Hejsan!

En liten fundering över vilken sida om diskhon man skall välja att ha diskmaskinen? Vi är båda högerhänta och köksförsäljaren har ritat in diskmaskinen på högersidan. Men nu har jag läst någonstans att det skall vara diskmaskin till vänster för högerhänta och till höger för vänsterhänta.

Vilket är bäst, ur ergonomisk synvinkel? Jag har inte fått någon känsla för någon speciell sida. Fast det kanske beror på att jag tycker det är rätt trist att diska, oavsett sida... ::) Hursomhelst, jag undrar vilket som är bäst, helt enkelt. Diskmaskinen kommer vara integrerad i underskåpen, alltså stå på golvet.

Någon som vet "regeln", om den nu finns.. ? :-/

//Helena
 
Sätt diskmaskinen på den sidan som blir logisk vid i och urplockning så ni inte behöver bära disken i onödan.
 
Tack Jesca, men "problemet" är att det blir lika långt till skåpen dit disken skall, oavsett vilken sida vi väljer och att jag, som sagt, inte har någon direkt känsla för vilken sida som är mest naturlig. Det jag undrar är om det finns någon "standardisering" för på vilken sida man helst skall välja att ha diskmaskinen, när man nu har möjligheten att välja det, så man inte står där sen och tänker att "Det hade nog varit bra om den varit på andra sidan, för det hade känts mer naturligt..."  ::)

Det skulle jag nog kunna störa mig på ordentligt...  ;)

//Helena
 
Hade samma diskussion med grannar som byggde om sitt hus. Maskinen sattes till vänster (alla i familjen är högerhänta) och det kändes 'naturligast'. En annan sak som är viktig är att maskinen skall stå så att plats finns på bägge sidor för 'dubbel diskplockning' dvs den bör inte stå nära någon hörna eller hindra cirkulationen i köket.
 
helenae skrev:
nu har jag läst någonstans att det skall vara diskmaskin till vänster för högerhänta och till höger för vänsterhänta.
En tanke bara...

Om maskinen står till vänster om diskho så faller det sig säkert naturligt att öppna luckan (då denna är stängd) och dra ut/skjuta in korgarna med vänster hand...

...vilket gör att den (för högerhänta) starkare högerhanden tar hand om själva i- och urlastningen (det "tunga" jobbet)...

kan det vara skälet ???

Alter ego
 
Jag är högerhänt och har provat båda sidor om diskhon. Det som känns bäst för mig är absolut högersidan. Varför kan jag faktiskt inte svara på men det kanske helt enkelt känns naturligt för mig.
 
Pocke skrev:
Jag är högerhänt och har provat båda sidor om diskhon. Det som känns bäst för mig är absolut högersidan. Varför kan jag faktiskt inte svara på men det kanske helt enkelt känns naturligt för mig.
Har osså provat bägge och tycker att höger bäst för mig pga att man lastar i o ur med den "starka" armen ::)
 
Betina
Jag har just nu diskmaskinen på vänster sida i stan (är högerhänt), men på landet är den på höger sida. Och jämför jag så måste jag säga att höger är bäst. Dels blir det blir minst spill på vägen och dels håller jag och alla i min familj disken i höger hand från matbordet till sköljningen till diskmaskinen. Naturligast för oss iaf.
 
Har diskmaskinen till höger, där jag också har spisen och ugnen, men var man har den beror nog också på var man förvarar besticken, tallrikarna och glasen. Helst vill man ju inte knalla runt i köket när man tömmer (eller fyller) maskinen utan endast stå på en plats
 
Tack alla, för era tankar och tips!

Det blir nog att vi låter diskmaskinen hamna där den är inritad, alltså till höger, eftersom allt är förberett för det. Det känns som det kommer bli bra.

Tack igen och ha en skön helg!

//Helena
 
Att ni funderar på det!

När jag planerade köket och byggde den föll aldrig tanken in vilken sida den skulle vara på... Höger så klart liksom ;)
 
Hej!

Jag har min diskmaskin till höger.
Fråga mig inte varför...*thihi*
Kanske för att det är lättare att lägga ner disken, eftersom man är högerhänt.
:p Kulig fråga, har faktist aldrig tänkt på det !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.