Vi får snart en väggladdbox för elbilsladdning, med knapp inställbar på 16, 24 eller 32A.
Vi har redan solcellsanläggning med växelriktare Fronius på 12,5 kW, som har en slags utgång som kan styra relä, så att något last kan få slå till eller slå av vid en vis produktionseffekt från växelriktaren.
Under dagtid då växelriktaren producerar, säg 10 Apå alla 3 faserna, då borde man kunna ladda elbilen med 24 A på en fas. Dvs 10 A kommer från växerliktaren och 14 A från allmänna elnätet. Se skiss!

3-fas-uttaget finns redan i verkligheten och även undercentralen och allt det andra. Det som saknas är själva väggladdboxen. Skulle det gå att ha det såhär som på skissen. Givetvis kan då endast laddas med 24A dagtid kring kl. 12. På natten går det klart inte.

Givetvis skulle annan väggladdbox ha kunnat skaffas, men nu har vi ju skaffat denna väggladdbox och det är den som ska installeras. Givetvis kan mätarsäkringen bytas från 16A till säg 20A och då kan vi alltid ladda med 16A laddström, även nattetid, såvida inte allför många kaffebryggare startas på samma fas. Den som tänker föreslå att vi skaffar annan väggladdbox, får gärna avstå från att svara. Det som undras här är den elektriska kopplingen och om det skulle gå att ladda med 24A under ca 1 h kring kl. 12 på sommaren. Kan något överlastas eller kanske inte alls fungera?

Tack på förhand för kloka svar.
 
  • Väggladdbox för elbil med inställningsknappar och måttangivelser, 250 mm bred och 400 mm hög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsskiss för enfamiljshus med solceller, växelriktare och planerad väggladdbox för elbilsladdning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vore det inte bättre med en laddare som själv känner av hur mycket ström som dras från elnätet och anpassar/maximerar laddströmmen utifrån det?
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
För att förtydliga. Ombordladdaren i Nissan Leaf 30 kWh (för 2 år sedan hade vi bara en med 24 kWh batteri) är den som omvandlar 1-fas 230 volt till högspänd likström ca 360 Volt som bilens batteri laddas med. Många tror felaktigt att väggladdboxen omvandlar 1-fas, eller för den delen 3-fas, växelström till högspänd likström, som sedan laddar batteriet, men så är det inte. En Chademo-laddstolpe gör så, men vilken enfamiljshusägare vill lägga uppåt 200000 kr på en Chademo-laddstolpe?

Jag tänkte kanske att någon elkunning skulle ha synpunkter på att det är 2 st automatsäkringar i serie för CEE-uttagt 16A.

I väggladdboxen är det en inbyggd likströms-felströmsdetektor för 6 mA. Tydligen är det krav vid laddning med 3-faser(vilket vi inte ska göra nu, utan nu endast med en fas, men kanske om något år då befintlig elbil byts mot nyare). Vi har alltså skaffat väggladdbox med Typ2-uttag som möjliggör laddning med 3-faser, men använder nu endast en enda fas. En besökare med annan elbil som nyttjar alla 3 faserna, kan givetvis ladda med 3-faser på vårt Typ2-uttag i väggladdboxen, t.ex. en som har en Rönå Zoé.

Här en bild på strömmen på varje fas(samma ström på alla faser) en solig dag och en molning dag. Molniga dagen producerar anläggningen endast hälften av vad den gör en solig dag. Många tror felaktigt att anläggningen inte producerar något alls en molnig dag.
 
  • Grafer som visar jämförelse av strömförbrukningen på faserna L1, L2, L3 under en solig dag och en molnig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Detta med att förlita sig på att det finns effekt från solpanelerna tillgänglig tycker inte jag verkar helt lyckat. Säkringar klarar överlast under en kortare period. Men i det här fallet blir det fråga om att ligga på en långvarig hög last som sedan under icke förutsägbara stunder kan komma att övergå till överlast när solen går i moln. Det kanske fungerar. Och kanske inte. Kanske löser huvudsäkringen när solen går i moln.

