Finns det?

Alltså riktiga påtagliga regler man kan luta sig mot. I BBR finns ju bara meningslösa plattityder i stil med "lämplig för ändamålet". Alla hänvisar till att man skall fråga sin sotare, men det kan ju inte vara så att det är sotarens dagskänsla som avgör? De måste väl också ha regler att hänvisa till. När det gäller PBL kan man ju åtminstone få fram vettig information om man anstränger sig lite. För övrigt försökte jag få tag på min sotare, men det visade sig inte vara så lätt.

Specifikt tänker jag på avstånd till brännbart och till bärande byggnadsdelar osv. Jag tänker mig att det borde finnas regler i stil med "mellan rökkanal och bärande byggnadsdel skall finnas 300 mm obrännbart material" eller något. Finns det? Eller skall man damma av sina gamla PDE-kunskaper och ställa upp värmeledningsekvationen för att bevisa att utsidan inte blir varmare än 100 grader? Av någon anledning tror jag att varken sotare eller bygglovshandläggare skulle acceptera det...

Eller är det enda man kan göra att göra k-ritningar och skicka in till sin sotare och hoppas att de svarar (det har de inte gjort hittills)?.
 
Allt detta finns i BBR
 
I BBR? Jag skulle säga att det måste stå i instruktionsboken till den rökkanal man tänkt använda. Reglerna säger ju iprincip att kanalen ska installeras enligt tillverkarens anvisning.

Ska du ha Nibes premodul så läser du anvisningen till den, ska du ha NVI så läser du där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nej avstånd till bränntbart, materialegenskaper etc finns i BBR om man kollar i rätt kapitel, men sen ska ju produkter installeras enligt tillverkarens anvisningar
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B Blackfield skrev:
Nej avstånd till bränntbart, materialegenskaper etc finns i BBR om man kollar i rätt kapitel, men sen ska ju produkter installeras enligt tillverkarens anvisningar
Kan inte innehållet i BBR, men det är ju omöjligt för BBR att veta hur kraven ska uppfyllas utan att veta hur rökkanalen ser ut och är konstruerad. Jag läste någon sammanfattning av BBR och där hänvisar man mycket riktigt till tillverkaren och certifieringen av kanalen.

Rökkanalens avstånd till brännbara byggnadsdelar
Brännbart material i närheten av skorsten får alltså inte överstiga 85 grader vid kontinuerlig drift och inte heller 100 grader vid en soteld. Det är i princip omöjligt att mäta upp att temperaturer håller sig under detta vid alla situationer, varför det underlättar att genomföra installationer med CE-certifierade skorstenssystem. CE-certifiering sker enligt en gemensam standard för hela Europa som säkerställer säkerheten. Standarden heter 1856-1. Resultatet av en CE-certifiering dokumenteras i dess egenskapsdeklaration som beskriver vilka eldstäder skorstenen är lämpad för och t.ex. yttermantelns minsta avstånd till brännbart material. Förutom att det går att uppvisa egenskapsdeklarationen för en skorsten skall även installationsanvisningar beaktas då egenskapsdeklarationen, framtagits med vissa förutsättningar.

Krav: Enligt BBR 5:41.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Kan inte innehållet i BBR, men det är ju omöjligt för BBR att veta hur kraven ska uppfyllas utan att veta hur rökkanalen ser ut och är konstruerad. Jag läste någon sammanfattning av BBR och där hänvisar man mycket riktigt till tillverkaren och certifieringen av kanalen.

Rökkanalens avstånd till brännbara byggnadsdelar
Brännbart material i närheten av skorsten får alltså inte överstiga 85 grader vid kontinuerlig drift och inte heller 100 grader vid en soteld. Det är i princip omöjligt att mäta upp att temperaturer håller sig under detta vid alla situationer, varför det underlättar att genomföra installationer med CE-certifierade skorstenssystem. CE-certifiering sker enligt en gemensam standard för hela Europa som säkerställer säkerheten. Standarden heter 1856-1. Resultatet av en CE-certifiering dokumenteras i dess egenskapsdeklaration som beskriver vilka eldstäder skorstenen är lämpad för och t.ex. yttermantelns minsta avstånd till brännbart material. Förutom att det går att uppvisa egenskapsdeklarationen för en skorsten skall även installationsanvisningar beaktas då egenskapsdeklarationen, framtagits med vissa förutsättningar.

