Här skall det bli en bastu.... cirka 1.90 x 1.80 och 2.25 i tak. För mitt inre ser jag dörren till vänster i klarglas och träpanel även här ute i ruheraum...

Rummet till vänster är badrum och bakom innerdörren längst in är en gammal entré.
 
  • Outdaterat rum med brunmönstrad matta och en mix av träpanel och ljusblå vägg, planerat för omvandling till bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Efter att kobenet fått jobba lite så börjar förutsättningarna bli tydligare, och frågeställningarna:

Kan jag limma sauna-satu direkt mot betongväggarna?
Behöver jag riva innerväggen mot den gamla ytterdörren, eller kan jag montera sauna-satu direkt?? Är idag tritex mot betong.
 
  • Renoveringsrum med isolerade väggar, en gammal dörr och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med synlig betongvägg, fönster, radiator, byggsäck och delvis täckt dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte känd vad tritex är, men ja, sauna satu kan du limma och fästa med pluggar direkt mot betong. Trygg och bra lösning. Specielt om detta är över bakkenivå. Också i tak-kom ihåg att tapea skjöten med alutape.
Du kan se min tråd drsakke bygger bastu i källaren...
Mvh
Sakke
 
Renoveringsrum med nytt golv och väggstomme, ventilation synlig i tak, verktygslådor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggt lite ramverk och fått ventilation och golvgipset på plats, nästa steg är mer ramverk och dörrkarmarna?
 
Fått all isolering på plats, lite el har dragits. Pga usla leveranser av dörr, aggregat och klinkers kommer morgondagen bjuda på elementmålning och sedan är det stopp i bygget.

har lyckats riva sönder byxorna på en fönsterhake, så de kommer behöva ersättas med något snajsigt.
 
Skivorna dammar som f-n när man sågar dem, och isolerskummet fastnar inte alltid...
 
  • Byggplats med isolerade väggar med Kingspan-skivor och synlig trästomme, oordnad kabeldragning och taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
niklasn niklasn skrev:
Skivorna dammar som f-n när man sågar dem, och isolerskummet fastnar inte alltid...
du sågar inte, använd Elfa/stanleykniv. De är lätta att skära til med kniv. 0 damm då.
Mvh
Sakke
Det är monteringsvideoer på youtube rekommenderar att se genom de först.

Mvh
Sakke
 
Så dags nu... när alla skivor och delar av dessa är på plats.
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Långfredagen bjöd på klinkers, blev nästan färdig med dem men man skall ju ha lite att göra på påskaftonen också.
Räknar med att kunna basta på annandagen.
 
  • Delvis lagda klinkers på ett golv med fogkryss, en vattenpass och sopborste syns, i pågående arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget tätskikt? Panel helt ned til golvet?
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Inget tätskikt? Panel helt ned til golvet?
Mvh
Sakke
Nej, det blir ett skift med klinker på väggen. Påskaftonsmorgonens nöje...
 
Blir det dusch/bad utanför bastun eller är det bara omklädningsrum/relax?
Annars brukar det ju vara en del fuktbelastning på golv i bastu. Enligt Kingspan ska iaf alubelägget tas bort där man klinkar och den avtäckta delen smöras med tätskikt som också täcker golv/övergång golv/vägg.
Men så som du har löst det så blir det rätt på alubelägget?
Mvh
Sakke
 
Jag är med på hur du menar - bilden är från när vi provade ut fogbredden, då fanns varken tätskikt eller bortriven aluminiumfolie. Det är på plats nu.

Duschen är i badrummet, skymtar till vänster på den första bilden och utanför bastun blir relax.
 
Blir fint detta!!
Mvh
Sakke
 
Det tar sig så sakteliga, panel i tak och på två väggar. Börjar skära ut för och montera fästen för lavarna. Börjar så smått inse att påskhelgen inte avslutas med bastu...
 
  • Pågående installation av paneler i ett halvfärdigt rum med ett trebensstativ och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Limpatraz och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.