Jag har en laddare för 16A till bilen. (Golf GTE). När jag tidigare bara använde den medföljande laddkabeln som var begränsad till 10A var det aldrig några problem. När jag laddar med 16A kan jag inte samtidigt använda ugnen. Men det stannar inte där. Om bilen står på laddning med 16 A varpå jag sänker till 10A innan jag startar ugnen så går huvudsäkringen i alla fall. Trots att den inte går om jag startar ugnen efter att endast ha laddat med 10A från början.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Som framgår av strömdiagrammet har man solig dag i juli ut från växelriktaren minst 10 A från ca kl.10:00 till 15:00, medan en molnig dag kanske bara ca 3 A samma tid.
 
Jag ser två problem. Det ena är att förutse att det kommer att vara solsken under hela bilens laddtid när man kopplar in den. Det andra är att hela tiden komma ihåg att anpassa laddströmmen till att solen kanske inte skiner just den här gången. Är allt riktigt dimensionerat så händer ju ingenting värre än att huvudsäkringen går. Är du ok med att det kanske inträffar är det väl bara att köra på. Händer det för ofta är det bara att ställa ner laddströmmen.
 
Väggladdboxen Ratio 35348, 3-fas 400 32 A installerades ca aug 2019. Den har Typ 2 uttag. Den har inbyggt DC-felströmdetektering 6 mA, så någon jordfelsbrytare av dyra typen B, behövs ej. Kabeln till laddboxen från undercentralen är 5x6mm2 och ca 6 m lång. En vanlig jordfelsbrytare typ A räcker. Med den väggladdboxen kan elbilar som vill ha 1-fas och även de som vill ha 3-fas, laddas. Med touch-knapp på utsidan laddboxen kan laddström 16, 24 eller 32 A väljas. Men vi laddar bara med 16A. Vi har ökat mätarsäkringarna från tidigare 16 A till 25 A. För att ladda Nissan Leaf 2016 behövs en adapterkabel, Typ2 till Typ1(bilens nos), för anslutning till denna väggladdbox. Vi har testat att ladda med 24 A också, men bara ca 1 timma, det gick bra. Solcellsanläggningen producerade då ca 10 kW och minskade då det som togs via serviskabeln.

Ett 3-fas 16A CEE-uttag även försett med ett vanligt Schucko 230 Volts-uttag har monterats bredvid, om väggladdboxen skulle paja. Detta 3-fas CCE-uttag har egen automatsäkring på 16A i undercentralen. Väggladdboxen har också egen automatsäkring på 25 A i undercentralen.

I CEE-uttagets Schucko kan man ladda med bilens(Nissan Leaf 2016) medföljande laddkabel med tegelsten med laddström max 10 A. I CEE-3-fasuttaget och med adapter(CEE-3-fas till husvagnskontakt, blå CEE) kan man ladda elbilen(Nissan Leaf 2026) med annan laddkabel med tegelsten som medger 16A laddström. Rustat för alla händelser.

Var det någon som undrade hur mycket solcellsanläggningen producerar just nu? Jo, 9,6 kW. Det är 54 paneler à 295 Wp.
 
  • Väggladdbox Ratio 35348 för elbilar med Typ 2 uttag installerad bredvid ett rött CEE-uttag mot en mörk vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Väggladdboxen Ratio 35348, 3-fas 400 32 A installerades ca aug 2019. Den har Typ 2 uttag. Den har inbyggt DC-felströmdetektering 6 mA, så någon jordfelsbrytare av dyra typen B, behövs ej. Kabeln till laddboxen från undercentralen är 5x6mm2 och ca 6 m lång. En vanlig jordfelsbrytare typ A räcker. Med den väggladdboxen kan elbilar som vill ha 1-fas och även de som vill ha 3-fas, laddas. Med touch-knapp på utsidan laddboxen kan laddström 16, 24 eller 32 A väljas. Men vi laddar bara med 16A. Vi har ökat mätarsäkringarna från tidigare 16 A till 25 A. För att ladda Nissan Leaf 2016 behövs en adapterkabel, Typ2 till Typ1(bilens nos), för anslutning till denna väggladdbox. Vi har testat att ladda med 24 A också, men bara ca 1 timma, det gick bra. Solcellsanläggningen producerade då ca 10 kW och minskade då det som togs via serviskabeln.

