Har en Electrolux EUF2748AOX frys inköpt 2016, som senaste månaden har betett sig konstigt.
Larmet tjuter ett par gånger om dagen och temperaturen har då sänkts till ca -11, från att ha varit på -19.
Noterade att dörren inte stängde igen riktigt, anledning var att "locket" längst upp (som skyddar fläkt etc) hade skjutits fram pga isbildning bakom den. Rensade det jag kunde av isen och då fungerade det bättre, dörren stängde nu ordentligt, frysen blev tyst.

Detta höll sig ungefär 1 vecka, problemen är tillbaka men den här gången beror det inte på dörren, då den är stängd som den ska.

Osäker om fläkten fungerar, ska prova allt som @electroluxaren har skrivit i andra trådar vid tillfälle. T.ex. en rejäl avfrostning, måste dock först veta vad jag ska göra med alla varor :)

Det jag noterae nu när jag tittade bakom frysen, är en massa vit gummiliknande gegga på rören samt oxidering som kanske även liknar brännskador. Se bilder. Hittade även en plastbit (skyddsplast?) fylld med denna gegga bakom frysen, se sista bild. Kanske har denna skyddsplasten suttit på frysen vid köp och att jag glömde ta av den, därför blir något hål igentäppt... ingen aning :D

Är denna gegga tätningsmassa, eller köldmedel, eller något helt annat? Är geggan anledningen till mina problem?

Var ska jag börja? Ringa reparatör? Avfrosta själv först?
 
  • Rör med vit och grön gummiliknande gegga och oxidering på en frysens baksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit gummiliknande gegga på rören och oxidering vid baksidan av en frys, med närliggande elsladdar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på baksidan av en Electrolux-frys med vitt, gummiliknande ämne på rör och tecken på oxidering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksida av frys med synlig kompressor, rör, isolering och vit gegga samt tecken på oxidering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller bit av plast med vit gummiliknande substans, möjlig isbildning, framför kylskåpsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snabb avfrostning funkade för oss. Ur med alla varor och lägg dem i backar, dra runt filtar och täcken så håller kylan en stund.
 
  • Gilla
ravve007
  • Laddar…
A
du har så mycket is så att en rejäl avfrostning under ett eller ett par dygn kan vara det du behöver
sladden ur och dörren vidöppen ur med alla lådor
det vita klegget på baksidan har säker ungrarna en bra anledning till att sätta dit vilken är dock höljd av den som satt dit det.

Har du köpt skåpet på rätt ställe så har du 5-års garanti och det kan ju vara läge att åberopa
 
  • Gilla
ravve007 och 1 till
  • Laddar…
Tack för de snabba svaren!
Trodde först att den vit geggan var köldmedium, skönt att det inte verkar så :)
Köpte skåpet på Elgiganten men står inget om 5 års garanti på kvittot, ej heller på elgigantens hemsida eller på electrolux egna hemsida?

Ska prova att avrosta!
 
Föresten, flera trådar pratar om dräneringshål. Var hittar jag denna? Är det slangen som är på baksidan och som går till en behållare?
 
A
det är svårt att finna detta på elx sida då det är auktoriserade åf som meddelar detta.
elG kan ge fem år om de känner sig nödgade man annars är blir det det minsta möjliga dvs.ett år.

dräneringshålet sitter i övre änden på den svarta räfflade slangen

geggan är ljuddämpnigsmassa om ändå ett märkligt ställe att fästa den
 
  • Gilla
ravve007
  • Laddar…
@electroluxaren Hm, ska jag ta bort den runda papp-biten för att komma åt dräneringshålet i övre änden på den svarta slangen? Se bild. Eller ska man komma åt den innefrån frysen?
 
  • Baksidan av ett kylskåp med svart slang och en rund kartongbit som kan vara dräneringshålets täckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
nä låt det va det smälter ut vid avfrostningen
 
  • Gilla
ravve007
  • Laddar…
Hur får man bort vattenbehållaren på baksidan? Sitter den med en skruv mot kompressorn? Verkar inte funka att bara dra ut den...
 
  • Vattenbehållare monterad på en kompressor med synliga rör och skruvfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R ravve007 skrev:
Hur får man bort vattenbehållaren på baksidan? Sitter den med en skruv mot kompressorn? Verkar inte funka att bara dra ut den...
Ta inte bort den. Sug upp vattnet med svamp eller spruta.
 
  • Gilla
ravve007
  • Laddar…
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.