Krav: Enligt BBR 5:41.
Ja, det stämmer ser det ut som. Om man kollar på typgodkännandet här så hänvisas det till EN 1856-2. Man får se vad den handlar om här. Och för det facila priset av 1140 kr kan man till och med få veta vad det står. Jag antar att sotarna inte lever på att bjussa på den infon.

OT så tycker jag att det är ett ganska intressant koncept det här att stifta lagar som i princip säger "lagen säger att du måste göra som det står i det här andra dokumentet som du får köpa". Ett sätt att ta betalt för att läsa lagar alltså, med andra ord göra så att bara de med vissa tillgångar har möjlighet att följa lagen.
 
  • Arg
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är frågeställningen kopplad till ett faktiskt projekt eller så? Vad hade du tänkt göra i så fall?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jo, den är det faktiskt. Det är lite svårt att förklara och jag har inte ritat klart k-ritningarna än, men jag skall försöka förklara så gott jag kan.

Jag tänkte bygga till huset, och i tillbyggnaden vill jag ha en skorsten. Av olika skäl vill jag ha den så nära husets centrumlinje (sadeltak) som möjligt. Jag kommer också behöva ha ett par balkar som behöver upplag i centrumlinjen. Då var min tanke att lägga skorstenen precis bredvid centrumlinjen och mura en "utkragning" hela vägen nerifrån plattan som balkarna kan ha sina upplag på.

Själva skorstenen tänkte jag göra så att jag murar ett enda stort schakt i leca, där jag sedan sätter in tre insatsrör. Det känns som det enklaste att göra själv.

Så då är frågan helt enkelt, räcker det med säg, 120 mm leca mellan insatsröret och en bärande balk? Eller räcker det med 150 eller 200? Spontant tycker jag att 120 mm borde räcka, men jag skulle vilja ha det svart på vitt. Och är det ok att göra "skorstensstocken" till en bärande del, under förutsättning att själva insatsrören är tillräckligt långt ifrån den bärande delen?
 
Jag förstår problematiken med den lösningen. Det blir ju upp till dig att visa att inget blir varmare än 85 grader. Din favoritskorstenfejarmästare kan ju ha en uppfattning i frågan?

Annars är ju det säkra kortet att bygga med certifierade delar där instruktionen visar hur schaktet ska se ut.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jo, den är det faktiskt. Det är lite svårt att förklara och jag har inte ritat klart k-ritningarna än, men jag skall försöka förklara så gott jag kan.

Jag tänkte bygga till huset, och i tillbyggnaden vill jag ha en skorsten. Av olika skäl vill jag ha den så nära husets centrumlinje (sadeltak) som möjligt. Jag kommer också behöva ha ett par balkar som behöver upplag i centrumlinjen. Då var min tanke att lägga skorstenen precis bredvid centrumlinjen och mura en "utkragning" hela vägen nerifrån plattan som balkarna kan ha sina upplag på.

Själva skorstenen tänkte jag göra så att jag murar ett enda stort schakt i leca, där jag sedan sätter in tre insatsrör. Det känns som det enklaste att göra själv.

Så då är frågan helt enkelt, räcker det med säg, 120 mm leca mellan insatsröret och en bärande balk? Eller räcker det med 150 eller 200? Spontant tycker jag att 120 mm borde räcka, men jag skulle vilja ha det svart på vitt. Och är det ok att göra "skorstensstocken" till en bärande del, under förutsättning att själva insatsrören är tillräckligt långt ifrån den bärande delen?
Jag får en känsla av att insatsrören kommer gå kallt med mycket sotbildning som följd.
Isokern har en skorsten i sitt utbud, använd den, en färdig lösning.
Blanda inte in huskonstruktionen i skorstenen, det verkar onödigt, och LECA? Tjock skorsten.
Alltså jag gillar att göra saker själv, men nu tror jag du är ute och cyklar, men övertyga mig gärna att jag har fel.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag får en känsla av att insatsrören kommer gå kallt med mycket sotbildning som följd.
Isokern har en skorsten i sitt utbud, använd den, en färdig lösning.
Blanda inte in huskonstruktionen i skorstenen, det verkar onödigt, och LECA? Tjock skorsten.
Alltså jag gillar att göra saker själv, men nu tror jag du är ute och cyklar, men övertyga mig gärna att jag har fel.
Hm, varför skulle det vara större risk att de "går kallt" i det här fallet än om jag satte dem i en vanlig gammal tegelskorsten menar du? Det finns väl många som använder insatsrör med god effekt?