Ett 3-fas 16A CEE-uttag även försett med ett vanligt Schucko 230 Volts-uttag har monterats bredvid, om väggladdboxen skulle paja. Detta 3-fas CCE-uttag har egen automatsäkring på 16A i undercentralen. Väggladdboxen har också egen automatsäkring på 25 A i undercentralen.

I CEE-uttagets Schucko kan man ladda med bilens(Nissan Leaf 2016) medföljande laddkabel med tegelsten med laddström max 10 A. I CEE-3-fasuttaget och med adapter(CEE-3-fas till husvagnskontakt, blå CEE) kan man ladda elbilen(Nissan Leaf 2026) med annan laddkabel med tegelsten som medger 16A laddström. Rustat för alla händelser.

Var det någon som undrade hur mycket solcellsanläggningen producerar just nu? Jo, 9,6 kW. Det är 54 paneler à 295 Wp.

Synd att CEE uttaget sitter på fel höjd
 
  • Gilla
Croneldo och 1 till
  • Laddar…
Tack för skarpsynt inlägg! Eftersom några måttuppgifter ej har redovisats.
Kan det inte istället vara garageväggen som som "sitter på fel höjd" över havsnivån?
 
  • Haha
-MH- och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Tack för skarpsynt inlägg! Eftersom några måttuppgifter ej har redovisats.
Kan det inte istället vara garageväggen som som "sitter på fel höjd" över havsnivån?

Behövs måttuppgifter då? Ett oblockerat CEE uttag ska sitta minst 170 cm från golv. Känns inte riktigt som att laddboxen sitter på 180 cm från golv på bilden med CEE uttaget brevid
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Anledningen till att ett oblockerat CEE-uttag ska sitta minst 170cm över ståplan är att dessa saknar petskydd, självstängande lock innebär inte att det är petsäkert.

Minhöjden 170cm gäller alla typer av uttag mm som saknar petskydd, det gäller tex även diazed-gruppcentraler,
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/vagguttag-utomhus/


Här är exempel på blockerade uttag,
http://www.garo.se/installation/uttagsboxar/blockerade-uttag
https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/uttag-kapslade/vagguttag-blockerat-ip44
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Det var högt. Ofta man ser CEE sitta lägre tycker jag. Sen så saknar väl uttaget i laddstationen petskydd också, även om det finns lite annan säkerhet där.
 
Redigerat:
Jag tror inte att man "ofta" ser uttag utan petskydd lägre än 170 cm över mark. Det är en regel som funnits under mycket lång tid och som troligen alla elektriker känner till. Däremot är det inte ovanligt med uttag med peskydd på lägre höjder.
Nästan alla uttag som tillverkats under dom senaste 50 åren har haft petskydd.
 
Det sitter två hemma hos mig, 16A och 32A röda CEE direkt under elskåpet. Är på ca 130cm höjd. CEE har väl inga petskydd?

Vad gäller elbilsuttaget, anser man att den inbygda säkerheten med pilotsignal är tillräcklig för att skippa petskydd?
 
När det gäller tex cee uttag med återfjädrande lock vet jag att man emellanåt har sett lite mellan fingrarna. Locket bidrar ju rätt mycket till att hindra någon att på ett enkelt sätt stoppa in nått i uttagens hål.
Ps
Orsaken torde vara kundernas ovilja att betala för betydligt dyrare blockerade uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.