Hej!

Har fått en offert på att mura en öppen spis, ca 1 m bred, 70 cm djup och upp till tak, ca 3 m.
Och ett hål i mitten så att säga...inga konstigheter, rak och rektangulär.
Rätt hög skorsten dock.
Arbetskostnad på 44.000 och totalt 77.000.
Ingen aning, är det rimligt eller inte?
 
G Grimandi skrev:
Hej!

Har fått en offert på att mura en öppen spis, ca 1 m bred, 70 cm djup och upp till tak, ca 3 m.
Och ett hål i mitten så att säga...inga konstigheter, rak och rektangulär.
Rätt hög skorsten dock.
Arbetskostnad på 44.000 och totalt 77.000.
Ingen aning, är det rimligt eller inte?
Det låter onekligen högt. Vad kostar det att sätta om en kakelugn?
 
Claes Sörmland
Ska det muras skorsten?

Tumregel:
Total faktureringskostnad med moms inklusive material (men före ROT-avdrag) kring 10 000 kr per heldag. Så de verkar räkna med en gubbe över en arbetsvecka på detta. Behövs två gubbar av någon anledning så dubblas ju faktureringsbelopp per arbetsdag.

Om vi räknar baklänges:

- Ska spisen målas så är det en lågeffektiv heldag till p g a torktid mellan målningarna.
- Putsning tar en dag.
- [skorstensmurning?]
- Murning av spis: Ja hur många skift kan man mura på en dag? För rörspisar inte mer än tre har jag för mig mig. Där begränsar lerbruket en del. Är det vanligt tegel så tar det mer tid än andra typer av block som muras. Snabbast går nog lecablock.
- Platta och fundament? Behöver det gjutas något? Krånglig kanal med tilluft?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska det muras skorsten?

Tumregel:
Total faktureringskostnad med moms inklusive material (men före ROT-avdrag) kring 10 000 kr per heldag. Så de verkar räkna med en gubbe över en arbetsvecka på detta. Behövs två gubbar av någon anledning så dubblas ju faktureringsbelopp per arbetsdag.

Om vi räknar baklänges:

- Ska spisen målas så är det en lågeffektiv heldag till p g a torktid mellan målningarna.
- Putsning tar en dag.
- [skorstensmurning?]
- Murning av spis: Ja hur många skift kan man mura på en dag? För rörspisar inte mer än tre har jag för mig mig. Där begränsar lerbruket en del. Är det vanligt tegel så tar det mer tid än andra typer av block som muras. Snabbast går nog lecablock.
- Platta och fundament? Behöver det gjutas något? Krånglig kanal med tilluft?

Tack för era svar.

Det ska muras med eldfast tegel och vanligt tegel och putsas. Inget behöver gjutas för att stärka under och det är inte murning av hela murstocken utan endast öppna spisen. Sen ska en vanlig NVI skorsten så att säga dit och den blir hyfsat lång och lite jobb kommer krävas för den såklart då den kommer gå längs med taket upp till nocken.
 
För att få en uppfattning om en offert är dyr eller inte skall man alltid försöka ta in 2 eller 3 offerter från olika leverantörer/entreprenörer. Först då blir det lättare att se om någon är orimligt dyr...
 
Redigerat:
R roli skrev:
För att få en uppfattning av en offert är dyr eller inte skall man alltid försöka ta in 2 eller 3 offerter från olika leverantörer/entreprenörer. Först då blir det lättare att se om någon är orimligt dyr...
Ja, helt rätt...har 2 till som ska komma och kolla så får se vad de kommer fram till och får jämföra.
 
Hemmakatten
Vi betalade för två öppna spisar, den ena med insats (som vi köpte) . Ens skorsten med en pipa, den andra med två.

Spisarna och skorstenarna var dubbelmantlade och allting putsades. Spjäll och eldfast tegel ingick. Ca 5 m höga skorstenar. Fast pris 130.000 för allt år 2006. Muraren var av den gamla skolan. Allt murat till perfektion.
 
G Grimandi skrev:
Ja, helt rätt...har 2 till som ska komma och kolla så får se vad de kommer fram till och får jämföra.
Hur gick det med de andra två offerterna?
 
Ska också kolla på murad spis och är nyfiken på hur det gick och vad det kostade i slutändan?

Mvh

Torbjärn
 
Också nyfiken på om någon beställt jobb + material och vad totalkostnaden blev?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.