Jag var inne på isokern först, men dels blir det dyrare, dels blir det svårt att få plats med de rökgångar jag vill ha. Dessutom så är elementen rätt tunga och jag kommer behöva göra det mesta själv. För övrigt så har isokern ett system där man kör med deras keramiska insatsrör i ett schakt murat av leca eller tegel eller vad man vill egentligen (som du kan se bla här), så helt ute och cyklar är jag nog inte ändå. Valet faller på insatsrör i stål eftersom det verkar enormt mycket enklare att bara dra igenom några slangar istället för att mura upp isokern-insatsrören perfekt i lod och så. Nackdelen är väl att man får lite sämre livslängd kanske men det kan jag leva med.

Angående huskonstruktion så skulle jag naturligtvis kunna göra på andra sätt, men det verkar krångligare. Jag skulle tex kunna ställa en stålstolpe 10 cm från skorstenen och typ mura in den i lecablock (för att dölja den i "skorstenen" rent estetiskt), men det verkar onödigt, då jag bara kan mura upp en liten utkragning när jag ändå håller på.

Grejen är ju att det blir ju inte riktigt en skorsten i traditionell mening, snarare ett schakt för insatsrören, så det kommer ju inte behövas muras om om det skulle bli otätt eller så, som en vanlig tegelskorsten, så att göra den till en del av den bärande konstruktionen känns inte som att det skulle vara så genomdumt.

Nu har jag försökt övertyga dig, din tur att övertyga mig om att jag har fel :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag förstår problematiken med den lösningen. Det blir ju upp till dig att visa att inget blir varmare än 85 grader. Din favoritskorstenfejarmästare kan ju ha en uppfattning i frågan?

Annars är ju det säkra kortet att bygga med certifierade delar där instruktionen visar hur schaktet ska se ut.
De här insatsrören är ju typgodkända enligt den där standarden, problemet är att eftersom de främst är menade att använda vid skorstensrenoveringar så sägs ingenting i instruktionerna om hur schaktet skall utformas. Det står lite om hur man murar in ändstosen eller vad den heter, sedan är det typ "stoppa dit slangen". Men en certifierad del är det ju definitivt.

Om man utgår från att schaktet skall motsvara en (otät, icke eldningsgodkänd) tegelskorsten så tycker jag att 12 cm lecablock borde vara ganska ekvivalent.

Jag har testat att maila min skorstensfejarmästare, men de har inte svarat, därav min fråga, om det finns något sätt jag kan kontrollera att installationen blir OK på egen hand.

Lite OT igen så är det också lite irriterande att skorstensfejarmästaren i princip är en outsourcad myndighet, dvs de har samma makt som en myndighet (bestämma vad man får och inte får bygga osv) men inte samma ansvar (tex att svara på mail).
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ok, ja jag förstår problemet.

Hur kommer det sig att du avfärdat en vanlig modulskorsten då? Helisolerad och sedan ett schakt som kläs in i gips eller annan lätt konstruktion? Då är det ju också lätt att ta sig runt ev bärande balkar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, ja jag förstår problemet.

Hur kommer det sig att du avfärdat en vanlig modulskorsten då? Helisolerad och sedan ett schakt som kläs in i gips eller annan lätt konstruktion? Då är det ju också lätt att ta sig runt ev bärande balkar.
Eh... jo... alltså, det finns ju flera... eh... anledningar....

Äh, det är helt enkelt så att jag vill ha en murad skorsten! Även om det är lite fusk att mura upp den i leca så tror jag ändå att man får den där lite rejäla känslan som en solid murstock ger. Dessutom vill jag att den skall vara i tegel ovan taket, och den vikten måste ju bäras upp på något sätt. Och så vill jag ha flera rökkanaler, en i källaren för eventuell framtida pelletspanna eller något liknande, och två öppna spisar på var sin sida väggen skorstenen skall vara en del av. Det känns som att det öht inte finns moderna typlösningar för det, eftersom alla utgår från att man vill ha en kamin i stora rummet i sitt moderna enplanshus med öppen planlösning...

Dagens hus med sina små sugrör som sticker upp genom taket... de fyller säkert sin funktion, men det är lite som när Fredrik Lindström ringde och ville vara med i motorcykelklubben med sin Kawasaki 125:a...
 
  • Gilla
HEA240
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.