sig för att processerna skall sätta sig. Det är inget unikt.

Thermohus har varit tillmötesgående och vill väl men har haft en del problem med att styra upp saker och ting och man har förutsatt en del saker som man inte kan ta för givet. Det är nog det jag tar med mig från mitt bygge att man inte kan ta någonting för givet. Detaljstyrning, extremt tydliga instruktioner och en utförlig projektplan som man dessutom delar med sig av så att alla inblandade parter är på banan krävs.

Nu hoppas jag att man tagit lärdom av vårt bygge och med det utökat sin erfarenhetsbank och lyckats sätta sin processer så att kommande projekt flyter bättre.

Igår hade vi vår slutbesikting, 17 veckor försenat och entreprenaden gick igenom med en del fläckar.
 
Undrar jag om Theresia har något otalt med Thermohus, alla hennes inlägg verkar gå ut på att kasta skit...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.