Vi håller som bäst på att måla vårt Älvsbyhus(1,5 plans med 121m² i botten) med Alcros oljegrundfärg. Färgförsäljaren trodde att det åtgången skulle vara 20-30 liter. Vi är nu upper i 35 liter och har drygt en gavel + takkupan kvar. Går det åt väldigt mycket färg på just Älvsbyhus (fasadbrädorna är väldigt ytråa)?
Det känns som om 10 litersburkarna tickar iväg lite väl fort. En kollega grundmålade sitt LB-hus på ca 12 liter. I och för sig ett en plans, men skillnaden är inte jättestor.
 
Det går åt mycket mer färg än man tror, tyvärr... Har varit och köpt mer färg 2 ggr. Vårt hus är ca 120 i bottenplatta inkl en utbyggnad. Huset är 1 3/4 plan + fastukvist och jag har snart målat upp 100 l färg inkl grundfärg och har lite kvar. allt nytt trä suger väldigt mycket så det är inget specifikt för Älvsbyhus.
 
Glömde säga att det är bättre med för mycket grundfärg än för lite. 12 l till ett helt hus låter i minsta laget tycker jag.....Allt ändträ + nya träsnitt ska ju också strykas...
 
Som kuriosa kan jag berätta att vi skulle måla om ett slitet 70-talshus. Vi var osäkra på mängden och sorten, så vi hade dit en målarmästare som bedömde att vi skulle klara oss med 30-40 liter färg totalt.

Efter att ha grundat det var vi redan uppe i 60 liter. Sedan behövdes det 2 strykningar till plus en tredje på södergaveln...

Notan slutade på 145 liter färg :surprised: och vi lyckades efter många om och men få färgen till den sista strykningen av Beckers.
 
Målarmästare?
Målarkludd skulle jag vilja påstå.. :)
 
40 liter färg till en hel villa, flera strykningar, låter lite väääl optimistiskt. Ju flödigare man målar, desto bättre skyddar man ju träet. Färgen (åtminståne oljefärg) skall ju tränga in i träet och på så vis skydda detta mot fukt och röta. Byter man dessutom kulör, kan det ju vara trevligt om inte den gamla kulören syns igenom den nya färgen. Nej; hellre måla flödigt och köpa färg för någon tusenlapp mer, än att byta fasad om 15 år. Jag tycker inte att 145 liter verkar orimligt.
 
Med facit i hand så gick det bevisligen åt 145 liter.

Poängen var att eftersom vi noviser inte visste bad vi om "expert-hjälp", och att en expert kan göra en sådan felbedömning är ju ganska anmärkningsvärt...
 
Kolla här: http://www.bohlins-bmm.se/ahus.htm

Vi gjorde av med 45 liter grundfärg men då till ett mindre hus - 1.5 plans med 101 m2 bottenyta.
Dessutom blev det 8 liter grundolja också till ändträ och vindskivor.

Åtången totalt:

2 st 4 l hinkar olja för ändträ och vindskivor
5 st 10 l hinkar grundfärg
3 st 10 l hinkar för de vita detaljerna
5 st 10 l hinkar för fasaden

Vi målade med Alcro, till färdigstrykningen av fasaden valde vi Stugfärgen. Förmodligen varierar det vilken färgtyp man använder men jag tror inte man skall vara besviken över att det går åt mer färg.
 
Är inte Älvsbyhus grundmålade i fabrik?
Man målar med grundfärg själv ändå?
Vi kommer få vårt hus i aug-sep, kan vi låta det stå omålat över vintern eller bör vi försöka hinna få på lite färg?
 
Husena är fabriksgrundmålade.

Vi har inte grundat vårat hus.
Men det beror på färgen vi valt...
Eftersom vi valde att ha vattenbaserad täcklasyr så behövde vi inte grunda, eftersom man grundar med den färgen...
Vi ville att huset skulle se mer levande ut, därav täcklasyr. Att det sedan blev vattenbaserad känns bara skönt. Att man inte behövde tvätta händer i lacknafta kändes otroligt skönt!

Älvsbyhus rekommenderar att man målar huset inom 4 månader (tror jag det är). Därefter så behövs huset grundas på nytt.
Om jag vore er skulle jag nog se till att få på färg innan vintern...

Det går åt mer färg än vad man tror ;)

*sandra*
 
Akta er för fabriksgrundade hus! De är vad man borde kalla skyddsgrundade. Många hus har om man tar på ytan med handen en grundfärg som dammar av sig på handen om ni förstår vad jag menar. Detta dammlager måste borstas bort först innan man lägger på riktig grundfärg. Du som målat med den vattenbaserade täcklasyren, är du säker på att det inte ska vara någon grundfärg till den??? Låter vanskligt tycker jag. När det gäller åtgång så brukar det stämma om man räknar 3-4 kvadratmeter grundfärg per liter och 6 kvadratmeter färdigfärg per liter och strykning. Hur många kvadratmeter grunden är på är inte intressant för att beräkna åtgång, räkna ut väggytan.
 
Vi har hört oss för många ggr.
Men eftersom huset är ORDENTLIGT grundat från fabrik så behövdes det inte grundas (enligt dem vi pratat med). Den täcklasyr vi målat med är som en grundfärg.
Svårt att förklara.
Men ett tips till dem som ska måla:
Kolla med flera firmor som är duktiga på färg.
Ta reda på fakta! Välj efter egen smak.
Vi ville ha ett "levande" hus dvs en färg som inte så så plastig ut. Därav valet av täcklasyr. Att det sedan blev vattenbaserad var en självklarhet!
Man kan spekulera fram och tillbaka när det gäller färger! Vilka sorter är bra och vilka är dåliga? Det är som sagt tycke och smak.

Lycka till!

*Sandra*
 
Vi väntar på vårt Älvsbyhus..
Vi planerar att först "tvätta" fasaden med målartvätt... just för att få väck dammet... detta står förresten rekommenderat i älsvbyhus huspärm. Därefter skall vi grunda och måla ett varv med målarfärg- vilken typ har vi inte bestämt än- men inte "plast"färg. Sedan skall vi vänta ett eller två år och måla ett till två varv till... just för att huset kommer att röra på sig under denna tiden och det då kommer att bli fula sprickor i färgen. Därefter skall resultatet hålla ett antal år.

I Huspärmen står det rekommenderat att målartvätta, grunda och sedan måla två varv, eller att direkt måla tre varv.

 
Kanske ska ta och kika lite i den där pärmen...
 
Vi har grundmålat vårt Ä-hus innan vi började med täcklasyr. Ä-hus rekommenderar målartvätt i sina instruktioner men vi resonerade med den affär vi köpte färgen i och de tyckte inte att det var nödvändigt. De har varit mycket professionella att ha att göra med så vi gick på deras råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.